Peiling: Wel of geen ondersteuning. Mocht de wetgeving je vrij laten.
Ja, tot 45km/u.
30.00%
6 30.00%
Ja, tot 25km/u.
5.00%
1 5.00%
Nee
65.00%
13 65.00%
Totaal aantal stemmen: 20 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp motor in je VM plaatsen?
ik heb gezorgd dat mijn fiets tegenwoordig ook legaal kan rijden. Maar als het moet kan ik ook nog steeds illegaal rijden. En met een zwangere vriendin is dat wel handig want als je het telefoontje krijgt dat het zover is wil ik er wel zo snel mogelijk zijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper , NielsKo
(25-Nov-2025, 02:24 AM)Veloquest schreef: wil ik er wel zo snel mogelijk zijn.
Vergeet niet dat je dan niet helemaal helder bent he. Zelfde als met hard naar het ziekenhuis rijden in geval van nood, of hard naar huis rijden omdat m'n ukje ziek was. Heb ik allemaal gedaan, en is eigenlijk oliedom. Als je een aanrijding krijgt ben je dan nog veel verder van huis. 
Trein, taxi, kan allemaal een oplossing zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , Willeke_IGKT , Hardloper
(25-Nov-2025, 02:40 AM)365cycle schreef:
(25-Nov-2025, 02:24 AM)Veloquest schreef: wil ik er wel zo snel mogelijk zijn.
Vergeet niet dat je dan niet helemaal helder bent he. Zelfde als met hard naar het ziekenhuis rijden in geval van nood, of hard naar huis rijden omdat m'n ukje ziek was. Heb ik allemaal gedaan, en is eigenlijk oliedom. Als je een aanrijding krijgt ben je dan nog veel verder van huis. 
Trein, taxi, kan allemaal een oplossing zijn.

ja daar had ik al wel bij stilgestaan ja. Maar gelukkig ligt het ziekenhuis op mijn route dus ik ben er gewend te rijden. En ik weet ook dat hoe graag je door rood wil rijden dan dat je dat niet moet doen. en ik heb 1 stoplicht waar ik echt voor moet wachten en 2 die ik kan omzeilen. maar niet perse nodig. Maar het belangrijkste is dat je snel kunt optrekken want dat scheelt de meeste tijd. want op al die korte stukjes ga je echt geen 60 halen. En dit is gezien als ik er vanuit huis heen moet. en als ik bij mijn oom thuis zou zitten dan is lopend sneller. want die woont naast het ziekenhuis.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
Wat 365cycle zegt... Doe rustig aan. Opschieten is prima, haasten niet. Je bent er met je hoofd niet bij dus zal eerder zaken over het hoofd zien of verkeerd inschatten.
En vrouwen die onderweg naar het ziekenhuis bevallen zijn nieuws omdat het uitzonderingen zijn. Meestal zit er wel enige uren tussen het moment dat duidelijk is dat er wat gaat gebeuren en dat de baby er werkelijk is.

Nu ik je bericht lees: je schrijft dat als je vanuit huis gaat je de route kent, hoe gaat je vriendin naar het ziekenhuis dan? Of woont die ergens anders? Dan zou het ook kunnen zijn dat je eerst daarheen moet voordat ze besluiten dat ze naar het ziekenhuis gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Een baby kondigt zich meestal ruim bijtijds aan voordat het echt serieus wordt, dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.
Antwoord }
(25-Nov-2025, 09:18 PM)blokdoorn schreef: Een baby kondigt zich meestal ruim bijtijds aan voordat het echt serieus wordt, dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

Bij ons was nummer 3 er toch echt na een paar uurtjes al.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
(25-Nov-2025, 09:25 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Nov-2025, 09:18 PM)blokdoorn schreef: Een baby kondigt zich meestal ruim bijtijds aan voordat het echt serieus wordt, dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

Da's rap. Meestal duurt het een maandje of 9 namelijk.
Antwoord }
Bij ons hadden we een spoedkeizersnede voor de tweeling. Mocht niet worden ingepland in de week voor kerstmis, maar we waren al gewaarschuwd dat we het nodige mee moesten brengen, om dat de kans wel heel erg groot was dat we bij de volgende afspraak een keizersnede zouden krijgen. Maar het was écht niet gepland...
En ook dat duurt een poosje. Het zou jammer zijn als je in die drukke eerste weken geveld bent door een onbenulligheidje omdat je te veel haast maakt.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
(25-Nov-2025, 10:00 PM)ZoefZoef schreef:
(25-Nov-2025, 09:25 PM)Wim -de roetsende schreef:

Da's rap. Meestal duurt het een maandje of 9 namelijk.

