|
Vlagjes
|
Topics: 16
Bedankt: 493
1240 x bedankt in 582 berichten
Topics: 175
Bedankt: 3077
9859 x bedankt in 4749 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Toch zijn we wel echt laag. [#advocaatvandeduivel - #knuppelinhethoenderhok]
Ik ben nu een paar keer een velomobiel tegengekomen, terwijl ik in een auto reed.
Telkens dacht: Oei, wat is zo'n ding eigenlijk klein en toch ook wel laag.
Ik bedoel met bovenstaande niet dat er een vlaggetje op moet. Dit is echter hoe ik het als een ervaren vm-rijder zag.
Wat wel belangrijk is om met verlichting te rijden. Telkens als ik een vm tegenkwam, dan zag ik de verlichting als eerste.
Ik houd er gewoon altijd rekening mee dat ik niet gezien word. Doe ik in een auto trouwens ook best vaak
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 72
Bedankt: 39573
3931 x bedankt in 1707 berichten
Ik ben dus tegen de opkomende verplichting voor iedereen om altijd met verlichting op straat te zijn. Straks krijgen bomen nog het verwijt dat ze zelf de botsing met de auto veroorzaakt hebben doordat ze geen verlichting voerden.
Ja, als de zon onder is en met zeer slecht zicht overdag is licht voeren verplicht en ook wel goed maar het gemotoriseerde verkeer dient zo te rijden dat ze onverlichte voetgangers en dieren ook zien.
Dus niet meer en meer licht maar goed gedoseerd licht. En indien nodig snelheden aanpassen.
En zeker geen vlaggetjes.
Ik stond laatst naast een kleuter op een mini fietsje die een vlaggetje had, ter hoogte van haar hoofd.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: .........maar het gemotoriseerde verkeer dient zo te rijden dat ze onverlichte voetgangers en dieren ook zien.
In de ideale wereld is dit inderdaad zo. Helaas zie ik iedere dag iets anders.
In het donker vind ik onverlichte voetgangers die aan de verkeerde kant van de weg lopen trouwens ook een drama. Ik schrik mij iedere keer kapot en soms ontstaan er ook bijna aanrijdingen. Is toch telkens weer een heftige ervaring. Reflectie op jassen en tassen zou ik toch wel op prijs stellen.
In principe ben ik het volledig met je eens en vind ik overdag licht voeren onnodig.
Ik doe echter toch mee aan het licht voeren overdag, omdat ik gezien worden belangrijker vind dan mijn principe.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 15
Bedankt: 295
2086 x bedankt in 827 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Niels van der Wal.)
Die heg is ook zo hoog.
Hier kruis ik regelmatig. https://maps.app.goo.gl/fjrNFTPXfJryG892A
Het fietspad is 2 richtingverkeer.
Ik heb vaker een noodstop moeten maken, omdat automobilisten tot de weg rijden en mij door die heg niet kunnen zien aankomen.
Hebben ze een goed excuus?
Moet ik een vlaggetje?
Niels, noodrem, van der Wal
PS Op maps kun je zien dat de heg gesnoeid is geweest. Donderdag moest ik een noodstop maken; heggen schijnen te groeien.
De verrijking zit in de beperking
Topics: 0
Bedankt: 126
66 x bedankt in 13 berichten
Altijd licht aan of een vlag helpen helaas niet, desondanks heb ik altijd mijn licht aan en denk erover om weer met een vlag te gaan fietsen. Op mijn Nazca draag ik tegenwoordig zelfs een helm met Voor en achterlicht
Ik ben in 2012 aangereden door een agent die aan de andere kant bij het spoor iets verdachts zag, hij stuurde terwijl hij de andere kant op keek met lage snelheid tegen mijn Quest aan. In 2023 ben ik in mijn Quattrovelo van achteren met hoge snelheid aangereden door iemand die wederom met iets anders bezig was dan met het overig verkeer. Afgelopen juli ben ik voor de derde keer aangereden, ditmaal in mijn Quatrevelo door iemand die, (wat ik denk) te druk was met zijn telefoontje.
