|
Mountaindrive, wat is dat en hoe werkt dit?
|
Topics: 48
Bedankt: 9
2042 x bedankt in 872 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Bob Hagendijk.)
(, 10:22 PM)365cycle schreef: (, 07:13 PM)Hardloper schreef: En we zijn weer een hele poos verder. Welke smeermiddel gebruiken jullie en hoe pak ik het beste aan dat smeren? Want 9 euro voor een injectie spuit van 5 ml vind ik toch wel heel heel veel geld. Ik zou voor 9 euro niet het risico willen lopen dat ik er het verkeerde middeltje in spuit en vervolgens een nieuwe MD van inmiddels 700 euro moet kopen.
Wat 365cycle zegt... Hoe vaak heb je het nodig en wat kost dat dan per maand? Je kan ongetwijfeld goedkoper vet krijgen als je het per liter koopt, maar wat ga je ermee besparen over de levensduur van de MD? Met een beetje pech houd je nog de helft over ook. Ik geef zelf ook niet graag geld uit, en doe daarom veel aan de fiets zelf (ook omdat het me voldoening geeft trouwens) maar 1x per jaar 9 euro, of een tijd op internet moeten zoeken en weer een pot extra in de garage waarvan ik weer wat ga overhouden, ik zou het wel weten.
Topics: 127
Bedankt: 14551
11414 x bedankt in 5447 berichten
(, 08:37 AM)Arend-Jan schreef: ik weet niet meer waar het ligt ... Och ja.. beter wat MD-vet kwijt dan twee complete Rohloffs
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 180
Bedankt: 3299
10398 x bedankt in 4966 berichten
(, 07:13 PM)Hardloper schreef: En we zijn weer een hele poos verder. Welke smeermiddel gebruiken jullie en hoe pak ik het beste aan dat smeren? Want 9 euro voor een injectie spuit van 5 ml vind ik toch wel heel heel veel geld.
Zegt iemand die een vm van ruim €12.000,- heeft gekocht.
Als het smeermiddel dat je nodig hebt dat geld kost, dan kost het gewoon dat geld.
Verkeerde zuinigheid noemen ze dit bij ons.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 13
Bedankt: 153
847 x bedankt in 420 berichten
(9 uren geleden)365cycle schreef: (, 08:37 AM)Arend-Jan schreef: ik weet niet meer waar het ligt ... Och ja.. beter wat MD-vet kwijt dan twee complete Rohloffs 
Hoe raak je nou toch weer 2 Rohloffs kwijt ........?
Topics: 1
Bedankt: 0
29 x bedankt in 11 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door alpenvelomobiel.)
Ik heb een Mountaindrive in mijn Evo-K. De reden dat ik deze in de fiets heb gezet is dat ik in mijn vorige fiets wel eens had als ik bergop ging en terugschakelde de ketting er nog wel eens afging (eigenlijk best vaak, als je onrustig schakelde). En dan moet je dus uit je fiets klimmen om m er weer op te leggen. op het vlakke is dat niet zo een probleem, maar als je bergop staat is het heel moeilijk om de remmen zo vast te zetten dat hij niet achteruit rolt bij het uitstappen. Ik wou dus een manier hebben om te kunnen schakelen op het voorblad zonder dat de ketting er afloopt. Met de mountaindrive kan dit inderdaad. en ook het kunnen schakelen in stilstand is best wel een voordeel.
Maar daar houdt het wat mij betreft wel op. In mountain drive stand, heb je een heel sponzig gevoel als je (bergop) aan het fietsen bent. Het is net alsof je ketting heel erg aan het rekken is, en dat voelt gewoon niet fijn, want je bent voortdurend bang dat ie kan knappen. Het weegt inderdaad wel het nodige, maar dat vind ik zelf niet een heel groot bezwaar.