Ik had het over het maakproces  Big Grin Tongue Wink
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
Snelle jongen, die Wim Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
ik moest echt wel hard lachen om het antwoord van zoef haha.  Maar ik en de zwangere dame in kwestie wonen niet samen. dus het kan zomaar zijn dat ik niet bij haar ben als het zover is. en je hoopt natuurlijk van wel maar ik hou alle opties open. Maar zo hebben we ook meerde dingen al geregeld. En ze wil heel graag in het ziekenhuis bevallen dus ik weet wel waar ze heen gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
Volgens mij had je haar al eens meegenomen in de Penelope QV. Niet ideaal, maar volgens mij kan het wel.  Tongue
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Even deze thread weer wat leven inroepen.

Reden: Ik overweeg soms een motor in mijn Quest te zetten vanwege mijn woon-werk route (30km, totaal 60km) op een dag. Route start op een stuwwal en eindigd op een andere stuwwal. Grootste deel door een polder. Maar ook nog twee grote rivieren over. Dus best wel wat hoogtemeters op de route. Met name eind vd dag moet ik een flinke brug over en daarna nog wat heuvels overwinnen. Mijn gemiddelde snelheid zit voor die brug vaak zo rond 33-35km/h over hele tocht (stad, dijk, polder). Als ik dan thuis ben vaak net onder de 30km/h. Die lagere snelheid, daar kan ik wel mee leven. Maar de psyche en vermoeidheid werkt de volgende ochtend niet mee en ik stap dan vaker dan ik zou willen toch in de auto.

Ik vermoed dat er betere VM's zijn dan een (carbon) Quest voor klimmen. (stijver en lichter). Dus misschien zou dat helpen? Of ondersteuning in mijn Quest?

Ben benieuwd naar ervaringsverhalen van anderen die iedere dag hoogtemeters moeten overwinnen en of een andere VM en/of ondersteuning voor hun verschil hebben gemaakt (of niet).

Ook goed te weten, niet elke VM zal mijn passen met 1.94 en schoenmaat 48. In mijn Quest is dat al best een flinke puzzel. Korte cranks en smallere trapas hielpen daarbij.

Wat de puzzel nu helemaal actueel maakt is mijn heupbreuk begin vd zomer. Ik fiets nu veel op mijn e-trike. Ook naar mijn werk (maar ook niet iedere dag door vermoeidheid). Daarmee zijn de hoogtemeters door de ondersteuning goed te doen. Maar de snelheid en dus mijn rijstijd is te lang (1.5x bijna) en totaal net zo inspannend. En nu het seizoen veranderd wordt de trike ook minder prettig. Dus ik wil weer mijn VM in en wordt bovenstaande puzzel nog wat acuter.
Quest 631 & Scorpion FX 20 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door:
Wat ik begreep, gaat een Bülk minder goed passen. Ik las toevallige gisteren iets van dat iemand met schoenmaat 48 lang niet in iedere VM past en dan maar te zwijgen over de wens tot hulp motor. Ook een mountain drive zou niet mogelijk zijn.

Ik las trouwens ook iets van problemen zoals knipperlichten kapot trappen door te grote voeten.

Maar heb je al overwogen om met een mountain drive te werken? Naar de Betuwe treffen heb ik eens de mountain drive uitgeprobeerd op een viaduct (lees 2,5x reductie ingeschakeld). Ik kon lekker mijn cadans aanhouden van 90-100 RPM. Ik was toen met Roef fietsen en die had met zijn Snoek het beduidend lastiger met klimmen.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp , Willeke_IGKT
(1 uur geleden)Hardloper schreef: Maar heb je al overwogen om met een mountain drive te werken? Naar de Betuwe treffen heb ik eens de mountain drive uitgeprobeerd op een viaduct (lees 2,5x reductie ingeschakeld). Ik kon lekker mijn cadans aanhouden van 90-100 RPM. Ik was toen met Roef fietsen en die had met zijn Snoek het beduidend lastiger met klimmen.

Nee nog niet over nagedacht. Goede tip. Neem ik mee in mijn overweging. Is toch ook minder omvangrijke aanpassing dan een ondersteuning.
Quest 631 & Scorpion FX 20 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Schlumph MD had ik in mijn QV en heeft 2 relevante nadelen:
- gewicht. Ze zijn zijn echt loodzwaar, die dingen
- kettingspanning. De reductie van x 2,5 verhoogt de kettingspanning dus navenant. Dat betekent dat als je nu al twijfels hebt over de stijfheid, die twijfels ook 2,5x zo ernstig worden. De QV staat bekend als een goede klimmer (ondanks het gewicht, omdat de aandrijving behoorlijk stijf is). Maar met de MD ingeschakeld vond ik hem zompig voelen...

