|
L6e-BP... op het fietspad?
|
Topics: 131
Bedankt: 15633
12321 x bedankt in 5776 berichten
Nu je het zo zegt Jeroen, in het Oosten is men duidelijk minder sociaal naar velonauten. Is me al eens vaker opgevallen, en ik zie het ook terug in de filmpjes van Schemerwoude.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 2
Bedankt: 4
26 x bedankt in 10 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door LekkerDoen.)
Tijdens mijn woon-werk-ritjes over de 2-baans N833 kom ik altijd een piepjonge dame in haar gepimpte brommobiel tegen, altijd lekker droog en warm naar school. Duidelijk herkenbaar van een kilometer afstand getuige de stoet volgers en vele inhaalacties. Ik heb lang gedacht dat alles wat niet sneller mag & kan dan 45 km/u op het verplichte fietspad moest rijden, met uitzondering van landbouwvoertuigen en rijdende winkels natuurlijk.
Er zijn 2 soorten brommobielen en de RDW-registratie is daarvoor leidend;
1. gehandicaptenvoertuig, breedte t/m 1m10, geen rijbewijs nodig (ook geen medische keuring), verzekeringssticker, volgt de regels van een scootmobiel die gelden op het trottoir, wandelpad, fietspad of rijbaan
2. bromfiets (microauto), breedte t/m 1m50, rijbewijs AM of B, gele kentekenplaat, volgt de regels van een personenauto en moet dus op de rijbaan (snelheidslimiet tot 80 km/u).
Het meisje doet het dus helemaal goed.
Ik vind wel dat de RDW een organisatie "op drift" is geworden en zo'n beetje voor alles wat wielen+motor heeft een typegoedkeuring toekent. Het nut van een brommobiel/microauto zie ik niet, had dan de max breedte voor een gehandicaptenvoertuig verruimd naar 1m30 want die heeft tenminste nog de keus wat de beste (veiligste) plaats op de weg is.
Topics: 86
Bedankt: 46477
4789 x bedankt in 2056 berichten
Ik had gisteren zo'n mini auto achter mij op een fietspad over een spoorwegovergang. Ik weet niet of de chauffeur perongeluk op het fietspad reed maar ik ging hem niet laten inhalen, voor mij reden erg veel fietsers, de spoorbomen waren een tijd dicht geweest. Maar de mini auto draaide de eerste zijweg in, over de rijbaan gaan was 3 meter omrijden geweest.
Het wordt tijd om iedereen duidelijk te maken welke plek welk vervoermiddel hoort en waar zij ook mogen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Topics: 0
Bedankt: 22
238 x bedankt in 159 berichten
(01-Aug-2026, 02:15 AM)365cycle schreef: Nu je het zo zegt Jeroen, in het Oosten is men duidelijk minder sociaal naar velonauten. Is me al eens vaker opgevallen, en ik zie het ook terug in de filmpjes van Schemerwoude.
Daar is filerijden iets ongewoons  en de politie al snel een factor drie dunner gezaaid.
Schemerwoude rijdt echt héél veel, dus komt dan ook meer rare snuiters tegen.
Zal me niks verbazen als velonauten ook dunner gezaaid zijn in het oosten. Minder wind, minder lange vlakke wegen, meer bomen rond kruisingen. De wegen zijn er historisch gegroeid ipv met de lineaal uitgezet. Dat maakt het voordeel van een velomobiel kleiner. En natuurlijk ook warmere zomers, dat is ook niet fijn in de velomobiel.
Topics: 192
Bedankt: 3702
11311 x bedankt in 5379 berichten
(7 uren geleden)Coen__ schreef: En natuurlijk ook warmere zomers, dat is ook niet fijn in de velomobiel.
Als het heel heet is, dan zit ik toch liever tegen de zon beschermd in de kliko.
Zo lang je rijdt valt de warmte mee.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 139
Bedankt: 8816
4030 x bedankt in 1870 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Hoekie.)
(7 uren geleden)Coen__ schreef: En natuurlijk ook warmere zomers, dat is ook niet fijn in de velomobiel.
Sinds de Bülks en badkuipmodus raak ik - voor de lol - helemaal geen open fiets meer aan...
Topics: 0
Bedankt: 22
238 x bedankt in 159 berichten
(6 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (7 uren geleden)Coen__ schreef: En natuurlijk ook warmere zomers, dat is ook niet fijn in de velomobiel.
Als het heel heet is, dan zit ik toch liever tegen de zon beschermd in de kliko.
Zo lang je rijdt valt de warmte mee.
In mijn Mango+ viel dat toch vies tegen. Daar was het zweten van top tot teen. Op de open fiets verdampte daarvan veel meer en kwam ik toch droger op bestemming aan. Weliswaar ook een stuk later...
Topics: 16
Bedankt: 1480
5305 x bedankt in 2532 berichten
Ik kom er ook regelmatig 1 tegen, een mevrouw die in dezelfde richting en rond dezelfde tijden forenst als ik. Zij rijdt dan nog wel eens vooraan in de file, ik ernaast op het fietspad. Ze rijdt net iets harder dan ik met de VM. Ik zou me er niet bij op mijn gemak voelen. Maar als dat ding me in zou halen op het fietspad, tja dat is daarvoor toch echt te smal.
Ik heb ook een buurmeisje, ( ze is inmiddels al 30) die door haar beperkingen geen gewoon rijbewijs zal halen, maar de brom(mer)mobiel is wel gelukt. Ze komt er best een eind mee, maar ze vindt het wel erg zoeken waar ze wel en niet mag rijden, dat is ook nog wel eens onlogisch geregeld. Ze is maakt ook wel eens gewoon de keuze om daar te rijden waar ze het op dat moment verstandig vindt. Op de plekken die ik ook ken, maakt ze in mijn ogen geen onverstandige keuzes.
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 6 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|