Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WAW, ervaringen, vragen en al wat wetenswaardig is.
Er zijn verschillende draadjes over specifieke dingen wat betreft de WAW maar nog geen algemeen draadje, bij deze dus.

Misschien kan een WAW gebruiker een openings post schrijven met eigen ervaringen of met een korte uitleg over de verschillende versies van deze fietsen. Indien gewenst kunnen we ook draadjes maken per versie.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: benparke , walters83 , 365cycle
Laat ik dan maar eens aftrappen.

Sinds begin 2023 rijd ik voor dagelijks gebruik in een WAW. Een jaar voor die tijd begon het te kriebelen als ik nadacht over een velomobiel. Alleen welke? Sinds de jaren '90 rijd ik al op ligfietsen. Ik heb op veel modellen mogen rijden, die meestal niet in mijn bezit waren. Maar daardoor wel kunnen merken dat er grote verschillen zijn tussen de modellen. Dat verwachtte ik ook bij velomobielen. 

Welke dan te kiezen? Achteraf bleek het eenvoudig, omdat ik een aantal eisen had. Ik wist niet of met me zou bevallen, dus vielen alle nieuwe fietsen af vanwege de prijs. Daamee vielen ook alle fietsen af die niet op de tweedehands markt waren. Daarnaast heb ik een schouderblessure sinds mijn pubertijd, die opspeelt als ik op een ligfiets met bovenstuur rijd. Ik weet het is niet eerlijk, maar toen vielen voor mij ook de fietsen met tillerstuur af. Een tankstuur is niet hetzelfde als een onderstuur en een tillerstuur ook niet hetzelfde als een bovenstuur, dus dat was wel een beetje kort door de bocht. Later heb ik nog wel een stukje met een tillerstuur gereden, en dat beviel me helemaal niet.

Verder nam ik mee van mijn ervaringen met open ligfietsen is dat een fabrieksfiets voor mij een beginpunt is. Een fiets die ik aanschaf moet al lekker rijden, maar dan begint het afstellen en sleutelen totdat de fiets ook ideaal voor mij is. Dat is eigen aan mij, en daarom ook van toepassing op een vm. Dus sleutelgemak is een pluspunt voor mij.

Met die gedachten kwam ik vrij snel tot de conclusie dat een WAW, voor mij, het beste instapmodel was. En ik heb er geen spijt van.

Dit topic is ontstaan uit een vergelijking tussen een Tuna en een WAW. En nu krijgt de WAW dus zijn eigen draadje om ervaringen te verzamelen. En daar wodt het voor mij ingewikkeld. Juist omdat de fiets zich zo leent om aan te sleutelen, is er bij mijn fiets zoveel veranderd dat het zeker geen fabrieksmodel is. Dus in hoeverre zijn mijn ervaringen nog relevant voor een algemene beschouwing van een WAW.

Een simpel voorbeeld. Het originele zitje van mijn eerste WAW was een stuk plastic dat los op de bodem in de fiets lag. Met mijn 1,90m lag ik er vooral op en sloot het nergens aan. Dat zitje is dus meteen vervangen door een Challenge zitje dat ik nog had. Daarna in een andere WAW,  een nieuwer model, zat ook een zitje dat me niet paste en dat is vervangen door een M5-zitje. Ik heb dus geen ervaring in hoeverre fabriekszitjes af te stellen zijn voor een rijder.
Antwoord }
Zover ik me heb verdiept in de WAW hebben ze verschillende vormen van voorkanten en achterkanten. Heeft daar iemand nog wat zinnigs over te delen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(4 uren geleden)Hardloper schreef: Zover ik me heb verdiept in de WAW hebben ze verschillende vormen van voorkanten en achterkanten. Heeft daar iemand nog wat zinnigs over te delen?

Natuurlijk. Ik zal proberen deze uitleg zo kort mogelijk te houden.

