M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Topics: 3
Bedankt: 90
262 x bedankt in 137 berichten
(06-May-2025, 12:52 PM)Niels van der Wal schreef: Ooit heb ik het prototype van de M-racer gereden. Ik herken het bezwaar van tegen het stuur aankijken. Hierom had ik een ossenkopstuur laten maken. Dan kijk je tussen je handen door. Aerodynamisch is dit O.K., omdat je handen dan in lijn zitten met je hoofd.
Met het ketting-wiel contact viel prima te rijden, zeker ook omdat dit alleen bij lage snelheden speelde. Ook het cranck-band contact was goed te doen, omdat een band indeukt en je je aanleerde om bij lage snelheden niet meer te trappen, maar je rechter pedaal naar voren te laten wijzen.
Inderdaad geen stadfiets, maar ik zie geen voordeel van een igfiets in een stad.
Niels, streekfiets, van der Wal
Aangezien jij wedstrijden reed op hoog niveau met je M5 carbon low racer met staartpunt, kan jij bevestigen dat deze setup merkbaar sneller is dan een ongestroomlijnde highracer? Serge Moors, iemand die je misschien tegenkwam tijdens wedstrijden, zei me onlangs dat die waarden van de CHR zeer ongeloofwaardig zijn.
Hij zei er hetvolgende over: "zelf herinner ik me vroeger deze snelheden op FTP/omslagpunt (wat toen waarschijnlijk 350-380 watt geweest is):
Lowracer zonder punt 43 km/u
Lowracer met punt 48 km/u
Topics: 11
Bedankt: 568
3534 x bedankt in 1640 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Jeroen S.)
De metingen die Bram erbij zet werden altijd gedaan door Bert Hoge met een SRM meter. Belangrijk om te weten is ook dat die metingen, voor zover ik weet, altijd binnen gedaan werden op de houten baan in Sloten. Door het gladde oppervlak van de houten baan en doordat het binnen is, krijg je er met een 2 wieler dan zomaar wat gratis km bij. Bram is een lange en zeer slanke rijder wat ook van voordeel kan zijn. Die watt-km prestatie ga je buiten nooit evenaren, dat zal altijd slechter zijn. Daarmee zijn ze nog niet ongeloofwaardig, de meetomstandigheden zijn anders.
Ik ben ooit bij een meetsessie geweest waarin we diverse verschillende fietsen tegen elkaar vergeleken. O.a. de lm5 lowracer, de Baron, de 20-20, Optima had ook een fietsje met 2 20 inch wielen mee. Die metingen gaven soortgelijke resultaten en het was echt opvallend hoe veel beter de M5 fietsen het deden in vergelijking met de rest. De hoge 20-20 met twee 451 aerowieltjes met 18 spaakjes ws maar een klein beetje trager als de Baron, dat gat was kleiner als de stap verder naar boven van Baron naar de M5 lowracer. Ook hele kleine veranderingen gaven soms al forse afwijking in de cijfers. Of het brede 20-20 stuur( zeg maar zo'n frans vlak sportfietsstuurtje Ergotec Toulouse) aan de buitenzijde of net boven de knie werd beetgepakt scheelde ook al 1,5 km. Ik heb het gevoel dat er soms daadwerkelijk gemeten is voor de cijfers en soms niet. Dat de racepunt precies net zo snel is als de hele grote bagagepunt vind ik persoonlijk wel heel toevallig. Het zou me ook niet verbazen als er een jaar of 10 zit tussen de meting met de lowracer en die met de CHR.
Uit eigen wedstrijd ervaring kan ik zeggen dat die 10% extra met puntje wel een redelijk realistische vergelijking is. Ook heb ik met een m5 zonder punt mijn snelste tijd op de 200 meter gereden, sneller als op de baron x low met punt. Die 10% extra met punt sluit ook wel redelijk aan bij de cijfers van Serge 43+10% 4,3=47,3.
Het vergelijk m5 lowracer tegen highracer vind ik een lastige, ik heb zelf heel veel lowracers gehad en een eigenbouw highracer, die wel iets van een m5 chr heeft. Het kleine voorwiel verliest merkbaar meer snelheid op slecht wegdek, klinkertjes b..v. De IRC raodlite is best een vlot bandje, maar ik heb toch mijn twijfels of die zo goed is als een GP 5000 bijvoorbeeld. Ook kun je voor 28 inch toch duidelijk verder door ontwikkelde wielen krijgen, daar zal ook wel iets voordeel in zitten. Aan de andere kant op een open traject, zoals jouw jaagpad, met veel wind, daar ga je met een lowracer toch iets meer onderdoor als op de highracer. Dicht bij de grond waait het vaak ook net iets minder hard.
