Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
(03-Aug-2025, 10:16 PM)Frutsel schreef:
(03-Aug-2025, 08:16 PM)Coen__ schreef: Jaren geleden werd er zo'n systeem gepromoot met een druksensor per wiel en dan een soort verklikker in de cabine. Heb je daar ooit naar gekeken?

Die sensors zijn voor auto's bedacht over het algemeen. Dus autoventiel nodig, en ze gingen nogal klagen dat de druk veeeeel te hoog was (want de meeste auto's hebben geen 6+ bar in de banden...

Google maar eens op SKS Airspy. Maar dan zijn je wielen weer uit balans ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Frutsel
Wat ik toen zag was een systeem met een klein display wat de druk weergaf. Waren ook versies voor drie wielen van. Ik denk uit de motorfiets (trike) wereld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Maar daarvoor zit er een sensor op je ventiel volgens mij wat de druk meet en die aan dat display doorgeeft. Die sensor weegt dan ook weer een paar gram.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(03-Aug-2025, 08:16 PM)Coen__ schreef: Jaren geleden werd er zo'n systeem gepromoot met een druksensor per wiel en dan een soort verklikker in de cabine. Heb je daar ooit naar gekeken?

Omdat ik met de QV slecht merkte of een achterband leeg liep of leeg was, heb ik een set voor autoband ventiel en later SKS Airspy voor frans ventiel gehad. Merkte ik niks van dat die er op zaten, behalve dat ze niet betrouwbaar bleken: false positives en nota bene leeglopende band, juist hetgeen wat je er mee wil opmerken/voorkomen. Door de data kreeg ik er ook nog een extra data zenuwachtigheid bij. Heb ze beide met alle plezier teruggestuurd.

Met een Tuna en consorten is het even knijpen/voelen en/of als ik iets vermoed stuur ik even naar links en rechts en/of zoek glad asfalt op en dan weet ik het ook.
Antwoord }
Voor mensen met zowel een Tuna als QV, hoe is eigenlijk de verhouding van grote.
Ik heb te kort proef gereden met de Tuna om het precies te weten.

Maar de situatie zit zo, hoe tevreden ik ook ben met mijn QV. Maar met schuimdeksel vind ik dat ik aan de kleine kan ben voor een gewone QV. Ik had al de ophanging van het stoeltje aangepast, maar desondanks vond ik met de schuimkap het alles behalve relaxed rijden. Hoe gaat dit zijn met de schuimkap / racekap bij de Tuna? In een Snoek / Quest etc heb ik echt geen interesse, het makkelijk te onderhouden vind ik belangrijk. En nee ik heb geen plannen om de QV op te ruimen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Ik vind een gewone QV (zonder +) ook echt nog heel ruim voor mijn 1.82
Rij zelf met het schuim deksel boven mijn knieën (zoals ze bij een Q ook altijd doen/deden).

Een Tuna is in de basis natuurlijk gewoon een DFXL dus die is zeker niet krap ofzo, maar ik denk dat je er wel meer rechtop in zit en misschien dat dat dan fijner voor je voelt (dat je hoofd verder boven het deksel uitsteekt...)?

Zelf lig ik altijd zo diep/laag/vlak mogelijk in mijn fietsen maar dat doe ik vooral omdat ik van hard bochten rijden hou. Als ik nog nét over de rand naar buiten kan kijken vind ik het goed genoeg Tongue
Ik ken ook iemand die een stuk van de omhoog-gevormde rand heeft afgesneden, voor een minder opgesloten gevoel

Behalve Tuna kan je natuurlijk ook de Bülk familie overwegen (behalve de MK1 dan)?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Hier ongeveer 183cm en vind de qv zeker ruim, maar niet te groot ofzo. Schuimdeksel boven de knieen is erg praktisch en kan prima, tijdens het rijden even wisselen als er een flinke bui langs komt….
De snoek L vorige week proef gereden en die voelt als exact op mijn maat.
Antwoord }
In de L kon ik dat ook: schuimdeksel boven de knieën meenemen. Die krijgt dan wel een beetje een deuk erin, als je hem permanent laat zitten (door de zichtgoot/decollete).
In de kleine Snoek kan ik dat absoluut niet Tongue
Antwoord }
Het zou mij niets verbazen als je op je dieet moet letten om nog in de snoek te kunnen rijden Wink Voor mij voelt de L als optimaal, met een heerlijke fietshouding, erg efficient met optrekken en tegenwind en toch nog praktisch genoeg om hem echt te gebruiken. Ideale aanvulling op mijn qv, die onmisbaar is voor andere doeleinden zoals kind of cello of veel boodschappen, of kampeeruitrusting van hele gezin mee.
Antwoord }
Wellicht inkoppertje maar toch: Ligt er aan hoe hoog je bereid bent om te zitten. Vind je het niet erg om een stoel hoger (aan de onderkant stoel) en/of rechterop te zetten of dikker ventisit stoelkussen te gebruiken, dan pas je in heel veel velo's. Wil je dat niet, dan beperkt dat de opties. Dat laatste is bij mij het geval.

Mijn ervaring (~1m80) standaard QV en Tuna:
Standaard QV met schuimdeksel past mij met 2laags ventisit + yoga mat en een lichte knik in de schuimdeksel.
Standaard QV zonder schuimdeksel is 1laags ventisit + yoga kontkussen voldoende.
Bij een Tuna had ik er (nog) meer nodig.
Een Tuna in DF formaat was mogelijk wel een optie geweest.
In mijn Bülk MK1 (met Ergo M stoel)(met laagste korte kap) heb ik met schuimdeksel een 1laags ventisit kontkussen nodig.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
QV 171 te koop
Ik vind de Waw eerli...Gideonaut — 12:29 AM
Banden, banden en nog eens banden
Beste mensen, laa...twilwel — 11:50 PM
QV 171 te koop
Dit klopt helemaal. ...benparke — 10:54 PM
LEL 2025
Maar ik wil mezelf w...Arend-Jan — 10:17 PM
Banden, banden en nog eens banden