Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met veerpoot?
Ik merkte gisteren tijden het rijden dat het tempo er uit ging. Thuisgekomen heb ik de bandendruk gecontroleerd en van 4,5 naar 6 gezet.

Vandaag dacht ik toch nog even een nadere inspectie en ik ontdekte speling in één van de veerpoten. Met de gedachte dat er iets gebroken was, de speling zat niet in een losse bevestiging, heb ik de veerpoot er af gehaald.

Ik zie nu het volgende:

[Afbeelding: 20251007-124025-HDR.jpg]
Hierbij steunt het geheel op de binnenkant (zuiger). Zo verwacht ik dat een veerpoot er uit ziet.

[Afbeelding: 20251007-124007.jpg]

Hierbij steunt het geheel op de buitenkant (cilinder). Nu zie ik een opening tussen zuiger en cilinder. Die hoort er niet te zijn. Het plastic buisje is uitgesleten.

[Afbeelding: 20251007-124446.jpg]

Hier is de poot opgedraaid en een close-up laat zien dat hier het plastic buisje bijna geheel weg is.

Ik heb hier twee vragen over:

(1) Is de reparatie gewoonweg een nieuw plastic buisje er in zetten?

(2) Hoe lang duurt het bij jullie voordat er speling ontstaat?

(edit)

Ik bedacht me dat in mijn carbon WAW één van de veerpoten vastgelopen is. Ik heb dat buisje van de veerpoot bewaard:
[Afbeelding: 20251007-130406.jpg]

Hier is het plastic gewoon totaal weg aan één kant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Gewoon nieuw plastic buisje erin. 2 schroefjes eruit en veerpoot eruit trekken. Het is volgens mij een IGUS lagermateriaal speciaal voor dit soort toepassing

Het slijt amper, mits het schoon en beetje vettig blijft.

Wedervraag: Er zit toch wel een hoesje over? Meestal s deze van krimpkous gemaakt. Zonder deze hoes kan er water in de veerpoot komen en dan is het bal.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Jeroen S
Dit kan inderdaad opgelost worden door een nieuwe glijbus erin te zetten. Kijk echter ook even na of het oppervlak van wat je de cilinder noemt nog glad/glanzend is (kan na verloop van tijd corrosie krijgen, dat versnelt ook de slijtage van de glijbus wat mij een keer verrast heeft door binnen het jaar door de glijbus en het buitenste stuk van de veerpoot heen te slijten). Normaal zit er een stuk krimpkous als hoes over het bovenste deel van de veerpoot (waarover het hier gaat) om te voorkomen dat hier in de winter zout water bij kan komen. Zonder dat krijg je veel sneller die corrosie.

Controle zou ik minstens jaarlijks doen, kijken of de krimpkous nog ok is misschien 2x/jaar, zeker een keer voordat de winter begint.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
(7 uren geleden)qv-tester schreef: Dit kan inderdaad opgelost worden door een nieuwe glijbus erin te zetten. Kijk echter ook even na of het oppervlak van wat je de cilinder noemt nog glad/glanzend is (kan na verloop van tijd corrosie krijgen, dat versnelt ook de slijtage van de glijbus wat mij een keer verrast heeft door binnen het jaar door de glijbus en het buitenste stuk van de veerpoot heen te slijten). Normaal zit er een stuk krimpkous als hoes over het bovenste deel van de veerpoot (waarover het hier gaat) om te voorkomen dat hier in de winter zout water bij kan komen. Zonder dat krijg je veel sneller die corrosie.

Controle zou ik minstens jaarlijks doen, kijken of de krimpkous nog ok is misschien 2x/jaar, zeker een keer voordat de winter begint.

Die krimpkous zit er op, en die is in orde.

Er zat inderdaad corrosie op de binnenste buis. Ja, dat helpt natuurlijk niet bij het voorkomen van slijtage. Gelukkig had ik nog een goede veerpoot zodat ik kon transplanteren, bus en binnenste buis. Nu rijdt hij weer prima.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro , Jeroen S

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Zwarte fietsen ?
Toen ik naar de midd...melle z — 09:01 PM
Gratis fatbikes voor kinderen uit arme ...
En geen idee waar je...melle z — 08:53 PM
Gezocht: high racer
Er zijn de laatste 1...melle z — 08:51 PM
OBT 2025 Groningen
Dan wordt het dus ee...Wim -de roetsende — 08:44 PM
Banden, banden en nog eens banden
Hmm, met mijn lich...Boyd Maduro — 08:17 PM
Zwarte fietsen ?
Als ik goed keek, da...Jeroen S — 07:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel heel fana...Jeroen S — 07:06 PM
Zwarte fietsen ?