Northlandvelo.NL is live
|
Berichten: 392
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 137
831 x bedankt in 373 berichten
12-Oct-2025, 01:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2025, 01:17 PM door blokdoorn.)
Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 40
191 x bedankt in 41 berichten
Ik heb een platte houder die je aan de achterkant van het platte deel van de QV kunt bevestigen. Eigenlijk zijn er twee opties: de Alpha-houder zou werken, of er is een plakmodel dat volgens mij eenvoudig aan te passen is om vast te schroeven. Dat type staat volgens mij vermeld als een Garmin-cockpithouder of zoiets. En ja, je kunt SEPA gebruiken om te betalen via een bankoverschrijving. De betaling wordt niet zo snel verwerkt, maar het werkt wel. Er zijn eigenlijk heel veel andere manieren om te betalen dan PayPal. Voor bedrijven is PayPal echt niet goed. Ze rekenen hoge kosten.
Berichten: 186
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 151
274 x bedankt in 103 berichten
(12-Oct-2025, 01:17 PM)blokdoorn schreef: Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.
Wat mij opvalt zijn de vele Garmin varia’s in het wild. Ook bij racefietsers.
Maar..het is toch helemaal niet legaal? In de Wegenverkeerswet staat dat het achterlicht 1 lamp moet zijn en vast moet branden. Het mag niet knipperen. Het is natuurlijk gewoon een achterlamp met sensor. Hoe zit dat eigenlijk?
Groeten Henk
Berichten: 392
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 137
831 x bedankt in 373 berichten
, 09:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:13 PM door blokdoorn.)
Op een velomobiel zit zowiezo al meer dan 1 achterlicht. Een garmin varia knippert alleen bij achteropkomend verkeer, en dus niet continue en bovendien is het meer een periodiek feller worden dan helemaal uit knipperen. Bij druk verkeer in een stad kan het misschien erg hinderlijk zijn, 98% van mn km’s maak ik op het platteland of andere rustige plekken, naar mijn ervaring is het erg effectief en passeren automobilisten veel voorzichtiger. Op hetzelfde platteland gebruiken we overigens op onze kinderkar (niet achter een velomobiel) een continue knipperend achterlicht na een paar bijna aanrijdingen. Overleven vind ik belangrijker dan de letter van de wet.
In de context van een drukke omgeving kan dit natuurlijk heel anders liggen.
Berichten: 580
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 432
1125 x bedankt in 535 berichten
Hier idem. Ben eigenlijk tegen die irritante knippers.
Maar ja, om die irritante automobilisten die in hun irritante auto's irritant te hard rijden van het lijf te houden op een 60km/h weg waar ze 80 km/h rijden...
Berichten: 2.571
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3906 x bedankt in 2166 berichten
, 09:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door ZoefZoef.)
(, 08:59 PM)de Boer schreef: (12-Oct-2025, 01:17 PM)blokdoorn schreef: Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.
Wat mij opvalt zijn de vele Garmin varia’s in het wild. Ook bij racefietsers.
Maar..het is toch helemaal niet legaal? In de Wegenverkeerswet staat dat het achterlicht 1 lamp moet zijn en vast moet branden. Het mag niet knipperen. Het is natuurlijk gewoon een achterlamp met sensor. Hoe zit dat eigenlijk?
Groeten Henk
Fluctuatie in de felheid van het licht, is dat knipperen?
Ik zie knipperen als aan-uit-aan-uit-aan-uit. Ik denk dat dat voor de wet ook zo geldt, want anders zou zo'n beetje iedereen die met een dynamo op zn fiets rijdt illegaal zijn. Zo'n lamp fluctueert ook altijd wat in sterkte.
Of het legaal is of niet zou voor mij echt totaal niet belangrijk zijn. Ik zet mn fietslampjes ook vaak op knipperen. Daar voel IK me beter en veiliger bij. Mag ook niet, want wetenschappelijk zou aangetoond zijn dat je met vaste verlichting beter zichtbaar zou zijn. Ik heb daar een ander idee bij en als meneer of mevrouw agent me erop aanspreekt of wilt bekeuren zet ik 'm voor die keer wel even op niet-knipperen. Dat is me een keer gebeurd overigens. S nachts, in een burger auto.
Berichten: 186
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 151
274 x bedankt in 103 berichten
Duidelijk. Bedankt voor de reacties. Ik vroeg het me af hoe dat zat namelijk. Denk ook dat het zichtbaarder is voor medeweggebruikers (lees auto’s ) die bij bepaalde modellen 1 streep lamp aan de voorkant hebben en 1 streep achterlicht hebben, waarover ook in de wet staat twee voorlampen en twee achterlichten..
Groeten Henk
Berichten: 1.720
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 897
2996 x bedankt in 1382 berichten
De duitse variant van de Garmin Varia (RTL516) knippert niet (want dat is ook in Duitsland verboden).
Berichten: 6.890
Topics: 174
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2985
9624 x bedankt in 4655 berichten
(, 10:37 PM)de Boer schreef: ........ bij bepaalde modellen 1 streep lamp aan de voorkant hebben en 1 streep achterlicht hebben, waarover ook in de wet staat twee voorlampen en twee achterlichten..