Dus al voer je een zwaailicht, als mensen niet opletten ben je het haasje
Daar kan je denk ik veiliger en comfortabeler de rijbaan nemen.
Wat een scheuren zeg.
Ik rij iedere dag over de stadsweg, vroeger 80km/u, nu staan er borden 60.
Een soort autoweg dus zonder fietspad waar regelmatig meer dan 80-90 wordt gereden.
Ik heb dus een rete irritant knipperend achterlicht.
En bij de zijwegen van de Gorterlaan iets verder op gaat het helegrote licht er even op, fietspad is weliswaar voorrangsweg, maar hebben is geen krijgen.
Topics: 11
Bedankt: 915
4170 x bedankt in 1964 berichten
Ik denk niet dat een vlaggetje gaat helpen tegen onoplettendheid. Ik heb hier een buurjongen nog eens aangesproken, omdat hij nogal fors met z'n brommer reed. Jij neemt wel veel risico. Vond ie wel mee vallen. Twee jaar later had ie een auto en reed hij zichzelf voor de rest van zijn leven in de vernieling, mogelijk omdat ie even in zijn dashboardkastje zat ofzo. De tegenligger zag namelijk niemand achter het stuur toen de auto op zijn rijbaan belande. De jongeman zit nu al een aantal jaar in een verzorgingstehuis, met begin 20 erin en nooit meer eruit, de hersenschade is onherstelbaar.
Vlaggetjes helpen heel misschien een heel klein beetje, maar dat ze je achter de heg als een traag kinderfietsje zien, en dus geen rekening met die 30 per uur houden, lijkt me ook wel een risico.
Ik heb ooit een vlaggetje geprobeerd, lang geleden, en met die stengel bijna een voetganger geraakt die nogal dicht aan de stoeprand stond. Ik geloof er net zo min in als in St Christoffel.
(6 uren geleden)Jeroen S schreef: Ik geloof er net zo min in als in St Christoffel.
De enige keren dat ik een vlagje overweeg, is als er weer eens een auto veel te weinig afstand houdt.
Horizontaal 75cm naar rechts uitstekend.
Topics: 10
Bedankt: 155
878 x bedankt in 394 berichten
Ik geloof ook net iets meer in een irritant knipperend achterlicht dat reageert op achteropkomend verkeer dan in st christophel of een vlaggetje, of een zwarte kat, een ladder of de 13e
Topics: 0
Bedankt: 1
60 x bedankt in 30 berichten
Ik rij zelf met een zeeuwse vlaggetje achterop, oorspronkelijk niet uit veiligheidsoverwegingen maar omdat er al een vlaggetje opzat toen ik hem kocht.
Op mijn woonwerkroute zit op uitgerekend bij een oversteekplaats begroeiing welke dusdanig hoog is dat de fiets wegvalt maar volgens verschillende automobilisten is het vlaggetje nog wel te zien en in het donker de highpower leds in het mastje ook.
Door steeds meldingen te doen omtrent de gevaarlijke situatie word er nu wel vaker gesnoeid door de collega’s van de groenvoorziening.
Gisteravond nog net een aanrijding kunnen voorkomen met een jonge dame op een onverlichte fiets uiteraard nog donker gekleed ook die zonder mij aan te zien komen denk ik de rotonde op kwam, zag haar op het laatste moment door dat ze toch nog een lichtje had, namelijk haar telefoonscherm, is dit nu haar geluk geweest of had ze zonder telefoon mij wel opgemerkt en voorrang gegeven dat zullen we nooit weten??
Topics: 15
Bedankt: 295
2086 x bedankt in 827 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Niels van der Wal.)
Een duidelijk zichtbare bazooka schijnt het beste te werken.
https://postimg.cc/jLS20TBT
Niels, pang, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Topics: 3
Bedankt: 536
944 x bedankt in 354 berichten
ik dacht nou voorruit ik doe een vlag op de fiets om te kijken want mensen dan gaan zeggen. of die hoger moet of een andere kleur of juist groter. En wat denk je? nog geen 3 weken later word ik aangereden door een auto en word precies op de stok van de vlag geraakt. Dus nee er komt geen vlag meer op.