De WAW is verkrijgbaar met twee neuslengtes. De kortere neus is vermoedelijk een doorontwikkeling van Katanga. De langere neus is geschikt voor rijders tot 187 cm, en met aanpassingen zelfs tot 195 cm. De onderkant van deze neus is open, wat handig kan zijn voor rijders met grote voeten; er is ook een optionele voetafdekking beschikbaar voor een betere aerodynamica en om koude lucht buiten te houden. De korte neus is aan de onderzijde gesloten en voorzien van uitstulpingen voor de voeten. Deze korte neus is geschikt voor rijders tot 180 cm; langere rijders die toch voor de korte neus kiezen, hebben mogelijk kortere cranks nodig. De N1- en N2-neuzen zijn de langere varianten. Bij de N1-neus zijn de koplampen in de luchtinlaat geplaatst (of op die plek, als men kiest voor een uitvoering zonder luchtinlaat). Bij de N2-neus zitten de koplampen hoger op de neus, achter plexiglas. Volgens Stephane kan er condensvorming optreden voor de koplampen, waardoor hij minder enthousiast is over deze optie. De N3- en N4-neuzen zijn de kortere varianten. Bij de N3 zijn de koplampen op dezelfde manier geplaatst als bij de N2, en bij de N4 op dezelfde manier als bij de N1. Alle neuzen kunnen worden uitgerust met de optionele SPAI-luchtinlaat. Ik vermoed – al heb ik het niet getest – dat de kortere neus zich bij wind beter laat besturen. In Zeeuws-Vlaanderen heb ik volop gelegenheid om met wind te rijden. Tot nu toe heb ik geen noemenswaardige problemen met de besturing ondervonden.

Er zijn drie ontwerpen voor de staart. Er is de N1, het oorspronkelijke ontwerp voor WAW's zonder achtervering; de N2, de rechte aerodynamische staart (die vrij zeldzaam is); en de N3-staart, bedoeld voor de WAW met achtervering. Stephane was niet erg onder de indruk van de N2-staart, maar ik zou hem graag eens willen testen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
(3 uren geleden)benparke schreef: Stephane was niet erg onder de indruk van de N2-staart, maar ik zou hem graag eens willen testen.

Ik had op mijn eerste WAW een N2. Ik ben er wel enthousiast over. Ik ga eens proberen of die N2 past op mijn Katanga.  Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(3 uren geleden)datakneder schreef:
(3 uren geleden)benparke schreef: Stephane was niet erg onder de indruk van de N2-staart, maar ik zou hem graag eens willen testen.

Ik had op mijn eerste WAW een N2. Ik ben er wel enthousiast over. Ik ga eens proberen of die N2 past op mijn Katanga.  Tongue

Ik ben benieuwd naar ervaringen waarbij de verschillende tails met elkaar worden vergeleken. Ik had eigenlijk 'T2' moeten schrijven; de N staat voor de nose en de T natuurlijk voor de tail.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Wel boeiend! Merken jullie nog snelheidsverschil tussen de korte en lange neus? Gezien mij altijd verteld is dat je laminar flow zo laat mogelijk wil verstoren, als dat al moet. Als de voorkant meer "smooth" is werkt dat misschien beter?

En ja, ik weet het, de WAW is geen puur racemonster, maar met tegenwind is goede aerodynamica altijd wel fijn om te hebben. 

En heeft die gele hier de N2-staart? 
https://wewastetime.wordpress.com/2012/1...lomobiles/

Kan me wel voorstellen dat dat aerodynamisch beter is. Misschien is het ook goede compensatie voor een lange neus bij zijwind.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(2 uren geleden)365cycle schreef: Wel boeiend! Merken jullie nog snelheidsverschil tussen de korte en lange neus? Gezien mij altijd verteld is dat je laminar flow zo laat mogelijk wil verstoren, als dat al moet. Als de voorkant meer "smooth" is werkt dat misschien beter?
Inderdaad, interessant om daar ook iets over te horen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(2 uren geleden)365cycle schreef: En heeft die gele hier de N2-staart? 

Ik zou zeggen van niet. Het lijkt me een soort experiment. Ik heb deze nooit gezien. De mijne is hier. Je ziet de verticale rechte achterkant die duidelijk anders is dan de T1 bolling.

