Peiling: Wat voor merk accu gebruik je?
Enerprof
25.00%
2 25.00%
AliExpress/Hobbyking/vergelijkbaar
0%
0 0%
Lupine
25.00%
2 25.00%
wat anders
50.00%
4 50.00%
Totaal aantal stemmen: 8 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichtingsbatterij in de velomobiel: welke gebruik jij?
M'n Tuna is geleverd met een softcase 3S2P lithium ion batterij voor de verlichting etc. Omdat als je veel rijdt één batterij geen is tenzij je heel nauwkeurige meting hebt, heb daar direct een tweede batterij bij besteld, direct bij de leverancier. De tweede batterij was nog iets krachtiger dan de eerste: 7.7 Ah
Na ongeveer een halfjaar begon die tweede batterij echter te haperen; de eerste paar keer dacht ik dat ie plotseling leeg was, daarna kreeg ik een lichte voorkeur voor de originele (laten we 'm maar ICB-batterij noemen), en weer daarna stak ik de reservebatterij aan de lader, waar die ook weigerde: Geen contact volgens de lader.
Goed... contact opgenomen met Enerpower. Ik kreeg de melding dat ik 'm op mocht sturen voor garantie, met de mededeling (ongezien) dat er waarschijnlijk te hard aan de kabel getrokken is en dat ze daar geen garantie op geven. Reparatie daarvan zou dan dus voor mijn rekening komen.

Tsja... ik trek niet aan de kabels ofzo, maar om straks nou een 15 euro verzendkosten en misschien 25 euro reparatiekosten te besteden aan een accu die nieuw 51 euro kost lijkt me niet helemaal economisch verantwoord. Het is dus even blijven liggen.

Nu heb ik wat tijd, en dus de stoute schoenen eens aangetrokken: Softseal van de batterij doorgesneden, daardoor kwam ik behalve één "zwangere" cel ook dit tegen:

[Afbeelding: signal-2025-11-25-005010-002.jpg]

Foto doorgestuurd aan de leverancier. Hij denkt dat het gewoon corrosie is, en zegt letterlijk "From the picture you sent, it looks like this battery was lying in water."

Nou, natuurlijk lag hij niet in water... maar in een velomobiel is het wel vochtig. Ik heb gehoord dat ik weleens een beetje zweet in dat ding. Duh  Tongue 
Vermoedelijk is de BMS hierdoor stuk (alle verbindingen zitten nog goed vast, ook de trekontlasting is intact).

Zoals jullie weten heb ik eerder ook al gedoe gehad met een Lupine-batterij die na slechts een paar keer gebruiken de geest gaf. Die was dan ook nog eens geen €50 maar €250. Die grote, zware LiPo accu's die ik eerder gebruikte lijken tot nu toe toch echt het betrouwbaarst te zijn.

Ik heb gisteren dus wat spullen besteld en ga zelf een tweetal 9 Ah 3S2P accu's samenstellen die helemaal geseald zijn. 

...maar hebben jullie ook dit soort gedoe? en wat voor accu's gebruiken jullie?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo , Willeke_IGKT , Hardloper
Ik heb de standaard accu's die bij vm.nl meegeleverd worden, dus dat zullen ook van deze zijn. Ik heb een pakket van toen ik mijn QV gekocht heb (2016) en eentje van 3 jaar geleden omdat ik toen merkte dat de capaciteit van de eerste wat minder werd. Toch kan ik nu met de eerste accu in deze tijd van het jaar nog wel een 2-tal weken woonwerk van licht voorzien. Ik vermoed dat die nog zo'n 75% van de originele capaciteit heeft. De nieuwe heeft meer capaciteit, ik denk dat die in de praktijk bijna aan het dubbele van de oude komt.
Nog geen issues mee gehad in al die tijd, maar ik heb bij de oude accu wel de kabel met aansluiting vastgeplakt aan de accu zelf om te vermijden dat die bij de aansluiting kan bewegen en zo op den duur gaan afbreken. Bij de nieuwe lijkt het steviger (zoals op voorgaande foto van jou)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Ik heb twee van dit soort units:
[Afbeelding: 667ea2a47e54cd7e47dee4ff_300pxWide.png]
Wat lomper dan mijn oude LiPo's. Kabeltje gemaakt met kabelschoenen aan één kant en powerjack aan de andere kant, dus geen gehannes met kabelschoenen vast- en losmaken bij het opladen en in de fiets plaatsen. Als de kabel stuk gaat, is een nieuwe kabel in 5 minuten gemaakt. Voelt fijner dan zo'n rondslingerende LiPo. Kan beter tegen water dan de oude LiPo's en is brandveiliger. 