Groeten Henk
In het midden is een hele kleine onderbreking heb ik wel eens gezien. Dan zijn het toch 2 lampen.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 69
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 167
209 x bedankt in 69 berichten
(, 06:15 AM)Wim -de roetsende schreef: In het midden is een hele kleine onderbreking heb ik wel eens gezien. Dan zijn het toch 2 lampen. Mijn voorlicht heeft twee LED's in één behuizing, zijn het dan ook twee lampen? En als ik een dunne stukje tape van 1mm breed over het midden van de lamp van boven naar beneden plak, zijn het dan ook twee lichten? Waar zou de grens liggen?
Berichten: 580
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 432
1125 x bedankt in 535 berichten
, 09:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:49 AM door LigfietsWilsum.)
Gelukkig maakt de politie daar tot nog toe geen punt van, die zijn hartstikke blij dat je goed zichtbaar bent.
Wat dacht je van de verplichte reflectie op de trappers?
Er zijn trouwens ook heel veel fietsen met een voorwiel te weinig. Die hebben twee lampen in/aan de voorvork.
Berichten: 3.489
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3980
4399 x bedankt in 2924 berichten
(, 09:12 PM)blokdoorn schreef: Overleven vind ik belangrijker dan de letter van de wet. Zo denk ik er dus ook over
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 40
191 x bedankt in 41 berichten
Ik kom uit de VS, waar de voertuigen enorm zijn en fietsers haten, en ik waardeer knipperlichten. Ik heb nooit de moed gehad om mijn licht op de knipperstand te zetten. Mijn Nederlands is behoorlijk slecht en ik vrees dat als ik door een ambitieuze politieagent zou worden aangehouden, mijn gebrek aan Nederlands zou betekenen dat ik geen kans zou maken om onder een bekeuring uit te komen. Misschien is dat de reden waarom ik niet de moed heb om op de weg te rijden waar ik sneller kan. Ik weet dat knipperlichten in de VS veel effectiever zijn dan continu licht.
Berichten: 2.537
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38643
3854 x bedankt in 1671 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Willeke_IGKT.)
Ik haat knipperlichten die voor mij uit rijden en heb er daarom voor gekozen om nooit mijn achterlicht op knipperen te zetten.
Maar ik heb nu een Garmin Varia copy, Gardia R3000L van bryton, veel goedkoper maar hij reageert in iedere stand op achterop komende auto's. Niet altijd op fietsers en schakelt uit als het verkeer achter je langzamer is. Daar kan ik mee leven.
Ik gebruik deze lamp als enige, uit stand gaat knipperen bij verkeer, overdag en fel aan, gaat knipperen bij verkeer, in het donker naast de twee rode leds in de hotspot.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.045
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 842
4007 x bedankt in 1891 berichten
Och de gebrekkige taalbeheersing kan ook een voordeel zijn. Die komt hier niet vandaan en kan het dus niet weten. Soms helpt dat. Mijn zusje heeft ooit eens zeer plat Twents gebruikt toen ze in de Metro in Amsterdam iets verkeerd gedaan had. Dat werkte.
Ik ben nog geen velomobielrijder tegen gekomen die bekeurd was omdat hij geen twee symetrisch aangebrachte koplampen had. Wie wel?
Berichten: 580
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 432
1125 x bedankt in 535 berichten
(4 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik haat knipperlichten die voor mij uit rijden ...
Ik ook, dus in een groep doe ik hem ook zeker niet aan.
Berichten: 328
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2684
924 x bedankt in 305 berichten
Die felle knipperlichten heb ik ook een pest aan, ze kunnen epilepsie of migraine uitlokken.
Op mijn trike heb ik voor en achter alleen een lamp in het midden, ik ben er nog nooit op aangesproken.
@Ben…. Alle Nederlandse agenten zullen toch Engels spreken, al begroet je ze alleen in halfgebakken Nederlands dan laat je al zien dat je moeite doet. Het kan volgens mij ook in je voordeel werken.
|
Gebruikers die dit topic lezen: qv-tester, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
12 volt in de Quest 107
|
Als die accu's gaa...Richard107 — 09:41 PM |
12 volt in de Quest 107
|
Waar gebruiken jul...Frutsel — 08:15 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Die felle knipperlic...Lig-hen — 07:41 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Omdat ik wat last va...Boyd Maduro — 07:24 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Ik haat knipperlic...LigfietsWilsum — 07:22 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ga je straks nog har...Jeroen S — 07:17 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Och de gebrekkige ta...Jeroen S — 07:11 PM |
12 volt in de Quest 107
|
Als die accu's gaan ...Jeroen S — 07:03 PM |
Medeliggers onderweg
|
Op de Van Oldenborgh...Willeke_IGKT — 07:03 PM |
Medeliggers onderweg
|
Om ongeveer 16:45 sn...Lig-hen — 06:02 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Op de Quest is het m...TimSch — 05:50 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Als contrast, mijn C...Willeke_IGKT — 05:26 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ik ben blij dat ik k...TimSch — 05:22 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Ik haat knipperlicht...Willeke_IGKT — 05:19 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Ik kom uit de VS, wa...benparke — 04:23 PM |
12 volt in de Quest 107
|
Het is niet onveilig...Arend-Jan — 02:44 PM |
Northlandvelo.NL is live
|
Overleven vind ik be...Hardloper — 12:37 PM |
|