Ben helaas niet erg natuurkundig aangelegd, maar volgens mij heeft Piet wel een punt. Als je de arm korter maakt dan verlies je koppel op de draaias. Door sneller te trappen vergroot je het vermogen, niet zozeer het koppel (de kracht die je uitoefent op de trapas).
Wat ik weer van van Wim aanneem is dat er een soort optimum is tussen trapkracht en toerental. Je kan op een ligfiets heel veel kracht zetten en mensen hebben daardoor wel kniebeschadiging opgelopen. Wat ik mij nu afvraag: zou kortere cranks de kans op kniebeschadiging verkleinen?
Speelt bij velomobielen mee dat een grotere crank ook meer ruimte op eist in de neus, waardoor die groter moet worden?
Groet,
Marco
(Edit dit draadje is een afsplitsing van het draadje Strada te koop)
Wat ik weer van van Wim aanneem is dat er een soort optimum is tussen trapkracht en toerental. Je kan op een ligfiets heel veel kracht zetten en mensen hebben daardoor wel kniebeschadiging opgelopen. Wat ik mij nu afvraag: zou kortere cranks de kans op kniebeschadiging verkleinen?
Speelt bij velomobielen mee dat een grotere crank ook meer ruimte op eist in de neus, waardoor die groter moet worden?
Groet,
Marco
(Edit dit draadje is een afsplitsing van het draadje Strada te koop)