Maar ik zag ook de volgende die volgens mij nog racier is.

Een vergelijk tussen korte en lange neus zal ik niet kunnen maken. Is pas net in een lange neus. Maar als blijkt dat de T2 pas, kan ik wel een eerlijker vergelijk maken tussen een T1 en T2.
Antwoord }
(2 uren geleden)365cycle schreef: Wel boeiend! Merken jullie nog snelheidsverschil tussen de korte en lange neus? Gezien mij altijd verteld is dat je laminar flow zo laat mogelijk wil verstoren, als dat al moet. Als de voorkant meer "smooth" is werkt dat misschien beter?

En ja, ik weet het, de WAW is geen puur racemonster, maar met tegenwind is goede aerodynamica altijd wel fijn om te hebben. 

En heeft die gele hier de N2-staart? 

Kan me wel voorstellen dat dat aerodynamisch beter is. Misschien is het ook goede compensatie voor een lange neus bij zijwind.

Ik heb nog nooit met de lange neus gereden; misschien heeft iemand hier beide varianten geprobeerd. Brecht van Fietser.be en Passion Velomobile weet wellicht of er een aerodynamisch verschil is.

De afgebeelde staart is niet de T2-staart. Het is de standaard T1-staart. Iemand heeft de staart aangepast om een hogere lamphouder te kunnen monteren. Volgens mij bevindt deze WAW zich in de VS. Hij stond te koop rond de tijd dat ik mijn houten WAW bouwde.

De afgebeelde staart is niet de T2-staart. Het is hoogstwaarschijnlijk de standaard T1-staart. Iemand heeft de staart aangepast om een hogere bevestiging voor de verlichting te kunnen monteren. Volgens mij bevindt deze WAW zich in de VS. Hij stond te koop rond de tijd dat ik mijn houten WAW bouwde. Hier op de galerijpagina kun je alle verschillende opties voor de staart en neus bekijken, evenals foto's van alle andere opties die voor de WAW verkrijgbaar zijn. https://www.katanga.eu/waw-options/
Antwoord }
Ik heb in het verleden een WAW gehad. Ze werden toen net gebouwd door Katanga. Ik had de aero staart omdat ik die veel mooier vond.
Neus was toen wel iets anders met standaard lampgat voorin zonder SPAI.

De voordelen aan de WAW vind ik:
- Mooi model
- Makkelijk sleutelen wat voor mij van belang was gezien ik veel zelf doe
- Zat mij als gegoten, ook met het standaard zitje
- Bochten monster
- Tanksturing ( ik hou er eigenlijk niet zo van om steeds met een soort T-Rex armpjes het stuur vast te houden + sturen met tanksturing vind ik preciezer
- Onafhankelijk remmen links en rechts door 2 losse remhendels. Ik vind de manier van remmen op een Quest niet alles + dat vereist veel precieser afstelwerk.

Nadelen
- in een Quest ben ik rechtdoor wel sneller
- Er was toen geen model met achtervering en dat vond ik achteraf echt het grootste nadeel. Ik moest veel te vaak heel hard afremmen vanwege wat gemene bultjes in mijn woon werk route waar ik met een Quest bv zo overheen denderde.
- Met regen en/of zweet zie je geen ruk met de racekap. Oplossing was op een kiertje zetten en door het kiertje kijken, Echter regen waaide door de luchtstroom boven de 25kph recht in mijn ogen door het kiertje. Later is er een klein schermpje gekomen die je erop kan zetten om dit te voorkomen
- De kwaliteit van de voorvering toen was bedenkelijk. Er zaten nylon glijbussen in die vrij snel waren uitgesleten en ik had binnen 5000km al speling op de poten + de vering was snoeihard standaard. Ik weet niet of dat nu beter is.

Ik heb laatst bij velomobieltours een wat oudere WAW gezien en die is echt een heel stuk spartaanser nog dan de 4.0. Ik kwam daar niet eens normaal in doordat het gedeelte achter je hoofd open is en je dus op kan gaan zitten om de velo in te glijden.