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Snoek043.)
Wat betreft het vergelijk van Baron met M5 low racer, bij Optima hadden ze ook een X-low, die zal toch zeker op het niveau van de M5 lowracer hebben gezeten, getuige de resultaten van ondermeer Naan Eldering, Sietse de Laeter, Tim Biesemans, Nico Coen, .. Naan Eldering was één van Nederlands beste (ligfiets)sprinters. Ik geloof dat ie ook een vriend had, Edgar Leijten die op een M5 low racer reed.
Jammer dat de links naar de foto's niet meer werken. https://ligfiets.net/news/1043
Topics: 12
Bedankt: 220
1816 x bedankt in 724 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Niels van der Wal.)
(, 02:27 PM)Snoek043 schreef: (06-May-2025, 12:52 PM)Niels van der Wal schreef: Ooit heb ik het prototype van de M-racer gereden. Ik herken het bezwaar van tegen het stuur aankijken. Hierom had ik een ossenkopstuur laten maken. Dan kijk je tussen je handen door. Aerodynamisch is dit O.K., omdat je handen dan in lijn zitten met je hoofd.
Met het ketting-wiel contact viel prima te rijden, zeker ook omdat dit alleen bij lage snelheden speelde. Ook het cranck-band contact was goed te doen, omdat een band indeukt en je je aanleerde om bij lage snelheden niet meer te trappen, maar je rechter pedaal naar voren te laten wijzen.
Inderdaad geen stadfiets, maar ik zie geen voordeel van een igfiets in een stad.
Niels, streekfiets, van der Wal
Aangezien jij wedstrijden reed op hoog niveau met je M5 carbon low racer met staartpunt, kan jij bevestigen dat deze setup merkbaar sneller is dan een ongestroomlijnde highracer? Serge Moors, iemand die je misschien tegenkwam tijdens wedstrijden, zei me onlangs dat die waarden van de CHR zeer ongeloofwaardig zijn.
Hij zei er hetvolgende over: "zelf herinner ik me vroeger deze snelheden op FTP/omslagpunt (wat toen waarschijnlijk 350-380 watt geweest is):
Lowracer zonder punt 43 km/u
Lowracer met punt 48 km/u
Ik ga het wel bevestigen, maar ik was een man van de praktijk; niet van de cijfers. Daarnaast is ieders omslagpunt, wattage, en frontaal oppervlak anders.
In de praktijk fietste ik met staartpunt iedereen er uit; ligfietsen zonder staartpunt zag ik dan ook niet als concurrent.
De low was sneller in wedstrijden; ik denk dat een high voor een lang iemand sneller kan zijn bij bochten, mede-en tegenliggers en in de bebouwde kom. Een high stuurt misschien beter en je zit hoger, waardoor je meer ziet en zichtbaarder bent. (Je hoeft dus minder defensief te rijden)
Het (carbon) prototype van de medium M5 was de snelste fiets. Om wedstrijden voor mij toch enigszins competitief te maken reed ik deze zonder staartpunt. Deze fiets was bedacht vanuit het idee het frontale oppervlak te minimaliseren door de rijder zo plat mogelijk, tussen de wielen te plaatsen en hierdoor de hoogste snelheid per watt te bereiken.
Veel cijfers heb ik er niet van; het enige cijfer dat ik heb is 51,35 km/u. Dit was de snelheid welke ik gemiddeld een uur lang reed op de wielerbaan van Apeldoorn. Inmiddels is het een hele prestatie als ik deze snelheid in een sprintje met de DF haal.
Bonneteau reed op een M5 high overigens direct na mij 52 km/u over een uur. Hij is wel bijna 2 meter. (Allebei de fietsen waren ongestroomlijnd.)
Niels, bijna 1.80 m, van der Wal
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Wat betreft het vergelijk van Baron met M5 low racer, bij Optima hadden ze ook een X-low, die zal toch zeker op het niveau van de M5 lowracer hebben gezeten, getuige de resultaten van ondermeer Naan Eldering, Sietse de Laeter, Tim Biesemans, Nico Coen, .. Naan Eldering was één van Nederlands beste (ligfiets)sprinters. Ik geloof dat ie ook een vriend had, Edgar Leijten die op een M5 low racer reed.
