|
Nieuwe Quest 3.0
|
Topics: 6
Bedankt: 2
1993 x bedankt in 1015 berichten
, 06:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 06:29 PM door Gideonaut.)
(, 05:55 PM)LigfietsWilsum schreef: Heeft iemand al eens een luik in een Quest gemaakt? Hoe erg verzwakt dat de constructie?
Als je een stukje omhoog leest dan heeft Arend Jan het bij zijn QV Limo gedaan, al kan ik op het moment geen foto's terug vinden.
En een QV veteraan genaamd Alve Henricson heeft zelfs een tutorial op zijn blog staan die ik van plan ben om een keer toe te passen op mijn QV.
(Staan ook foto's van een Quest met hatch)
https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 133
Bedankt: 8525
3766 x bedankt in 1734 berichten
, 07:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:20 PM door Hoekie.)
Wat ook fijn aan een service hatch is, dat die van ander materiaal gemaakt kan worden. Zoals (licht doorschijnend) GFK.
Voor mooi zicht/licht in het vooronder én de lichtsensor van een lamp werkt.
Topics: 127
Bedankt: 4507
5160 x bedankt in 3374 berichten
(, 07:08 PM)Hoekie schreef: Wat ook fijn aan een service hatch is, dat die van ander materiaal gemaakt kan worden. Zoals (licht doorschijnend) GFK.
Voor mooi zicht/licht in het vooronder én de lichtsensor van een lamp werkt. Verder zou dit de GPS ontvangst verbeteren.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 181
Bedankt: 3398
10650 x bedankt in 5066 berichten
Ik begin zelfs langzaamaan te wennen aan de achterkant die ik op een kruis vind lijken.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 29
Bedankt: 41
4251 x bedankt in 2340 berichten
, 07:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:48 PM door ZoefZoef.)
(, 07:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik begin zelfs langzaamaan te wennen aan de achterkant die ik op een kruis vind lijken.
Alleen Jezus ontbreekt er nog aan. Zo zag ik het tot nu een beetje.
En nu vind ik zelfs dit wel meevallen. Eerder vond ik de achterkant gewoon lelijk door juist dat kruis. Dat de reflectie onderbroken thv het kruispunt is in plaats van 1 geheel doet het ontwerp goed.
Topics: 16
Bedankt: 371
2350 x bedankt in 927 berichten
(, 07:43 PM)ZoefZoef schreef: (, 07:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik begin zelfs langzaamaan te wennen aan de achterkant die ik op een kruis vind lijken.
Alleen Jezus ontbreekt er nog aan.
Misschien kun je Trump er op spijkeren.......
Niels, MAQA, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Zelfbouw, M5blueglide, M5 lowrace (crmo), M5 lowracer (carbon), Quest 20", Quest 26", M5 Medium racer (prototype) Quest 26" (carbon), M5 Medium racer, DF, Snoek
(, 07:43 PM)ZoefZoef schreef: Dat de reflectie onderbroken thv het kruispunt is in plaats van 1 geheel doet het ontwerp goed.
Klopt, dat viel mij ook al op.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 48
Bedankt: 9
2267 x bedankt in 909 berichten
Waar ik me eigenlijk tot nu toe bij ieder model VM over verbaas zijn die ieniemienie richtingaanwijzers. Ik heb (overdag, niet savonds) weleens achter 1 gereden waarbij ik echt moest kijken of ze het deden. In drukker verkeer trokken ze niet mijn aandacht, dus ik weet niet of het goed gezien wordt. Met de huidige LEDs en geleiding/reflectie is er toch wel iets groters te maken zonder extra stroomverbruik?
Ik vind de "go fast" vleugels aan de zijkant wel wat hebben... Hoe dat aan de achterkant samenkomt is nog wat wennen...
(, 07:43 PM)ZoefZoef schreef: Dat de reflectie onderbroken thv het kruispunt is in plaats van 1 geheel doet het ontwerp goed.
Eens. Wat een verschil een detail kan uit maken.
Topics: 3
Bedankt: 170
446 x bedankt in 151 berichten
Hij heeft absoluut een eigen smoel met die lijnen. Voor wie niet hoeft te racen maar een praktische velomobiel zoekt is dit vanwege de praktische deksels echt wel een toevoeging aan het aanbod. En ik vind de kleur wit erg mooi gekozen voor het demomodel. Stijlvol.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 1
Bedankt: 333
2244 x bedankt in 683 berichten
, 08:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:29 PM door Arend-Jan.)
(, 05:55 PM)LigfietsWilsum schreef: Heeft iemand al eens een luik in een Quest gemaakt? Hoe erg verzwakt dat de constructie?
Het luik wat ik op de QV heb gemaakt is flink langer dan wat je op die link ziet. Want ik wilde er een bepaald zonnepaneel op kwijt kunnen. Ik merk niets qua verminderde stijfheid, maar het zal vast te meten zijn. Ik was niet zo bezorgd daarover omdat de body van een QV torsiestijf moet zijn tussen voor- en achterwielen, maar niet per se tussen voorwielen en de neus, want daar wordt deze minder belast, meen ik.