Ik ben wel nieuwschierig naar de nieuwe WAW met achtervering want dat zou voor mij de juiste keuze als ik mijn verstand gebruik. Echter mijn hart wil iets hebben wat sneller is dan de WAW. Dilemma's
Antwoord }
(54 minuten geleden)walters83 schreef: Ik heb in het verleden een WAW gehad. Ze werden toen net gebouwd door Katanga. Ik had de aero staart omdat ik die veel mooier vond.
Neus was toen wel iets anders met standaard lampgat voorin zonder SPAI.

De voordelen aan de WAW vind ik:
- Mooi model
- Makkelijk sleutelen wat voor mij van belang was gezien ik veel zelf doe
- Zat mij als gegoten, ook met het standaard zitje
- Bochten monster
- Tanksturing ( ik hou er eigenlijk niet zo van om steeds met een soort T-Rex armpjes het stuur vast te houden + sturen met tanksturing vind ik preciezer
- Onafhankelijk remmen links en rechts door 2 losse remhendels. Ik vind de manier van remmen op een Quest niet alles + dat vereist veel precieser afstelwerk.

Nadelen
- in een Quest ben ik rechtdoor wel sneller
- Er was toen geen model met achtervering en dat vond ik achteraf echt het grootste nadeel. Ik moest veel te vaak heel hard afremmen vanwege wat gemene bultjes in mijn woon werk route waar ik met een Quest bv zo overheen denderde.
- Met regen en/of zweet zie je geen ruk met de racekap. Oplossing was op een kiertje zetten en door het kiertje kijken, Echter regen waaide door de luchtstroom boven de 25kph recht in mijn ogen door het kiertje. Later is er een klein schermpje gekomen die je erop kan zetten om dit te voorkomen
- De kwaliteit van de voorvering toen was bedenkelijk. Er zaten nylon glijbussen in die vrij snel waren uitgesleten en ik had binnen 5000km al speling op de poten + de vering was snoeihard standaard. Ik weet niet of dat nu beter is.

Ik heb laatst bij velomobieltours een wat oudere WAW gezien en die is echt een heel stuk spartaanser nog dan de 4.0. Ik kwam daar niet eens normaal in doordat het gedeelte achter je hoofd open is en je dus op kan gaan zitten om de velo in te glijden.

Ik ben wel nieuwschierig naar de nieuwe WAW met achtervering want dat zou voor mij de juiste keuze als ik mijn verstand gebruik. Echter mijn hart wil iets hebben wat sneller is dan de WAW. Dilemma's

Volgens Passion Velomobile zorgen 'Wide Pants' bij snelheden boven de 40 km/u voor een snelheidsverhoging van wel 5 km/u bij een WAW. Ik ben benieuwd om dit te testen, maar 'Wide Pants' passen niet binnen mijn budget. De draaicirkel van de WAW zou niet veel groter zijn dan normaal.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: mvdriel, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
WAW, ervaringen, vragen en al wat weten...
Ik heb in het verl...benparke — 03:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dus, keurig on t...Arend-Jan — 03:12 PM
Ik heb in het verled...walters83 — 02:46 PM
Wel boeiend! Merke...benparke — 02:09 PM
En heeft die gele ...datakneder — 02:09 PM
Wel boeiend! Merke...Hardloper — 01:26 PM
Wel boeiend! Merken ...365cycle — 01:25 PM
Stephane was nie...benparke — 01:23 PM
Stephane was niet ...datakneder — 12:30 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag gisteren in h...Willeke_IGKT — 12:30 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag trof ik op...De tovenaar — 12:21 PM
Zover ik me heb ve...benparke — 12:00 PM
Zover ik me heb verd...Hardloper — 11:30 AM
Laat ik dan maar een...datakneder — 11:04 AM
Banden, banden, banden en nog eens band...
Ik lig er niet wakke...Frutsel — 10:21 AM
Welke software voor video's?
Hier nog een veel mo...De tovenaar — 10:19 AM
WAW, ervaringen, vragen en al wat wetens...
Er zijn verschillend...Willeke_IGKT — 10:33 PM