06-Sep-2020, 11:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Sep-2020, 11:54 PM door 365cycle.)
Ik ben ook 100+, 101,8 kg vanochtend om precies te zijn. Hoe meer ik sport, hoe zwaarder.
Rijd vaak wél hard met m'n QuattroVelo, en ik vind het niet alleen leuk maar ook belangrijk: het is voor mij een soort auto, voornamelijk voor woon-werkverkeer, dus hoe harder ik rijd, hoe groter m'n bereik.
Die snelheid van m'n QV, daar heeft nog wel een beetje tuning in gezeten: de juiste banden goed op druk (met gewone Marathons verlies je zomaar een paar km/h gemiddeld! Je Almotion is juist weer een hele snelle band. De Kojaks voor ken ik niet zo heel goed; de GoCycle is volgens mij nog steeds de snelste onder een Quest, maar de draaicirkel wordt er fors van en er zijn een paar leuke alternatieven), ketting goed schoon en gesmeerd houden, vertanding zo dat die voor mij ideaal is (grootste tandwielen op de cassette zijn 17-15-14-13-12-11, lekker close ratio), lange "racekap" eraan en als het effe kan ligt het schuimpje er ook op.
Hoewel ik best hoge gemiddeldes kan rijden (tot zo'n 41~42 km/h), ben ik van nature veel meer een sprinter. Als je wil sprinten, is een Quest alles behalve ideaal; met ons gewicht heb je veel vermogen nodig om gang te maken, en dat vermogen verdwijnt bij de Quest helaas veel meer in de body dan in de QuattroVelo; die laatste krijgt denk ik het meeste vermogen op straat (zolang er niks stuk gaat :+), kort gevolgd door de DF, die stijver is, maar ook wel last kan hebben van wielspin. Met de QV kan ik dus inderdaad tot dik 70 sprinten (of over de 60 wanneer m'n zoontje achterin zit), iets dat me met een Quest niet lukte; acceleratie gaat moeilijker, je moet dus langer een erg hoog vermogen leveren, en daar ben ik slecht in.
Ga je naar kruissnelheden kijken, dan is een Quest met racekap wel degelijk sneller (ook van jezelf afhankelijk; ik kon niet goed zitten met de racekap op m'n Quest, en leverde dan dus flink minder vermogen). De kunst met een Quest is dan dus inderdaad om je kruit niet te verschieten tijdens het accelereren, en juist met een Quest is dat moeilijk, doordat je snelheid houden in bochten moeilijk is.
Kijk ik naar mijn eigen snelste ritten, dan zijn die eigenlijk altijd op ongebruikelijke tijdstippen (terugrit van een bedrijfsfeestje, om 1u 's nachts, 's ochtends extreem vroeg naar een klant etc.). Iets anders dat voor al mijn hele snelle ritten geldt is weinig binnenstad, en veel rijden op de weg; zeker met een Quest kan je een rotonde eigenlijk alleen met 30+ pakken als je niet hoeft te remmen voor auto's en een mooie vloeiende lijn kan maken. Met andere woorden: Echt snelle ritten rijd ik eigenlijk alleen als ik de route goed ken, weet waar ik tussen de auto's kan etc.
Dan de hoge kruissnelheid: Ik ben (destijds op advies van Ymte van ICB) met hogere toerentallen gaan rijden, en ben ook alweer een tijd verknocht aan korte cranks (155mm, die volgens mij alleen een echt nadeel zijn als je weinig koppel kan leveren, zit bij jou geloof ik ook wel goed). Jouw 80 rpm is voor mij fijn voor een toertochtje, maar op die ritten dat ik een kruissnelheid van 45~50 probeer aan te houden zit ik eigenlijk altijd tussen de 110 en 120 rpm. Mijn theorie (niet wetenschappelijk onderbouwd) hierachter is er één die ik uit m'n vroegere sport geleerd heb: blijven bewegen met weinig kracht, licht snel en soepel, dan worden je benen niet "zwaar" en kan je vermogen blijven leveren. Opvallend detail aan mijn langere ritten is dat ik soms enthousiast van start ga, maar na een paar uur toch terug zak naar 90-100 rpm (het tempo gaat er dan ook wat uit), terwijl het niet anders voelt.
Hoop dat je er iets mee kan!
PS: Lees net pas over welke tijdsduur je dat vermogen gemeten hebt - 30 seconden lang 1000W trappen is echt lomp veel. Als je er zeker van bent dat die meting klopt, en je komt vanaf een snelheid van ~35 km/h niet verder dan 50, zou ik zeggen dat er inderdaad iets niet in de haak is met je Quest. Loopt er misschien iets aan?