Ik zou focussen op gewichtsreductie en stijfheid maximaliseren.
Voor jouw lichaam is er volgens mij maar 1 écht geschikte velomobiel: een Alpha 9.2
Lichter dan een Quest en echt een hele klap stijver.

Of inderdaad je ego inslikken, en een motor installeren (eerlijk gezegd denk ik dat ik dát zou doen als ik echt iedere dag veel hoogtemeters moest overwinnen, want dan kan je je lijf gewoon sparen en toch vlot heuvelop rijden).

Een stijve aandrijving is echt belangrijk bij klimmen (en bij hard sprinten). Hier heb ik vreselijk mijn best op gedaan bij de bouw van mijn Milan 4.2 tweezitter. Die fiets is zwaar, want heel groot en sterk genoeg voor een passagier. Dan met passagier erin (mijn dochter...) is het gewoon een flink gewicht dat ik in de stad vlot op gang wil trappen (om ander verkeer minimaal te hinderen en andere fietsers snel te passeren). Dan heb je nodig: een stijf achterwiel, een stijve achterbrug, een stijve montage daarvan in een stijve body met stijf gemonteerde geleidewieltjes, een stijf gemonteerde stoel, en een stijve mast.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp
Even een screenshotje gemaakt van mijn klimmetje:
[Afbeelding: image.png]
Ik gebruik deze dataveld voor de hoogte:
Ambient pressure | Connect IQ Store
Want ik vind de resolutie van Garmin zelf te weinig. Op deze klim ga je het wel zien, maar niet de kleinere hoogtes.

Maar de kanttekeningen die Arend-Jan deelt, daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp
Daar komen wel heel veel aspecten bij elkaar om zomaar een uitspraak te doen. Ik heb zelf één keer met trapondersteuning gereden en binnen 5 meter direct gevraagd of dat ook uit kon. Ik vond het verschrikkelijk, maar jij rijdt het al, dus blijkbaar werkt dat wel voor jou.

Ik heb hier ook een brug in de buurt (Rijn) en die is wel iets korter. Sinds kort rijd ik die met meer gemak op omdat ik een keer achter een 'snelle' fietser omhooggereden ben. Toen kwam ik er achter dat ik veel sneller dan ik dacht boven kon zijn. Ik zag er altijd tegen op en paste mijn snelheid in het begin aan zodat ik aan het eind overhield. Ik zal nu ongetwijfeld meer energie er in stoppen, maar mentaal is het een stuk prettiger. Maar jij zit in revalidatie en ik kan niet inschatten wat er wel en niet mogelijk is.

Een andere fiets kan zeker wat opleveren in vergelijk met een Quest. En op de totale reistijd zal dat wel een verschil maken. Maar het blijft dezelfde bult en je geeft aan dat de psyche en vermoeidheid je in de weg zit. Ook in een andere fiets zal het nog steeds die pokkebult aan het eind blijven. Ik denk niet dat een andere fiets hier veel aan gaat veranderen.

En dan gaat het in je verhaal over vermoeidheid in de volgende dag. Misschien dat er wat te halen is in je dagelijks herstelproces. En in de lol die je hebt in het fietsen.

Een andere fiets zou m.i. helpen, niet vanwege de minder benodigde watts, maar omdat het een fijnere fiets is. Er is sinds de Quest heel wat ontwikkelt en misschien geeft een nieuwe fiets ook meer comfort door een andere stoel, of de mogelijkheid van een reservewiel dat ook rust geeft dat je bij een lekke band snel weer op weg bent etc.

En als een motor je direct helpt om eerder de keuze voor de fiets dan de auto te maken, zou ik niet twijfelen om die in te bouwen.
Antwoord }
Bedankt door: JanBurp

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: gideon, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Daar komen wel heel ...datakneder — 10:12 AM
Even een screenshotj...Hardloper — 10:10 AM
Schlumph MD had ik i...Arend-Jan — 09:48 AM
Maar heb je al ove...JanBurp — 09:37 AM
Wat ik begreep, gaat...Hardloper — 09:28 AM
Even deze thread wee...JanBurp — 08:24 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
het was vandaag grot...Gideonaut — 04:25 PM
Milan 4.2
Nou, ze zegt dat ze ...Arend-Jan — 03:43 PM
Dat ik in de afgel...Roef Veerman — 03:35 PM
Kampeer spullen
Ondertussen heb ik h...Atrike — 03:24 PM
Dat ik in de afgelop...Boyd Maduro — 02:56 PM
Milan 4.2