Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sachs 3x7 naaf
#1
Hallo allen,

Ik heb al sinds 1998 een Flevobike 50-50 met de Sachs 3x7 naaf.

De naaf geeft problemen in de 3e versnelling. Die versnelling schakelt niet in en bij terugtrappen gaat het kettinkje heen en weer. Ik krijg de naaf niet goed. Ik heb de naaf open gehad omdat het schakel palletje waar het kettinkje in schroeft was gebroken. Schoongemaakt, nieuwe olie en lagers in het vet. Hier is denk ik het probleem ontstaan.

Ik heb een gebruikte en een nieuwe Sachs 3-speed naaf voor onderdelen maar snap niet wat hier mis gaat. De 3x7 ziet er inwendig prima uit en loopt ook soepel

Is er iemand met meer verstand van zaken die me kan helpen dit op te lossen.

Een probleem is ook het schakel kettinkje want voor de 3x7 niet meer leverbaar. die voor de gewone 3-speed is te kort en die voor de 5-speed te lang (hiervan heb ik er 2 maar inkorten blijkt lastig)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Misschien heb ik een soortgelijk probleem.

Bij mijn SRAM dualdrive 3x7 zit versnelling 1 (de lichtste) in stand 1 èn 2. Versnelling 2 zit in stand 3 en versnelling 3 valt buiten bereik (ik heb geen stand 4 op de shifter, waar deze versnelling zich waarschijnlijk zou bevinden). Dus stand 1 en 2 is voor de lichtste versnelling en stand 3 voor de middelste (en meest gebruikte) versnelling. De zwaarste heb ik dus niet meer.

Dat had ik voorheen wel.
Dit is ook een probleem dat is ontstaan nadat het uit elkaar gehaald was. Dat moest ook wel, want ik had kapotte kogellagers. Maar daarna ontbrak de zwaarste versnelling. Die gebruik ik eigenlijk nooit. Ik kan er dus mee leven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Hmmm, vreemd.

Lees ik goed dat je een shifter hebt voor de naafversnelling met 4 standen? Dat klopt denk ik niet. Op mijn Sachs 3x7 zit een originele Sachs shifter met 3 standen. 1 het lichtste en 3 het zwaarste verzet.

Volgens mij was dat bij de eerste Sram versies ook zo maar hadden die naven een iets andere manier van schakelen, ik dacht een soort klikbox?

Ernst-Jan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Nouja, of er vier standen zijn weet ik niet. De lichtste en de middelste worden nu sinds kort door de lichtste versnelling gebruikt. De zwaarste stand voor de middelste versnelling. De zwaarste versnelling heeft geen plek meer. Die zal wel op de denkbeeldige vierde stand staan.

Ik heb (ook) een klikbox.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(03-Sep-2025, 12:14 PM)Lopopodium schreef: Nouja, of er vier standen zijn weet ik niet. De lichtste en de middelste worden nu sinds kort door de lichtste versnelling gebruikt. De zwaarste stand voor de middelste versnelling. De zwaarste versnelling heeft geen plek meer. Die zal wel op de denkbeeldige vierde stand staan.

Ik heb (ook) een klikbox.

Wat je beschrijft lijkt op een te strakke kabel. Ik weet niet goed hoe je een klikbox instelt op de SRAM, ik heb een kettinkje. Bij mijn naaf zou het zwaarste verzet, dus de 3e versnelling, ingeschakeld moeten zijn als ik de kabel los maak.Ik gok er op dat als je de klikbox los maakt de naaf dan in de 3e versnelling zou moeten staan...

Dit vond ik over de SRAM 3x7 spectro naaf...
https://manualzz.com/doc/22430207/sram-s...hub...?p=2

Helaas lijkt deze versie erg op de mijne dus met het kettinkje en niet de klikbox

Dit is ook intressant misschien...
https://sheldonbrown.com/sachs-internal.html

If a DualDrive or other three-speed hub with a pullrod doesn't shift properly, remove the clickbox and pull out the pullrod (which has a head with a screwdriver slot) as far as it will go, while spinning the rear wheel forward so the hub will shift. Stop the wheel, hold the rod in the outermost position with pliers, turn the crank forward and see whether the hub is in low gear (the wheel turns slower than the sprocket). Release the rod in two steps and you should get middle and high gear. If so, the problem is with the clickbox, shifter or cable, so replace those. Otherwise, the problem is internal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik had ooit ook een 3x7 die ik schakelde met een gewone 3 speed versnellingshendel zoals die ook al op opa's Hollandse rechtopfiets zat. Dat werkte. Het was best wel klooien met de afstelling. Volgens mij moet een intern veertje het stangetje aan het kabeltje dat op de juiste plek trekken.

Ik gok een beetje dat je met een uitleg voor het instellen van een gewone Sachs 3 speed naaf ook wel een eind komt. Dat lijkt er namelijk erg veel op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2025 Groningen
Het is natuurlijk...TimSch — 11:15 AM
Banden, banden en nog eens banden
Hoe wordt de snelhei...LigfietsWilsum — 11:06 AM
Banden, banden en nog eens banden
Volgens een b...Willeke_IGKT — 11:01 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb weleens overw...Hardloper — 10:54 AM
Nieuw speeltje ?
De Strada heeft vo...Niels van der Wal — 10:51 AM
Banden, banden en nog eens banden
Hoekie — 10:27 AM
Nieuw speeltje ?
De Strada heeft voet...Willeke_IGKT — 10:21 AM
Nieuwe Quest 3.0
De heren en dame h...Wim -de roetsende — 10:20 AM
Nieuw speeltje ?
Ik denk dat de zijwi...Jeroen S — 10:18 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren de hele dag...Jeroen S — 10:05 AM
Nieuwe Quest 3.0
De heren en dame heb...Jeroen S — 09:48 AM
Nieuw speeltje ?
Willeke en Wim, ik...Wim -de roetsende — 09:29 AM
Nieuw speeltje ?
Willeke en Wim, ik g...gideon — 09:17 AM
Nieuw speeltje ?
Maar ik lees hie...Wim -de roetsende — 08:12 AM
Nieuw speeltje ?
De andere fietsen di...Willeke_IGKT — 06:47 AM
Garmin edge: opladen via achterkant
Natuurlijk gaat het ...Arend-Jan — 06:40 AM
Nieuw speeltje ?
Het waren vooral de ...Gideonaut — 10:55 PM