Jammer dat de links naar de foto's niet meer werken. https://ligfiets.net/news/1043
Inderdaad jammer dat wedstrijdresultaten van ligfiets.net gehaald zijn. Ik snap niet waarom, bezuinigen op data is niet meer nodig en het is soms relevant om oude gegevens te bekijken.
Dit moet een keuze geweest zijn, maar mij is onbekend wat gemaakt heeft dat deze gegevens niet meer leesbaar zijn.
Niels, nostalgist, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Is daar nog ergens een foto van dat prototype M5 medium racer? Het is dus geen highracer met 26 inch wielen.
Topics: 12
Bedankt: 220
1816 x bedankt in 724 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 minuten geleden door Niels van der Wal.)
(4 uren geleden)Snoek043 schreef: Is daar nog ergens een foto van dat prototype M5 medium racer? Het is dus geen highracer met 26 inch wielen.
Dit is de beste die ik nog ergens heb:
https://i.postimg.cc/7Lxq3pf3/M5-nadir.jpg
Ik heb later begrepen dat er discussie is geweest of de vin achter het voorwiel enig positief effect had.
Hij ging wel hard :-)
Niels, zenit, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Topics: 116
Bedankt: 12660
9823 x bedankt in 4799 berichten
(5 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Inderdaad jammer dat wedstrijdresultaten van ligfiets.net gehaald zijn. Ik snap niet waarom, bezuinigen op data is niet meer nodig en het is soms relevant om oude gegevens te bekijken. De hele website is op een gegeven moment toch herzien/geupgrade? Mogelijk heeft het daar mee te maken.
(3 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Ik heb later begrepen dat er discussie is geweest of de fin achter het voorwiel enig positief effect had. Hangt denk ik sterk van het wiel af.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 84
Bedankt: 2535
2808 x bedankt in 1228 berichten
45 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 44 minuten geleden door Roepers.)
(08-May-2025, 09:00 AM)Niels van der Wal schreef: De instabiliteit bij lage snelheden en slechte wendbaarheid bij lage snelheden, zijn de hoofdreden dat ik een ligfiets geen stadsfiets vind. Al mijn ligfietsen zijn zeer stabiel bij lage snelheden en uitermate wendbaar. Het zijn prima stadsfietsen. Nee, ik heb geen M5 CHR maar wel een Sinner Record, 2 Sinner Demons en een HP Velotechnik Grasshopper en die komen ook door rare u-bochten en ik kan er heerlijk mee balanceren.
Langzaam fietsen met een tweewielige ligfiets kan ook heel leuk zijn. Ik geniet ervan.
Groet,
Marco -dit moest weersproken worden- Roepers
Topics: 116
Bedankt: 12660
9823 x bedankt in 4799 berichten
Klopt zeker Marco. Met m'n Challenge Focus kon ik kortstondig trackstanden als ik het stuur breed genoeg had staan. Met de M5 M-Racer kon ik eigenlijk niet fatsoenlijk langzamer dan zo'n 6 km/h, omdat de stuuruitslag zeer beperkt was.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
23 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 minuten geleden door Snoek043.)
Een zekere Stan van ligfiets.net had me in 2019, ruim 6 jaar geleden, hetvolgende gemaild:
We hebben nog het oude fotos.ligfiets.net gebackupt. Ik ben er nog niet aan toe gekomen deze weer op de nieuwe server online te zetten, maar dat gaat wel nog gebeuren. Nog even geduld dus, die foto's komen weer terug.
en
Ik heb het oude fotos.ligfiets.net weer kunnen herstellen, nu op de nieuwe server. Dat wil zeggen dat ook de foto's van de Cyclevision 2006 weer daar beschikbaar zijn.
Het internetadres fotos.ligfiets.net verwees nog naar de oude server, die al weer even niet meer bereikbaar was. Het bijwerken van het internetadres is gebeurt, maar het kan tot 24 uur duren voordat iedere internetprovider dat ook heeft bijgewerkt. Uiterlijk morgenmiddag zou het dus voor iedereen weer beschikbaar moeten zijn.Mocht ik nog iets over het hoofd gezien hebben, en dat er toch iets niet zo werkt zoals het zou moeten, laat me dat dan even weten, dan los ik het op!
De link die hij toen gefixt had, was deze: https://fotos.ligfiets.net/main.php?g2_i...&g2_page=6 Misschien kan ik hem vragen andere links nog te bekijken.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|