16-Sep-2020, 02:09 PM
(16-Sep-2020, 01:40 PM)Burley1979 schreef: Vermogen is relatief. Interessanter is vermogen per kilo.In een velomobiel in de polder is vermogen per kilo juist niet zo heel interessant; op een wielrenfiets betekent veel gewicht vaak ook veel oppervlakte en daarmee een slechtere stroomlijn.
Je eigen gewicht is hoog en het gewicht. Tel daarbij ook het gewicht van je velomobiel rijklaar mee en de score word ineens heel anders.
Tenzij je een gevolg kan verbinden aan je lagere gewicht (een kleinere/beter gestroomlijnde velomobiel, bv. een Milan SL, waar ik niet in pas) heeft het alleen gevolgen voor acceleratie, bij bergop/bergaf en voor de rolweerstand.
Dat verschil in rolweerstand is dusdanig klein dat ik puur op basis van de gemiddelde snelheid de ritten met m'n zoon en wat extra bagage in de QuattroVelo niet kan onderscheiden van de ritten alleen en zo licht mogelijk. Dat is dan dus zo'n 30 kilo extra: Totaalgewicht ~160-165 ipv 130-135.
(16-Sep-2020, 01:40 PM)Burley1979 schreef:
Vergelijken met anderen zou ik zelf niet doen. Het is demotiverend en maakt ook niet gelukkig.
Als je plezier hebt in fietsen is dat prima. Het gaat om jouw eigen beleving.
Ik heb er ook vaak aan gedacht om dergelijke instrumenten te kopen aangezien ik ook wel van die dingen hou. Maar het zou er ook voor kunnen zorgen dat ik er geen plezier meer in heb als ik ga vergelijken met anderen.
Ik fiets graag lange afstanden en hoe verder hoe beter. Dan kijk ik ook niet steeds op mijn teller van hoe hard ga ik . De voldoening en ontlading als je thuis aankomt is vele malen leuker.Da's heel persoonlijk denk ik. Ik vergelijk graag, en houd ook wel van wat competitie, maar genoeg rijders zijn op de lange afstand gewoon sterker dan ik. We zijn niet allemaal hetzelfde, niks aan te doen