11-Jul-2020, 10:54 PM
(11-Jul-2020, 06:37 PM)Hoekie schreef:(11-Jul-2020, 10:00 AM)campr23 schreef: Ik ben een beetje verbaasd als..
Waar lees je 50+ gemiddeld met een velomobiel buiten om Milan's (en A7/DF) om?
Je waardes lijken me normale waardes....zonder 3 belangrijke noemers te weten.
A Hoe is de route? Doorgaand of veel stoppen? Vlak of glooiend?
B Bij welke temperatuur?
C Woon-werk (maandag ofvrijdag?) of is dit bij losse vrije tijds ritten?
Aanvullend: B + C heeft er voor gezorgd dat ik bij lagere temperaturen met een 25 km/u e-bike assist ben gaan rijden. Die is binnen een kwartier uit en in te bouwen. Dan kan ik ook op een woon-werk vrijdag >40 gemiddeld rijden. Bij hogere temperaturen dan kan ik dat ook zonder assist. Bij lagere temperaturen niet. Daarmee zomer èn winter sneller dan al het andere verkeer met pendalen (als ook vele vervoersmiddelen zonder pedalen). Dus temperatuur doet echt veel en is belangrijk voor vergelijkingen. Volgens Theo van Velomobiel.nl kan het tot 10km/u verschil geven.
En ja temperatuurverschil/luchtdichtheid is van toepassing op alles. Bij kitesurfen bijvoorbeeld is Windkracht 7 bij 10 graden ook veel sterker dan bij 25 graden.
De 50+ was denk ik niet als gemiddeld bedoelt, maar als langdurige 'kruissnelheid'
A. Een kruissnelheid van 40km/uur. dus gemiddeld ongeveer 30-32km/uur. In de randstad (Haarlem/Schiphol regio, dus vlak) Redelijk veel stoppen.
B. Zomerse temperaturen. 15-25 graden.
C. Losse vrijetijds ritten. Het zweet bij die kruissnelheden guts er af, daarmee wil je niet op je werk aankomen (geen douche op werk).
Mijn conclusie is dat 50+ wel mogelijk is, maar alleen voor de goeie verhalenvertellers of de fittere medemens.