Ik denk zowieso dat de lange ketting die we in velomobielen hebben nou niet bepaald een voordeel is. Met de voorwiel aangedreven Velayo, en de Different was toch wel heel duidelijk dat een voorwiel aangedreven fiets, met een korte ketting, veel, heel veel, lichter rijdt, en ik denk bergop ook. Bij de Velayo staan daarvoor de wielen wat te ver naar voren, zodat de druk op de banden te licht is, en de wielen kunnen doorslippen. Maar dit had een andere ontwerp reden, en wel dat het zo mogelijk is om de fiets rechtop in de schuur te kunnen plaatsen.
Go One Evo K
Topics: 127
Bedankt: 14551
11414 x bedankt in 5447 berichten
(4 uren geleden)alpenvelomobiel schreef: Maar daar houdt het wat mij betreft wel op. In mountain drive stand, heb je een heel sponzig gevoel als je (bergop) aan het fietsen bent. Het is net alsof je ketting heel erg aan het rekken is, en dat voelt gewoon niet fijn, want je bent voortdurend bang dat ie kan knappen. Het weegt inderdaad wel het nodige, maar dat vind ik zelf niet een heel groot bezwaar. De vraag is: Is het de ketting die aan het rekken is, of is het de spider? het planetair tandwielstelsel zelf? Iedere kleine speling wordt met een factor 2,5 vergroot. Dat voel je.
(4 uren geleden)alpenvelomobiel schreef: Ik denk zowieso dat de lange ketting die we in velomobielen hebben nou niet bepaald een voordeel is. Met de voorwiel aangedreven Velayo, en de Different was toch wel heel duidelijk dat een voorwiel aangedreven fiets, met een korte ketting, veel, heel veel, lichter rijdt, en ik denk bergop ook. Bij de Velayo staan daarvoor de wielen wat te ver naar voren, zodat de druk op de banden te licht is, en de wielen kunnen doorslippen. Maar dit had een andere ontwerp reden, en wel dat het zo mogelijk is om de fiets rechtop in de schuur te kunnen plaatsen. Behalve het issue van de massa op de verkeerde wielen heb je ook nog eens aandrijving verdeeld over twee wielen die - als je vaart aan het maken bent - aan de verkeerde kant van de het zwaartepunt zitten. Met een differentieel of een enkel aangedreven wiel is het probleem dan al gauw dat je helemaal niet meer van je plek komt. Bij de QV is het vrij handig opgelost door een dubbele vrijloop, maar zelfs met die fiets heb ik bergop op vochtig wegdek moeite gehad met op gang komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 5
Bedankt: 2
1905 x bedankt in 973 berichten
(, 10:54 PM)Bobslee schreef: [img] [/img]
Smeren van een MD is eenvoudig, schroef eruit, vet erin, schroef terug erin, verder fietsen.
Zie de foto van de spider, die heeft 3 inbus bouten en 1 met een platte schroefkop. Die met de platte schroefkop is de smeeropening, daar gaat een paar mg MoS2 vet in.
Ik fietste in de QV vanaf juni 2017 tot september 2019 met een MD, en dat beviel zeer goed, zeker met opstarten op hellingen hielp die lage gearing erg goed. Na 26500 km is de MD vervangen door een Bafang Mid-drive, omdat ik vanaf toen ondersteund verder ging.
Held! die ga ik bewaren mocht het nodig zijn voor bij de QV.
Ik kan mij herineren dat de MD van m'n Waw totaal andere boutjes erin had zitten maar ik weet niet of ik daar zorgvuldig naar gekeken heb. Weer wat geleerd
Oh en ja als het voorwiel van de Velayo slipt dan is het Sayonara! vaarwel, game-over..
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 123
Bedankt: 4356
4950 x bedankt in 3253 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Hardloper.)
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (, 07:13 PM)Hardloper schreef: En we zijn weer een hele poos verder. Welke smeermiddel gebruiken jullie en hoe pak ik het beste aan dat smeren? Want 9 euro voor een injectie spuit van 5 ml vind ik toch wel heel heel veel geld.