Ben bezig met de ontwikkeling van een USB-C PD lader/ontlader voor dit soort accu's, inclusief een ingang voor een zonnepaneel, met mppt, en ant+ communicatie met de navigatie, en landings status. Zo heb ik in het vervolg geen losse acculader meer nodig maar kan ik mijn telefoon, navigate, powerbank, laptop en VMaccu met een en dezelfde lader opladen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb ook 2 standaard lifepo4 accu’s van 6ah  (Amazon) in de velo, 1 voor de verlichting, richtingaanwijzers en hoorn,
De andere voor de dashcam, Garmin en highpowerleds in mastje.
En dan altijd nog een opgeladen reserve bij.
Enige nadeel is dat ze behoorlijk lang meegaan maar dan ook ineens door de bms uitgeschakeld worden.
Door de verlichting op de verschillende accus sta ik niet in 1 keer geheel onverlicht langs de weg.
De enkele keer dat dit gebeurd neem ik mijzelf weer voor dat ik wat eerder moet wisselen en laden en een wisselschakelaar moet maken zodat de verlichting tijdelijk uit de andere accu kan functioneren tot ik een veilige stopplek heb want rijden zonder koplamp is niet fijn.
Antwoord }
En nog een +1 voor de LiFePO4. Enkele accu op dit moment, gaat best lang mee, maar misschien toch even een reserve regelen voor de oliebollentocht.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Ik heb ook gewoon van die simpele van ali express. Uiterlijk lijken ze erg op die blauwe van Velomobiel.nl. Het lijkt alsof er 4 cellen in zitten. Ik heb er 1 gehad met kuren, maar dat had er vermoedelijk mee te maken dat er een kabel wat beschadigd is toen ik de VM op zijn kant kiepte om een band te plakken, waardoor de accu helemaal naar de andere kant van de VM stortte maar met een snok bleef hangen. Die deed het nog wel maar niet altijd, soms ging die ineens uit, en dan weer aan. Heb ik uiteindelijk maar weg gedaan. Te veel filmpjes gezien hoe die dingen kunnen doorbranden/ontploffen. Wel worden ze na verloop van tijd minder lijkt het. De lamp van de Milan vreet ook veel meer stroom als die van de houten. Dus moet ik hem nu wel wekelijks bijladen. ik heb wel altijd een reserve liggen maar moet ooit nog eens er zo'n wisselschakeling tussen bouwen. Ik mis eigenlijk vooral de 2e vrouwelijke stekker.

Bij ali express staan er vele nummertjes op, maar ik heb het idee dat het een beetje fantasie is. Volgens mij heb ik 4ah. In de winter rijd ik daar dus een week of 2 mee. Voor woonwerk heb ik eigenlijk alleen zo van half november tot februari ofzo het grote licht nodig. Veel zomerse nachtritten maak ik ook niet, dus erg veel gebruikt worden ze niet. Bij mij liggen ze in een tasje naast de stoel wat best wel vochtig kan worden.