Topics: 85
Bedankt: 2671
2917 x bedankt in 1279 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 46 minuten geleden door Roepers.)
Mijn HP Velotechnik Grashopper heeft een vlaggetje en ik vind het leuk.
De ligfiets HP Velotechnik Grasshopper fx
Roepers, CC BY 4.0 < https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>,
via Wikimedia Commons
Dat had ik niet gedacht. Toen ik hem kwijtraakte, heb ik een nieuwe gekocht. Er zit een buisje achterop de bagagedrager waar de steel van het vlaggetje ingaat en de vlag steekt echt hoog uit. Hij raakt de takken van de bomen en zwiept vervaarlijk heen en weer bij wind. Je zou denken dat andere weggebruikers en fietspadgebruikers dat hinderlijk zouden vinden. Maar nee, ik krijg complimenten om mijn vlaggetje. Dat vind ik grappig. Ik heb ook associaties met Pipo. Het vlaggetje doet mij ook denken aan antennes achterop legerjeeps. Ik geloof dat ik dat een leuke fantasie vind. Ik weet niet waarom.
Groet,
Marco
Topics: 11
Bedankt: 912
3058 x bedankt in 1403 berichten
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: In het donker vind ik onverlichte voetgangers die aan de verkeerde kant van de weg lopen trouwens ook een drama.
Vroeger (toen de lucht nog schoon was, en sex nog vies), toen moest je als voetganger aan de linkerkant van de weg lopen (dus tegen het verkeer in) als er geen voetpad was. (Op die manier kon de voetganger tegemoetkomend verkeer zien, en even aan de kant gaan was het idee)
Tegenwoordig mag je aan beide zijden van de weg lopen; er is dus geen 'verkeerde kant van de weg' meer voor voetgangers.
Maar net als elke verkeersdeelnemer heeft een voetganger ook wat mij betreft een eigen verantwoordelijkheid voor wat betreft gezien worden, zeker als je ergens loopt waar je de weg deelt met andere methoden van voortbewegen.
Gelukkig heb ik vooral met joggers en hondenuitlaters te maken, en de eerste groep heeft tegenwoordig 99% van de tijd meer verlichting dan de gemiddelde fietser, en de tweede groep heeft meestal een verlichte halsband, dus zie ik in ieder geval de hond
|
Gebruikers die dit topic lezen: mvdriel, 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Vlagjes
|
|
In het donker vind...Frutsel — 07:20 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
|
Lang verhaal kort ...Frutsel — 07:10 PM |
|
|
| Ik mijn waanzinnige ...NielsKo — 06:57 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
| Rond 15:15 uur kwam ...Lig-hen — 06:41 PM |
|
Vlagjes
|
| Mijn HP Velotechnik ...Roepers — 06:02 PM |
|
vervanging voor shimano sl-tx30 duim sh...
|
|
Dank voor je ban...Wim -de roetsende — 05:24 PM |
|
|
|
Dank voor je bande...De tovenaar — 05:04 PM |
|
|
| Waar ben je langs ge...Fietsbennie — 04:45 PM |
|
|
| … ik ondanks een dru...Josligfiets — 04:36 PM |
|
Fietsen van Wim
|
|
De XL is slechts...Wim -de roetsende — 04:21 PM |
|
Vlagjes
|
| ik dacht nou voorrui...Veloquest — 03:36 PM |
|
Vlagjes
|
| Een duidelijk zichtb...Niels van der Wal — 02:46 PM |
|
Vlagjes
|
| Ik rij zelf met een ...Arno boogaart — 02:42 PM |
|
Vlagjes
|
| Ik geloof ook net ie...blokdoorn — 02:31 PM |
|
|
|
Foto's van de mijn...goligfietser — 01:33 PM |
|
Vlagjes
|
| De enige keren dat i...LigfietsWilsum — 01:27 PM |
|
Vlagjes
|
|
Ik geloof er net ...Wim -de roetsende — 01:25 PM |