Ik heb een relatief brede 'lijst' van een stuk of 4 lagen carbon gemaakt met ook nog een glasvezel laag ertussen en die erin ge-epoxy'd wat hem een deel van de verloren stijfheid wel terug zal geven, denk ik.
Zal wel even foto's maken, ter inspiratie, momentje
luik los, je ziet de (oude...) schuimkap die bij mijn niet-plus QV nog boven mijn kniëen past (155mm cranks!):
En ja.. zo is onderhoud, spullen uit de bagagevakken pakken (of het vak voorin, je kan het net wel zien) of pedalen opladen wel heel makkelijk:
En ik vind dit dus een geniale plek voor deze pomp.
(, 04:27 PM)blokdoorn schreef: Aha, dus ik kan toch nog veel meer in mn qv meenemen als ik de voorkant ga benutten! Ja, twee jaar terug ben ik 2 weken met mijn dochter naar Engeland en terug gefietst, en ik had dus een '3'-persoons tent mee + twee luchtbedden + twee slaapzakken + twee stoelen en een tafeltje en kookspullen en natuurlijk extra kleding, en speelgoed en kleurboeken etc etc  Dan moet je dus wel echt alle ruimte benutten die je kan vinden 
Een remparachute had ik ook mee, en ik was daar heel blij mee, in de afdaling vanuit Dover naar de ferry
Dan trek je trouwens dus wel driedubbel extra bekijks, als je aankomt op een camping.
Het valt al op als je in een banaan aan komt...
...en dan blijkt daar dus ook nog een meisje achterin te zitten, dat is dubbel maf...
...en dan lijkt het net zo'n magisch auto'tje van het circus waar oneindig veel spullen (i.p.v clowns) uit tevoorschijn komen
Voorin de neus had ik dit nog:
![[Afbeelding: IMG-20240811-080836695-HDR.jpg]](https://i.ibb.co/ZpbQXcB7/IMG-20240811-080836695-HDR.jpg)
Nog steeds heel trots op, dat ik dat toen gewoon heb gedaan, die trip naar het WK samen
(, 08:16 PM)Bianca F schreef: Hij heeft absoluut een eigen smoel met die lijnen. Voor wie niet hoeft te racen maar een praktische velomobiel zoekt is dit vanwege de praktische deksels echt wel een toevoeging aan het aanbod. En ik vind de kleur wit erg mooi gekozen voor het demomodel. Stijlvol.
De voorkant.
Bij het groene exemplaar ging mn gedachte gelijk uit naar een Teenage Mutant Hero turtle. Alleen het ninja-blinddoek ontbrak er nog aan.
Bij deze witte moest ik gelijk denken aan Holle Bolle Gijs vanwege de verbaasde blik door de luchtinlaat.
Topics: 127
Bedankt: 4507
5160 x bedankt in 3374 berichten
(, 08:08 PM)Bob Hagendijk schreef: Waar ik me eigenlijk tot nu toe bij ieder model VM over verbaas zijn die ieniemienie richtingaanwijzers. Ik heb (overdag, niet savonds) weleens achter 1 gereden waarbij ik echt moest kijken of ze het deden. Ik heb een keer met Datakneder gereden en had toen een foto midden gemaakt. En het verbaasde me dat ik de knipperlichten zag branden. Dus de LED'jes in de QV geven toch nog wel wat licht af.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 11
Bedankt: 1187
4743 x bedankt in 2249 berichten
, 09:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:57 PM door Jeroen S.)
De neus kap van de Quest is vrij licht gelamineerd. Daar moet je niet te zware dingen op zetten anders deukt ie in. De quest is zelfs zonder deksel wel te rijden. Om het luik ergens in te laten vallen heb je een rand nodig, zoals Arend Jan dat beschrijft. Die dikke rand is juist weer extra sterk en compenseert het gat dan denk ik weer.
Wat ik in de tutorial van Alve mis is een foto van de rand die aan de buitenkant gemaakt wordt, voordat het gat erin gezaagd wordt. Dan is ie bijna precies goed. De buitenkant is natuurlijk een fractie grotere bocht als de binnenkant. Maar met 1 tot 2 mm laminaat dikte maakt dat geen enorm verschil. Het geeft ook wel mee. De rand, de lijst waarin later dan het luik valt moet natuurlijk over de lijn worden gelegd waar later het gat gezaagd wordt.
Ik zou denk ik wat lichtere klemmen gebruiken voor het vastmaken, die plastic veerklemmen doen ook al heel wat. Al dat ijzer in de foto's van Alve weegt nogal wat en kan de boel verbuigen door dat gewicht.