Verder vind ik het gek dat ik in de zomer maanden met zo'n accu kan rijden, maar als ik dan de reserve uiteindelijk aankoppel, dan lijkt die ook bijna leeg. Waar dat dan blijft?
Antwoord }
Ik heb tot op heden geen probleem met die VM leverde. Zoals eerder gemeld, wellicht dezelfde. Eentje die zit in de rugzak en de andere zit aan het klittenband boven de bagage bak. Dus die zal niet in vocht liggen. Ik ontkoppel ze altijd na de rit en neem ze mee naar binnen na mijn ritten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Hier 2x LiFePO4 aan boord. Gaan heel lang mee met alleen dagrijverlichting, maar laatst ook 10 uur met volledige verlichting (1 koplamp) aan gereden waarna nog een week woon-werk voor er 1 leeg was...
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Ik heb zelf pakketjes gemaakt van telkens 4 Li-ion. Met een BMS-je. 3Ah of zo, bij 14 of 15 V. Dus iets van 40Wh.
Maar fiets ik dan zoveel langer dan jullie?? Twee weken met een accu? Die van mij is met net iets meer dan 2 uur leeg. Of is mij B&Q X-E koplamp dan zoveel sterker? Geeft wel een bak licht inderdaad. En ja, ook nog een dubbele dashcam...
Antwoord }
(2 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: ...
Maar fiets ik dan zoveel langer dan jullie?? Twee weken met een accu? Die van mij is met net iets meer dan 2 uur leeg. Of is mij B&Q X-E koplamp dan zoveel sterker? Geeft wel een bak licht inderdaad. En ja, ook nog een dubbele dashcam...

Ik rijd alleen in het echt donker met koplamp(-en) aan. Gebruik ze alleen als ik zelf mijn weg moet verlichten. Om te zien dus. Om gezien te worden altijd dagrijverlichting voor en natuurlijk achterlicht. Die combi verbruikt echt weinig. Toen het nog niet donker was tijdens m'n ritten naar huis van werk deed ik weken met een accu. En ik fiets sinds m'n nieuwe baan dit najaar zo'n 250km wekelijks. Dus uurtjes genoeg  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo , Willeke_IGKT
Ik gebruik de originele batterijen tot die "op" zijn, daarna stap ik over op batterijen van AliExpress, gaat al jaren goed, gaan ook nog best lang mee. Tijdens mijn woon-werk ritten die 72 km heen en weer waren had ik altijd nog over in de batterijen van Ali, die heel wat voordeliger zijn dan lokaal gekochte. Nooit problemen met die dingen, en als er eentje het dan toch opgeeft, weet je waar ze te bestellen......
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Antwoord }
(2 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ik heb zelf pakketjes gemaakt van telkens 4 Li-ion. Met een BMS-je. 3Ah of zo, bij 14 of 15 V. Dus iets van 40Wh.

50Wh standaard vm.nl accu gaat bij mij twee dagen woonwerk mee (oftewel 4x 45 minuten), de derde durf ik niet zeg maar. Maar dat is dan altijd licht (Lupine) + 2 dashcams aan. Dit is dus li-ion 3S1P van net geen 5Ah 
In de Limo heb ik 3S2P zelfbouw li-ion met 110Wh en heb nog een reserve zelfbouw 3S1P 55Wh.

Ga nu LiFePo4 maken, 4S 15Ah: 192 Wh. met een smart BMS erin met Bluetooth (omdat het kan).
Vind LiFePo4 een prettiger idee qua veiligheid en duurzamer (kunnen veel meer laadcycli hebben).
Het weegt helaas wel meer, maar dan moet ik zelf maar iets afvallen Wink
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: mvdriel, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Andere maatvoering?
(...) Ik ben even ...Tijanus — 12:17 AM
Verlichtingsbatterij in de velomobiel: ...
Ik heb zelf pakketj...Arend-Jan — 12:06 AM
Andere maatvoering?
Bijna al mijn fiet...Frutsel — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Welkom bij de club, ...Bobslee — 10:51 PM
Ik gebruik de origin...Bobslee — 10:43 PM
Andere maatvoering?
Zit er gewoon 5 ...Mr wojtas — 10:35 PM
Andere maatvoering?
Men keek vroeger naa...baron062 — 10:20 PM
... Maar fiets ik...TimSch — 10:19 PM
Ik heb zelf pakketje...LigfietsWilsum — 09:47 PM
Andere maatvoering?
Ik ben bang dat er i...melle z — 09:28 PM
Andere maatvoering?
3 verschillende mate...Mr wojtas — 09:25 PM
Hier 2x LiFePO4 aan ...TimSch — 09:22 PM
Welkom bij de cl...Hardloper — 09:16 PM
Gefeliciteerd Gide...Gideonaut — 09:09 PM
Ik leef nog! En ...Wim -de roetsende — 08:54 PM
Ik heb tot op heden ...Hardloper — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat onze...Hardloper — 08:46 PM