Zegt iemand die een vm van ruim €12.000,- heeft gekocht.
Als het smeermiddel dat je nodig hebt dat geld kost, dan kost het gewoon dat geld.
Verkeerde zuinigheid noemen ze dit bij ons.
Wim, LEES AUB DIT:
(, 10:46 PM)Hardloper schreef: Eerlijk gezegd kom ik alleen bij een uitverkocht product uit op een Belgische site. UITVERKOCHT EN 1 LINKJE!!!!!!!!!!!!!!!!
Dus dan valt het daar niet te bestellen.
Ik zou wel even vertaal functie aanzetten in de browser:
Mantenimiento del Schlumpf Mountain Drive - Velomobile World
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 0
Bedankt: 276
113 x bedankt in 45 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Bobslee.)
(, 10:00 AM)Hardloper schreef: Bobslee wat voor MoS2 gebruik jij?
Dat was een vetsoort die ze op de fabriek gebruikten om de schroeven van hefplatformen te smeren, daar leende ik dan een injectiespuit vol van, dat was genoeg voor een smeerbeurtje.
Daar gebruikten ze toen Liqui Moly 3552, in 400 gram patronen. Het is ook wel verkrijgbaar in kleinere verpakkingen geloof ik.
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: (, 10:54 PM)Bobslee schreef: [img] [/img]
Smeren van een MD is eenvoudig, schroef eruit, vet erin, schroef terug erin, verder fietsen.
Zie de foto van de spider, die heeft 3 inbus bouten en 1 met een platte schroefkop. Die met de platte schroefkop is de smeeropening, daar gaat een paar mg MoS2 vet in.
Ik fietste in de QV vanaf juni 2017 tot september 2019 met een MD, en dat beviel zeer goed, zeker met opstarten op hellingen hielp die lage gearing erg goed. Na 26500 km is de MD vervangen door een Bafang Mid-drive, omdat ik vanaf toen ondersteund verder ging.
Held! die ga ik bewaren mocht het nodig zijn voor bij de QV.
Ik kan mij herineren dat de MD van m'n Waw totaal andere boutjes erin had zitten maar ik weet niet of ik daar zorgvuldig naar gekeken heb. Weer wat geleerd
Oh en ja als het voorwiel van de Velayo slipt dan is het Sayonara! vaarwel, game-over..  Als ik zoek op Schlumpf MD kom ik ook een MD tegen die gewoon 4 inbusbouten heeft, dus hoe ze die smeren weet ik niet, de mijne was heel eenvoudig.......
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Topics: 24
Bedankt: 1794
1024 x bedankt in 410 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Boyd Maduro.)
(2 uren geleden)Bobslee schreef: Als ik zoek op Schlumpf MD kom ik ook een MD tegen die gewoon 4 inbusbouten heeft, dus hoe ze die smeren weet ik niet, de mijne was heel eenvoudig.......
Schlumpf schreef:H.2. Where to lube?
H.2.1. Lubrication of mountain-drive
Every mountain-drive has one slot screw on the outer side. Remove it to fill in the lubricant.
The Cargo version comes with 4 hex screws. One of them can be removed.
Diezelfde link schreef:H.3. Specifications of lubricant
H.3.1. Temperatures not under -5°C
The Schlumpf lubricant is a universal grease on the base of MoS2, available in 5ml syringes. It has a higher consistency than oil but less stiffness than grease - therefore an ideal lubricant for not too low winter temperatures.
H.3.2. For termperatures much below -5°C
If your next journey leads you to the North or South pole, please take at least one SFR (Super Friction Reduction) spray with you. Apply a small portion together with a portion of the original Schlumpf grease (-> H.3.1.)
H.3.3. Oil instead of grease
From a tribological point of view, a good bicycle oil (or a good quality gearbox oil) is suitable, too. Even at very low temperatures!
Please consider, that the sealing of a Schlumpf drive is not designed to retain an oil bath, therefore oil has to be replaced more frequently than grease!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|