21-Sep-2020, 10:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2020, 10:56 PM door kuŝbiciklo.)
(21-Sep-2020, 10:30 PM)Wim -de roetsende schreef: Met langere cranks kun je inderdaad meer kracht zetten, maar dit is imo niet de beste manier van fietsen.
Da's niet helemaal goed doorgedacht, want als alle factoren constant blijven hoef je met langere cranks minder hard te duwen met de voet (met "fietsen op kracht" wordt hard duwen met de voeten bedoeld) om dezelfde trekkracht op de ketting uit te oefenen.
Ik heb zelf altijd gedacht dat cranks inkorten altijd samen moet gaan met een proportioneel kleiner voorblad. Zo compenseer je de "steilere" cranks met een "lichter" voorblad en zo fiets je dezelfde snelheid met een hoger cadans maar met dezelfde statische duwkrachten in de voetzolen.
Het idee schijnt te zijn (zelf nog geen ervaring) dat de kleinere rondjes het vasthouden van hoger cadans ook makkelijker maken. Met mijn 175mm pedalen houdt het qua cadans met kruisen op 110 rpm wel op.
(21-Sep-2020, 09:59 PM)Roepers schreef: Wat ik mij nu afvraag: zou kortere cranks de kans op kniebeschadiging verkleinen?
Als kortere cranks met proportioneel kleinere voorbladen hoger cadans faciliteren dan lijkt me dat het antwoord ja is.
Ik zou zelf wel een fiets met "linear snek" concept willen bouwen, dan is de discussie over cranklengte wel over