De velomobiel.nl ledjes vind ik ook niet duidelijk. Overdag zie ik als enigszins kleurenblinde die oranje lampjes vooral in een gele fiets nauwelijks. Veel Duitse fietsen rijden met de goedgekeurde motorfiets leds, ook die hele kleine Atto's hebben een type goedkeuring. Dat is een heel ander kaliber.
Topics: 80
Bedankt: 43637
4516 x bedankt in 1930 berichten
Ik heb op de B4M Kellerman en ingebouwde ledjes in de hotspot, er wordt gezien dat er iets knippert, niet altijd welke kant.
Als ik overdag zonder schuimkap rij steek ik mijn hand uit.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 1
Bedankt: 333
2244 x bedankt in 683 berichten
, 10:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:23 PM door Arend-Jan.)
(, 09:49 PM)Jeroen S schreef: Wat ik in de tutorial van Alve mis is een foto van de rand die aan de buitenkant gemaakt wordt, voordat het gat erin gezaagd wordt. Dan is ie bijna precies goed. De buitenkant is natuurlijk een fractie grotere bocht als de binnenkant. Maar met 1 tot 2 mm laminaat dikte maakt dat geen enorm verschil. Het geeft ook wel mee. De rand, de lijst waarin later dan het luik valt moet natuurlijk over de lijn worden gelegd waar later het gat gezaagd wordt.
Ik zou denk ik wat lichtere klemmen gebruiken voor het vastmaken, die plastic veerklemmen doen ook al heel wat. Al dat ijzer in de foto's van Alve weegt nogal wat en kan de boel verbuigen door dat gewicht.
Je beschrijft hoe ik het gedaan heb
Eerst de lijst bovenop de body lamineren
(ik heb toen gewoon verpakkingstape gebruikt om de body te beschermen, daar hecht epoxy niet op):
![[Afbeelding: IMG-20240729-195959865-HDR.jpg]](https://i.ibb.co/hJwQZMF7/IMG-20240729-195959865-HDR.jpg)
En daarna pas zagen, en dan de lijst tegen de binnenkant aan lijmen.
Ik heb die exoxy toen wat dikker/vullender gemaakt, en idd plastic veerklemmen erop:
![[Afbeelding: IMG-20240729-221311937-HDR.jpg]](https://i.ibb.co/PzzYkmB8/IMG-20240729-221311937-HDR.jpg)
(heb daarna de rand dus nog flink slanker gezaagd en geschuurd, want die hoeft absoluut niet zo breed als op deze foto)
Ik yoink gelijk even al de foto's voor research doeleinden :p
al vond ik het vanzelfsprekend om eerst een frame te maken van carbon tape en het met een mix van carbon poeder (niet flakes) een dikker papje te maken om het van binnen te lamineren. En mocht je geen verpakkingstape hebben, dan doet een potje vaseline ook wonderen! Zo heb ik een copie gemaakt van de DFXL tourkap, die past namelijk op de QV (met hier en daar een aanpassing)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 11
Bedankt: 1019
3351 x bedankt in 1505 berichten
(, 09:57 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb op de B4M Kellerman en ingebouwde ledjes in de hotspot, er wordt gezien dat er iets knippert, niet altijd welke kant.
Als ik overdag zonder schuimkap rij steek ik mijn hand uit.
Daarom had ik op mijn vorige DF XL Kellermann knipperlichten achter. De DF heeft de knipperlichten achter ook erg dicht bij elkaar zitten, waardoor het niet altijd duidelijk is welke kant knippert.
Bij de Quest3 mis ik voor aan de zijkant lampjes. Het is leuk dat mensen die je tegemoet komen kunnen zien dat je wilt afslaan, maar het is ook erg nuttig voor mensen die van de zijkant komen.
En wat looks aangaat: Ik vind het zijaanzicht erg fraai. De voorkant is net een koffervis, en de achterkant kan zo op een berg in Brazilië
De dubbele knipperlichten voor miste ik ook al. Is vast wel een aanpassing die gemaakt kan worden bij bestelling straks als de productie op gang komt. De voorgangers hadden immers ook gewoon dubbele ledjes voor de richtingaanwijzers  en ik zie op dit exemplaar ook geen dagrijverlichting of hoe die twee witte ledjes aan de voorzijde ook genoemd worden.
Alleen maar goed dat ze toch wel zijn gegaan, promoten die hap, nu nog wat actiever deelnemen aan social media en ze vliegen over de toonbank :p
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: Alleen maar goed dat ze toch wel zijn gegaan, promoten die hap, nu nog wat actiever deelnemen aan social media en ze vliegen over de toonbank :p
Maar hebben ze een stand, of gewoon geen stand en de Quest3 showen op de parkeerplaats?
Benieuwd wat ie gaat kosten en wanneer ie echt in productie gaat. En of ie net zo succesvol wordt als z'n voorganger(s).
Over een x-aanral jaren mag er hier wel eentje komen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|