|
Heeft iemand een brommobiel?
|
Topics: 17
Bedankt: 1524
5385 x bedankt in 2579 berichten
Voor een bromfietsrijbewijs moet je theorie halen, over de verkeersregels. Daarvoor zijn boeken en je kunt een pakket kopen waarmee je ook online examens kunt oefenen. Je krijgt dan dezelfde soort foto's als bij het echte examen. Voor het examen zelf moet je rijlessen nemen. M'n zoon had er 4 lesuren voor nodig. Dat was ook wat de instructeur had ingeschat.
Let op Ben, dat je hier ook voor een brommer een rijbewijs nodig hebt.
Topics: 8
Bedankt: 649
494 x bedankt in 259 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door martinus.)
FosVelo,Dries Baron,Flevobike/Trike/Racer als favorieten,rest = n+1
Bedankt: 116
526 x bedankt in 153 berichten
Klopt. Voor een bromfiets heb ik het juiste rijbewijs nodig. Ik heb de indruk dat een bromfietsrijbewijs goedkoper is dan een autorijbewijs, maar ik moet dat nog even navragen bij de plaatselijke rijscholen. Zelfs voor een S-pedelec heb ik een rijbewijs nodig.
Het hangt er allemaal vanaf hoe het vrijdagavond gaat tijdens de proefrepetitie. Als het goed gaat en ze me geschikt vinden, bespreken we de transportsituatie. Er woont niemand van de groep in mijn buurt, maar ik zal navragen of er iemand aan de westkant van het kanaal woont. Ik heb ze al een e-mail gestuurd waarin ik aangeef dat ik de baan heel graag wil, maar dat ik me ook grote zorgen maak over de impact van het woon-werkverkeer zo laat 's avonds met de velomobiel. Zij denken, net als ik, aan andere opties.
Deze week zijn er twee andere mogelijke banen als begeleider voorbijgekomen, en ik geef nu een uur per week les op een school in België. Aangezien alle mogelijkheden die zich voordoen minstens een uur met de velomobiel van me verwijderd zijn, moet ik naar alternatieven kijken, want de kilometers lopen snel op en er zullen dagen zijn dat ik geen energie heb om te fietsen, maar wel naar mijn werk moet.
Als de "regenperiode" komt ben je blij als je goed vervoer hebt,hier in 't zuiden kan 't in de herfst/winter soms wekenlang regenen,
los daarvan succes met je nieuwe baan/banen Ben!
Topics: 90
Bedankt: 3111
3351 x bedankt in 1424 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Roepers.)
De grote geheimtip (Duits toeristische PR taal) is natuurlijk de Canta. Geen rijbewijs nodig, mag 45 km/h mag overal (niet op de snelweg en de autoweg, wel op de rijbaan en het fietspad ernaast van voorrangswegen) rijden, zelfs op het trottoir en parkeer hem maar recht voor de winkel in het voetgangersgebied.
Groet,
Marco
(2 uren geleden)Roepers schreef: De grote geheimtip (Duits toeristische PR taal) is natuurlijk de Canta. Geen rijbewijs nodig, mag 45 km/h mag overal (niet op de snelweg en de autoweg, wel op de rijbaan en het fietspad ernaast van voorrangswegen) rijden, zelfs op het trottoir en parkeer hem maar recht voor de winkel in het voetgangersgebied.
Groet,
Marco
De Canta is een andere optie die ik heb overwogen, samen met vergelijkbare, nieuwere modellen. Ik heb gelezen dat recente wijzigingen in de verzekeringsregels het wellicht moeilijker maken om een Canta te verzekeren. Weet jij of dat klopt?
Topics: 90
Bedankt: 3111
3351 x bedankt in 1424 berichten
Daar weet ik niets van.
Groet,
Marco
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door martinus.)
Een wettelijke verplichte WA-verzekering zover 'k weet.Daarnaast kun je kiezen voor duurdere pakketten.
Er is wel een verschil,uiteraard,of je mindervalide bent of niet,dan gelden er andere regels.
Topics: 7
Bedankt: 2
2262 x bedankt in 1137 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Gideonaut.)
Volgens mij is de Canta zonder al te veel poespas mogelijk. Daar heb je dacht ik geen speciale mindervalide sticker/papier voor nodig, alleen de verzekering zou een dingetje kunnen zijn.
Met een brommerrijbewijs is bijna alles mogelijk. En heel duur is dat nou ook weer niet.
(06-Sep-2026, 10:28 PM)Arend-Jan schreef: Ik heb weleens gedacht een 45 km/u Carver te kopen, totdat ik dus ontdekte dat ik dan overal tussen de autos in de file zou staan, en voor rode verkeerslichten, terwijl gewone fietsers er dan links en rechts langs komen.
Heb je er al eens in gereden? Wat een rammelbak! Ik dacht dat het een Velotilt op steroids was maar wow wat een teleurstelling.. En inderdaad als je hem niet als mindervalide voertuig registreert dan mag je niet op het voet of fietspad.
Ook is het verzekeren een ding omdat het bedrijf failiet is en niemand wilt blijkbaar die verantwoordelijkheid.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Topics: 3
Bedankt: 1699
1359 x bedankt in 583 berichten
Uit de MGV/FAQ van de website van Waaienberg
Waaijenberg schreef:- Moet de bestuurder gehandicapt zijn om een Canta te mogen rijden?
De Canta is bedoeld voor mensen met een mobiliteitsbeperking ten gevolge van ziekte, ouderdom of ongeval.
Ben valt voor zover ik weet niet in bovengenoemde categorieën.
Gelukkig maakt de Nederlandse wet vrij veel ruimte voor mensen met een (onomkeerbare) mobiliteitsbeperking. Gelieve het draagvlak voor die ruimte in stand te houden door er geen oneigenlijk gebruik van te maken. De Nederlandse civil society staat al genoeg onder druk door diverse politieke charlatans die elk communaitair draagvlak menen te moeten ondermijnen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'
Uit wat ik op verschillende websites heb gelezen, valt de Canta in een grijs gebied van uitzonderingen. Het lijkt erop dat ik er legaal mee zou mogen rijden, maar ik vraag me af of, net als bij de illegale e-bikes met dikke banden, dit grijze gebied op een gegeven moment door nieuwe wetgeving zal worden aangepakt. Dan zou ik een Canta hebben die ineens een slechte inruilwaarde heeft en die ik niet kan gebruiken. Ik heb wel artritis, maar dat zou me niet beletten om in een gewone auto te rijden en hopelijk ook niet om te fietsen.
Ik overweeg serieuzer een elektrische Vespa of Yamaha bromfiets. Met een windscherm zou dat misschien wel volstaan. Niet ideaal om een trombone mee te vervoeren, maar dat geldt ook voor de WAW. Uiteindelijk zal ik misschien een auto moeten kopen, maar dat is nu nog niet binnen mijn budget. Ik moet nog veel meer lessen en ensembles dirigeren voordat ik genoeg inkomen heb om een auto te kunnen betalen.
Topics: 135
Bedankt: 4719
5577 x bedankt in 3632 berichten
https://www.marktplaats.nl/l/diversen/br...tcode:4508
Bekijk ook eens naar de merken Micorcar & Aixam. Welke goed zijn en welke niet. Dat is misschien meer iets voor een andere forum. Maar je kunt al orrienteren
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: benparke, liggende daan, Status Quooh, 2 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|