15-Sep-2020, 11:58 AM
(14-Sep-2020, 05:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat is grappig. Ik rijd ook rond met een compleet reservevoorwiel.
Bevalt erg goed.
Als ik een lekke band krijg, dan is dat altijd in de regen en in het donker.
Na 2/3 minuten weer in de fiets en rijden maar.
JoostC, was dit je eerste bericht?
Misschien leuk om je ook even voor te stellen bij 'Nieuw hier?'.
Welkom op dit forum. Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.
Hallo Wim,
Klopt eerste bericht.
Ik was al actief op Ligfiets.net en de googlegroups, maar op die laatste werd dit forum genoemd, gezien de googlegroups een beetje dood en sowieso minder levendig is.
Zal me nog even voorstellen bij 'nieuw hier' binnenkort.
Ik heb trouwens ook nog een halfverhard pad op mijn route en ook wat onverlichte stukken, dus is een reservewiel wel handig. Bij mijn vorige velomobiel een Quest waren na een paar jaar de spaaknippels uit de velgen gecorrodeerd door het zout. Nieuwe wielset gekocht met gebuste velgen en de naven bewaard. Toen ik DF ging rijden heb ik die oude naven een nieuwe velg om laten spaken by Intercitybike en er ook carbon wieldeksels op laten zetten. Bij de DF kun je snel je voorwiel wisselen, bij een Quest niet echt.
Voordeel is inderdaad dat je niet in het donker staat te prutsen en lekker thuis op je gemak het lek kan opzoeken, inspecteren en nieuwe biba leggen. De kans dat je een tweede keer lek rijdt is minimaal op 58km woon-werk totaal per dag. De enige keren dat ik meer dan 1 keer een lekke band heb gehad was toch altijd omdat er toch nog iets in zat etc. Voor die noodsituatie nog een extra binnenbandje bij en natuurlijk voor achter. Plakken doe ik eigenlijk niet meer.
Goede tip bij de DF is om het lager/boutgat wel af te plakken met een stuk tape. Het lager blijft dan langer goed. En bij hermonteren van het wiel een drupje loctite middel op de bout. Heb weleens loslopend wiel gehad, waar ik gelukkig op tijd achter kwam.