|
Nieuw speeltje ?
|
Berichten: 335
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 475
988 x bedankt in 329 berichten
25-Sep-2025, 02:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2025, 02:08 PM door twilwel.)
(25-Sep-2025, 10:22 AM)Willeke_IGKT schreef: Van mijn remkabel destijds was gewoon het tonnetje, bij de remgreep, afgebroken.
Dit komt me bekend voor. Vroegah hadden de tonnetjes (remkabels van een niet nader geïdentificeerd merk) een imprint van bijvoorbeeld twee cijfers, 77 als ik me goed herinner. Dit levert ter plekke een ruw oppervlak op, waardoor het tonnetje moeilijk draait in de remhandle. Daardoor buigt de kabel en beetje waar deze uit het tonnetje komt tijdens het remmen. Gebeurt dit vaak genoeg, krijg je vermoeiingsbreuk. Om dit te voorkomen kun je terzijde van de kabel het tonnetje iets afvijlen zodat dit gedeelte niet in aanraking komt met de remhendel.
Ik vermoed dat dit produktfoutje inmiddels wel uit de wereld is en de tonnetjes gewoon glad zijn..
Berichten: 2.555
Topics: 70
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38976
3875 x bedankt in 1682 berichten
Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 335
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 475
988 x bedankt in 329 berichten
(25-Sep-2025, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.
Daar heb je aluminium muizencondooms voor. Dat helpt echter, net als met condooms, niet na de, eh, nou ja, laat ook maar.
Kabel eindhuls wordt het ook wel genoemd.
Berichten: 2.555
Topics: 70
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38976
3875 x bedankt in 1682 berichten
(25-Sep-2025, 05:01 PM)twilwel schreef: (25-Sep-2025, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.
Daar heb je aluminium muizencondooms voor. Dat helpt echter, net als met condooms, niet na de, eh, nou ja, laat ook maar.
Kabel eindhuls wordt het ook wel genoemd.
Om het tonnetje?
Het eindhulsje zit in de stuurstang, de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 335
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 475
988 x bedankt in 329 berichten
25-Sep-2025, 05:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2025, 05:28 PM door twilwel.)
(25-Sep-2025, 05:14 PM)Willeke_IGKT schreef: de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.
Wut? Dus niet in de remhendel maar de remkabel aan het stuur. Heb je daar een foto van?
Berichten: 2.555
Topics: 70
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38976
3875 x bedankt in 1682 berichten
(25-Sep-2025, 05:26 PM)twilwel schreef: (25-Sep-2025, 05:14 PM)Willeke_IGKT schreef: de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.
Wut? Dus niet in de remhendel maar de remkabel aan het stuur. Heb je daar een foto van?
Nee, ik heb op de eerste rit naar huis een pleister om dat tonnetje geplakt, het beschadigde de broek die ik aan had, en pas nu, 6 maanden later, komt die pleister los en heb ik gezien waarom het tonnetje een ruwe rand heeft.
Ik kan morgen een foto proberen te maken.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 768
Topics: 28
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 882
694 x bedankt in 372 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door gideon.)
Inmiddels wegwijs met de DF (na 2200km). Dagelijks rij ik er woon-werk verkeer mee, zelfs door Rotterdam, alleen tijdens de harde wind en regen heb ik hem laten staan. Ik ben nog op zoek naar een betere route met wat minder onoverzichtelijke kruispunten, verkeerslichten en scherpe bochten. Een van de eerste dagen had ik een wesp in de kuip, waarschijnlijk door het lucht/lampgat , die dicht gemaakt met horgaas. En een kapje op de aluminium trapas-ventilatie buis geknutseld zodat mijn kuiten gekoeld worden. Een “happende” rem schoongemaakt en de draaipunten gesmeerd, het happen lijkt verdwenen. Om in het donker beter zichtbaar te zijn en zelf af en toe ook wat bij te schijnen, een lampsteuntje op de plek van de linker spiegel gemaakt. Nog “even” terug gefietst naar ICB vanwege speling op het achterwiel, Peter heeft dat verholpen en meteen laten zien hoe je het achterwiel er uit haalt. Meteen een paar reserve bandjes retour meegenomen. En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel  )
Berichten: 3.524
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4009
4452 x bedankt in 2957 berichten
(7 uren geleden)gideon schreef: En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel )
Dat gaat lekker. De mijne is eerder op 30km/u langzamer op een lokaal viaductje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.080
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 280
2040 x bedankt in 807 berichten
(6 uren geleden)Hardloper schreef: (7 uren geleden)gideon schreef: En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel )
Dat gaat lekker. De mijne is eerder op 30km/u langzamer op een lokaal viaductje.
Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
Niels, His, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.067
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 865
4058 x bedankt in 1913 berichten
Gideon; qua route helpt het soms om even heel anders te kijken een stukje naast je gebruikelijke route. Maar ja, je zit daar mogelijk wel vast aan de beperkingen door het water. Soms moet je wel over die ene brug waarvan de aanrijd route niet ideaal is. Maar het kan ook schelen als je van een andere kant komt ofzo.
Berichten: 768
Topics: 28
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 882
694 x bedankt in 372 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door gideon.)
@ Niels, His , van der Wal, klopt, helling naar beneden, wellicht zacht briesje mee, 56-11 en even doortrappen (en illegaal door de brommer/langzaam verkeer tunnelbuis)
@ Jeroen S, om op Kleinpolderplein te komen, kan ik over de Erasmusbrug (Willemsbrug is minder fijn) of de van Brienenoord, maar dat is behoorlijk om. Binnenkort verhuist mijn werkplek nabij het Kralingesebos, dan is over de van Brienenoord het beste.
