Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
met gestrekt been (erin gaan)? ...
Photo 
Met 1.96 mtr lichaamslengte mag de neusbuis een stukje naar voren op m'n ligfiets.

Heben jullie tips om te bepalen in hoeverre het been gestrekt kan worden voor een efficiente traphouding?

Helelmaal gestrekt/ net niet / schiet maar in!

https://ibb.co/vC1w58hS

https://ibb.co/zTwJC5Hq
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Net als op andere fietsen, net niet helemaal gestrekt.
De standaard meet methode is met de hiel van het gestrekte been vlak op de trapper.

Maar veel fietsers stellen daarna nog een beetje bij, voor persoonlijke voorkeuren maar ook omdat de knieën pijn doen.
Die kniepijn is een heel belangrijke aanwijzing, we hebben verschillende berichten hier die vertellen wat te doen bij welke pijn.

(PS, je foto's doen het niet, je moet ze ergens op internet op een site zetten en dan hier een link plaatsen.)
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , goligfietser
(, 10:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar veel fietsers stellen daarna nog een beetje bij, voor persoonlijke voorkeuren maar ook omdat de knieën pijn doen.

Die kniepijn is een heel belangrijke aanwijzing, we hebben verschillende berichten hier die vertellen wat te doen bij welke pijn.

Zo doe ik het ook ja, de hiel op het pedaal is de startpunt, daarna begint het echte werk, de type schoenen speelt ook een grote rol, en waar en hoever naar voren of naar achter het schoenplaatje zit. Bij de DF heeft het uren geduurd voordat ik de sweet-spot had gevonden. Plus heel veel pijn in m'n knieën en voeten.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: goligfietser
Ik heb de afstelling graag wat lang, zodat mijn hiel bij helemaal gestrekt been, en trapper maximaal naar voren net het pedaal niet raakt. Ingeklikt zit ik dan precies goed.

Zet even een streepje op de schuifbuis, of een stukje tape, op de grens waar die uit de andere buis komt. Dan even helemaal eruit halen en kijken of er nog minimaal 3x de buisdiameter aan lengte inzit. Dus bij een 60mm buis 18cm. Met zo'n markering of stukje tape kun je ook goed zien wat je de vorige keer gedaan had.

p.s. check ook goed of je bij ronde buizen de crank weer netjes recht hebt staan, als dat maar een tikje scheef zit is dat een goed recept voor knieproblemen.
Antwoord }
Bedankt door:
(, 10:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Net als op andere fietsen, net niet helemaal gestrekt.
De standaard meet methode is met de hiel van het gestrekte been vlak op de trapper.

Maar veel fietsers stellen daarna nog een beetje bij, voor persoonlijke voorkeuren maar ook omdat de knieën pijn doen.

(PS, je foto's doen het niet, je moet ze ergens op internet op een site zetten en dan hier een link plaatsen.)

Dank je, dat betekent in mijn geval dat de neusbuis wel 20 cm naar voren mag. 

Ik ga hiermee aan de slag.

Hopelijk zijn de foto's nu zichtbaar.

(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Ik heb de afstelling graag wat lang, zodat mijn hiel bij helemaal gestrekt been, en trapper maximaal naar voren net het pedaal niet raakt. Ingeklikt zit ik dan precies goed.

Zet even een streepje op de schuifbuis, of een stukje tape, op de grens waar die uit de andere buis komt. Dan even helemaal eruit halen en kijken of er nog minimaal 3x de buisdiameter aan lengte inzit. Dus bij een 60mm buis 18cm. Met zo'n markering of stukje tape kun je ook goed zien wat je de vorige keer gedaan had.

p.s. check ook goed of je bij ronde buizen de crank weer netjes recht hebt staan, als dat maar een tikje scheef zit is dat een goed recept voor knieproblemen.

Ik fiets op dit moment zonder klikkers. 

Goeie tip om te kijken of de buis wel voldoende in de andere zit uiteindelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik doe hem graag juist wat kort, anders krijg ik snel klachten, dus mijn been is nog wat gebogen met de trapper in de verste stand.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Alpen 2025
Erg leuk om mee te g...Lig-hen — 01:30 PM
Vliegende liggers
De believers in el...365cycle — 01:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
32mm die gp? Ne...365cycle — 01:06 PM
Klopt, ik rijd Urb...LigfietsWilsum — 12:30 PM