Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe Quest 3.0
Gekke vraag misschien maar waarom zijn openslaande kappen populairder dan schuivende kappen? Zou een kap op linear rails niet praktischer zijn? Zoals die fighter jets in Star Wars bijvoorbeeld?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(02-Nov-2025, 12:40 PM)GertBr schreef: ..Ik heb een schuimblok in de vorm van een wig gesneden, dat ik bij open staande kap in het gat tussen de body en de kap schuif. Daardoor kan bij tegenwind de kap niet meer dichtvallen.

Heb je daar iets van een foto van?
Wat ik nu doe is veelal met de wind mee parkeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 11:52 AM)Hoekie schreef:
(02-Nov-2025, 12:40 PM)GertBr schreef: ..Ik heb een schuimblok in de vorm van een wig gesneden, dat ik bij open staande kap in het gat tussen de body en de kap schuif. Daardoor kan bij tegenwind de kap niet meer dichtvallen.

Heb je daar iets van een foto van?
Wat ik nu doe is veelal met de wind mee parkeren.

Oeh, dit wil ik ook wel eens zien. Van de week weer 2x dat ding op mijn hoofd bij instappen  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
(, 10:48 AM)benparke schreef: Ik wacht nog steeds op iemand die het scharnier van de WAW kopieert. Ik vind het de meest esthetische scharnieroptie. De vraag is echter of het de zware motorkap van de Bülk in de wind kan houden. Ik denk ook dat een grote instap iets is wat elk model zou moeten hebben. Niet alle rijders zijn jong en doen dagelijks aan yoga om in en uit een kleine instap te kunnen klimmen.
Niet alle rijders moeten in alle modellen kunnen. De instap van de Tuna is voor mij echt perfect, beter dan de korte kap van de Milan Mk6 want ik kan m'n armen er makkelijk uit steken indien nodig.
Hoe werkt het WAW scharnier? En is de kap daarbij ook makkelijk te verwijderen? Dat vond ik het zwakste punt van de QV en het sterkste punt van de Milan/Bülk: als je op de kop landt, zelfs wanneer dat in een sloot of op een andere manier onder water is, trek je de scharnierkabel er met speels gemak uit. Zelfs een volle toerkap is dan perfect in te zetten om mee af te zetten tegen een drassige bodem.

(, 11:45 AM)Gideonaut schreef: Gekke vraag misschien maar waarom zijn openslaande kappen populairder dan schuivende kappen? Zou een kap op linear rails niet praktischer zijn? Zoals die fighter jets in Star Wars bijvoorbeeld?
Dat lijkt me vooral een zware constructie. De Super Mango (van Piet Kunis) heeft wat dat soort dingen betreft de mooiste constructie als je het mij vraagt. Google maar eens.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(, 12:33 PM)365cycle schreef:
(, 11:45 AM)Gideonaut schreef: Gekke vraag misschien maar waarom zijn openslaande kappen populairder dan schuivende kappen? Zou een kap op linear rails niet praktischer zijn? Zoals die fighter jets in Star Wars bijvoorbeeld?
Dat lijkt me vooral een zware constructie. De Super Mango (van Piet Kunis) heeft wat dat soort dingen betreft de mooiste constructie als je het mij vraagt. Google maar eens.

De Super Mango van Piet ben ik bekend mee ja, heeft een grote rol gespeeld voor mijn velomobiel hobby! 
maar zwaar? ik heb zelf rails en sliders geprint voor de Waw, weegt niets, zelfs als je het uit aluminium zou maken zou het nog minder wegen dan de kap van een Milan. 