Niels van der Wal schreef:Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
Niels, His, van der Wal
je kan met de lift of via de langzaamverkeer toerit in de fietstunnel komen. Ik neem dagelijks die toerit naar beneden en rij dan meteen door de langzaamverkeer tunnel. Ik heb jaren geleden een keer een bekeuring gekregen daarvoor. Met de DF rij ik ook weer de tunnel uit via de langzaamverkeer uitrit. De lift nemen gaat niet, ik kan niet bij het knopje.
Berichten: 548
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1736 x bedankt in 544 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Arend-Jan.)
Ik ging tijdens de LEL maar ~10 per uur langzamer
In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt 
56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien
Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training
Berichten: 768
Topics: 28
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 882
694 x bedankt in 372 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door gideon.)
Berichten: 548
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1736 x bedankt in 544 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Arend-Jan.)
Je bent van harte welkom!  je hebt een PB'tje
Mijn topsnelheid tijdens de LEL was 74 ja, maar dat was wel in de eerste helft dus met wind mee.
Misschien vind je het ook wel tof om mee te gaan naar de wintertraining/competitie in de velodromes, de eerste drie maanden van '26 ?
Je bent blijkbaar niet vies van een beetje adrenaline, en het geeft een enorme kick om op een wielerbaan in de kombochten in je stoel gedrukt te worden
Berichten: 6.488
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13566
10489 x bedankt in 5082 berichten
(5 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen. Je kan ook de buis voor langzaam verkeer nemen zoals Gideon al schrijft. Scheelt best wel een paar minuten, want voor de lift moet je uitstappen om bij het knopje te kunnen.
(5 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet. Niet mijn allerhoogste ooit, wel 80+ met de Milan GT, en de SL erachter op de aanhanger
(4 uren geleden)gideon schreef: Ik heb jaren geleden een keer een bekeuring gekregen daarvoor. Met de DF rij ik ook weer de tunnel uit via de langzaamverkeer uitrit. De lift nemen gaat niet, ik kan niet bij het knopje. Mocht je ooit weer in een discussie raken: ik rijd scooters het snot voor de ogen in die tunnel. Het laatste stukje naar boven gaat misschien met maar 20/25 km/h, maar dat is niet langzaam genoeg om met een scooter weer helemaal bij te halen, want voordat ik de tunnel echt in rijd (dus waar het "dak" begint) zit ik vaak al boven de 60.
(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt 
56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien Nog niet gehaald, volgens mij is m'n record iets van 95 ofzo, maar dat was ook wel met stevige wind door de tunnel heen.
Helemaal meetrappen ging qua cadans nog wel in de Bülk (60/11 op 32-622), maar ik vond 'm dan teveel slingeren bij dat soort snelheden. Voelt toch niet helemaal pluis.
(3 uren geleden)Arend-Jan schreef: Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training  Wat mij verbaasde na m'n vakantie (door de Ardennen, o.a.) is dat die Brienenoord echt voelde als een klein hobbeltje. Zelfs met ~340 km in de benen ging het gemakkelijk. Het went dus snel
(2 uren geleden)gideon schreef: 75 Oké de Snoek is sneller dan de DF. Maar goed Ik vond het al hard zat, en inderdaad, een groter voorblad is een must. Wellicht een trainingsrondje met de RR, om wat meer snelheid in de benen te krijgen  Welkom!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.524
Topics: 117
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4009
4452 x bedankt in 2957 berichten
5 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 minuten geleden door Hardloper.)
(5 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
Niels, His, van der Wal
Mijn topsnelheid is ook met een knipoog. Ik weet eigenlijk niet of ik 45 of 50 km/u heb gehaald op gladde asfalt niet omlaag.
(4 uren geleden)gideon schreef: @ Niels, His , van der Wal, klopt, helling naar beneden, wellicht zacht briesje mee, 56-11 en even doortrappen (en illegaal door de brommer/langzaam verkeer tunnelbuis) Zo deed ik dat dus ook om de 55km/u te halen. Maar een tijdje terug ondertussen weer, had ik daarmee wel de ketting buis verschoven, en een ketting die eraf lag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Nieuw speeltje ?
|
|
Dit is een topsnel...Hardloper — 04:43 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Yep, die heb ik. Zit...TimSch — 04:33 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Heb je ook bagagevak...365cycle — 03:47 PM |
|
Rear wheel ratchet holder - velomobile ...
|
|
Lijkt me een relat...365cycle — 03:34 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Blij dat het gelukt ...TimSch — 03:27 PM |
|
LEL 2025
|
| Of het voegt een ele...Arend-Jan — 03:09 PM |
|
Nieuw speeltje ?
|
|
Dit is een topsnel...365cycle — 02:55 PM |
|
Nieuw speeltje ?
|
| Je bent van harte we...Arend-Jan — 02:42 PM |
|
LEL 2025
|
|
Voor de échte lief...365cycle — 02:41 PM |
|
Nieuw speeltje ?
|
|
Ik ging tijdens de...gideon — 02:17 PM |
|
LEL 2025
|
| Voor de échte liefhe...Arend-Jan — 02:05 PM |
|
Hork van de dag
|
| Mooi onderwerp.
...Wim -de roetsende — 01:51 PM |
|
Nieuw speeltje ?
|
| Ik ging tijdens de L...Arend-Jan — 01:24 PM |
|
Nieuw speeltje ?
|
| @ Niels, His , van d...gideon — 12:12 PM |
|
Nieuw speeltje ?
|
| Gideon; qua route he...Jeroen S — 11:14 AM |
|
Hork van de dag
|
| Toen de E bikes net ...Jeroen S — 11:05 AM |
|
Remlicht voor Quest 107 - 12V
|
| Hallo Richard, dat i...Jeroen S — 10:50 AM |
|