Rijd vaak wél hard met m'n QuattroVelo, en ik vind het niet alleen leuk maar ook belangrijk: het is voor mij een soort auto, voornamelijk voor woon-werkverkeer, dus hoe harder ik rijd, hoe groter m'n bereik.
Die snelheid van m'n QV, daar heeft nog wel een beetje tuning in gezeten: de juiste banden goed op druk (met gewone Marathons verlies je zomaar een paar km/h gemiddeld! Je Almotion is juist weer een hele snelle band. De Kojaks voor ken ik niet zo heel goed; de GoCycle is volgens mij nog steeds de snelste onder een Quest, maar de draaicirkel wordt er fors van en er zijn een paar leuke alternatieven), ketting goed schoon en gesmeerd houden, vertanding zo dat die voor mij ideaal is (grootste tandwielen op de cassette zijn 17-15-14-13-12-11, lekker close ratio), lange "racekap" eraan en als het effe kan ligt het schuimpje er ook op.
Hoewel ik best hoge gemiddeldes kan rijden (tot zo'n 41~42 km/h), ben ik van nature veel meer een sprinter. Als je wil sprinten, is een Quest alles behalve ideaal; met ons gewicht heb je veel vermogen nodig om gang te maken, en dat vermogen verdwijnt bij de Quest helaas veel meer in de body dan in de QuattroVelo; die laatste krijgt denk ik het meeste vermogen op straat (zolang er niks stuk gaat :+), kort gevolgd door de DF, die stijver is, maar ook wel last kan hebben van wielspin. Met de QV kan ik dus inderdaad tot dik 70 sprinten (of over de 60 wanneer m'n zoontje achterin zit), iets dat me met een Quest niet lukte; acceleratie gaat moeilijker, je moet dus langer een erg hoog vermogen leveren, en daar ben ik slecht in.
Ga je naar kruissnelheden kijken, dan is een Quest met racekap wel degelijk sneller (ook van jezelf afhankelijk; ik kon niet goed zitten met de racekap op m'n Quest, en leverde dan dus flink minder vermogen). De kunst met een Quest is dan dus inderdaad om je kruit niet te verschieten tijdens het accelereren, en juist met een Quest is dat moeilijk, doordat je snelheid houden in bochten moeilijk is.
Kijk ik naar mijn eigen snelste ritten, dan zijn die eigenlijk altijd op ongebruikelijke tijdstippen (terugrit van een bedrijfsfeestje, om 1u 's nachts, 's ochtends extreem vroeg naar een klant etc.). Iets anders dat voor al mijn hele snelle ritten geldt is weinig binnenstad, en veel rijden op de weg; zeker met een Quest kan je een rotonde eigenlijk alleen met 30+ pakken als je niet hoeft te remmen voor auto's en een mooie vloeiende lijn kan maken. Met andere woorden: Echt snelle ritten rijd ik eigenlijk alleen als ik de route goed ken, weet waar ik tussen de auto's kan etc.
Dan de hoge kruissnelheid: Ik ben (destijds op advies van Ymte van ICB) met hogere toerentallen gaan rijden, en ben ook alweer een tijd verknocht aan korte cranks (155mm, die volgens mij alleen een echt nadeel zijn als je weinig koppel kan leveren, zit bij jou geloof ik ook wel goed). Jouw 80 rpm is voor mij fijn voor een toertochtje, maar op die ritten dat ik een kruissnelheid van 45~50 probeer aan te houden zit ik eigenlijk altijd tussen de 110 en 120 rpm. Mijn theorie (niet wetenschappelijk onderbouwd) hierachter is er één die ik uit m'n vroegere sport geleerd heb: blijven bewegen met weinig kracht, licht snel en soepel, dan worden je benen niet "zwaar" en kan je vermogen blijven leveren. Opvallend detail aan mijn langere ritten is dat ik soms enthousiast van start ga, maar na een paar uur toch terug zak naar 90-100 rpm (het tempo gaat er dan ook wat uit), terwijl het niet anders voelt.
Hoop dat je er iets mee kan!
PS: Lees net pas over welke tijdsduur je dat vermogen gemeten hebt - 30 seconden lang 1000W trappen is echt lomp veel. Als je er zeker van bent dat die meting klopt, en je komt vanaf een snelheid van ~35 km/h niet verder dan 50, zou ik zeggen dat er inderdaad iets niet in de haak is met je Quest. Loopt er misschien iets aan?