Maar ookal zouden de rails geen goed idee zijn, waarom is er gekozen voor de kap omhoog in plaats van de kap naar voren? Piet zat naar mijn mening in de goede richting, het is dat zijn oplossing niet voor elke velo werkt maar het idee lijkt mij veel slimmer dan zo'n giga lange kap de lucht in hijsen en hopen dat de wind je fiets niet onder je kont vandaan slurpt.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
(, 12:33 PM)365cycle schreef:
(, 10:48 AM)benparke schreef: Ik wacht nog steeds op iemand die het scharnier van de WAW kopieert. Ik vind het de meest esthetische scharnieroptie. De vraag is echter of het de zware motorkap van de Bülk in de wind kan houden. Ik denk ook dat een grote instap iets is wat elk model zou moeten hebben. Niet alle rijders zijn jong en doen dagelijks aan yoga om in en uit een kleine instap te kunnen klimmen.
Niet alle rijders moeten in alle modellen kunnen. De instap van de Tuna is voor mij echt perfect, beter dan de korte kap van de Milan Mk6 want ik kan m'n armen er makkelijk uit steken indien nodig.
Hoe werkt het WAW scharnier? En is de kap daarbij ook makkelijk te verwijderen? Dat vond ik het zwakste punt van de QV en het sterkste punt van de Milan/Bülk: als je op de kop landt, zelfs wanneer dat in een sloot of op een andere manier onder water is, trek je de scharnierkabel er met speels gemak uit. Zelfs een volle toerkap is dan perfect in te zetten om mee af te zetten tegen een drassige bodem.

(, 11:45 AM)Gideonaut schreef: Gekke vraag misschien maar waarom zijn openslaande kappen populairder dan schuivende kappen? Zou een kap op linear rails niet praktischer zijn? Zoals die fighter jets in Star Wars bijvoorbeeld?
Dat lijkt me vooral een zware constructie. De Super Mango (van Piet Kunis) heeft wat dat soort dingen betreft de mooiste constructie als je het mij vraagt. Google maar eens.

Het scharniert aan de steel van de spiegels. Ik ben verbaasd hoeveel mensen er niet bekend mee zijn. Het is een interessante oplossing. Ik heb geprobeerd er snel een video van te vinden, maar dat lukte niet. Misschien kijk ik er later nog eens naar. Op dit moment ben ik bezig met het voorbereiden van een grote bestelling.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Het scharnier van de Waw heeft aan de kap een armpje met een open oogje. Dat oogje valt om het draaipunt, wat gelijk het voetje voor de steel van de spiegels is. Het draaipunt is rond met twee platte kanten. Een cirkel met twee plakjes eraf. Als de opening van het oogje precies matcht met de platte kant kun je de kap eraf halen. De opening van het oogje is precies zo groot dat ie om de smalle platte kant gaat, maar te klein om over het grotere ronde deel te kunnen.

Met een rail naar voren heb je met de kap dicht steeds twee lange sleuven in de neus van je fiets zitten. Dat kan aerodynamisch niet goed zijn. Niet iedereen maakt zicht daar druk om. Je moet een mechanisme ook maar net kwijt kunnen zonder dat het bijvoorbeeld voor de knieën in de weg zit. Omdat veel kappen achter een stuk smaller zijn als voor, kun je ook niet recht naar voren bewegen, omdat je ook omhoog moet, als is het maar 5 cm.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Tijanus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: robbyvdmeulen, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
:heart:  Omdat we to...Hardloper — 02:12 PM
Medeliggers onderweg
Mijn tandarts van de...Hardloper — 02:04 PM
Northlandvelo.NL is live
Er staan van veel p...Willeke_IGKT — 01:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De oplossing is ...datakneder — 11:35 AM
Northlandvelo.NL is live
Spaarpotten in het m...Hardloper — 11:18 AM
Kilometer topic
Vandaag heb ik d...Willeke_IGKT — 11:13 AM
Kilometer topic
Vandaag heb ik de ...Hoekie — 11:02 AM
Northlandvelo.NL is live
Ik heb de laatste ti...benparke — 10:39 AM
Fietsen van Wim
Ik moet ook regelmat...Frutsel — 09:31 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Daar ben ik woensdag...Jeroen S — 09:09 AM
Optimalisatie van een WAW.
Datakneder, ik had d...Jeroen S — 09:01 AM
Kilometer topic
Vandaag heb ik de 10...gideon — 08:57 AM
Nieuwe Quest 3.0
Het scharnier van de...Jeroen S — 08:42 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb regelmati...Niels van der Wal — 08:17 AM
Optimalisatie van een WAW.
Je kunt het inderd...Arend-Jan — 07:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik vind dat e...Wim -de roetsende — 07:25 AM
Fietsen van Wim
Ieder natuurlijk v...Wim -de roetsende — 07:18 AM