21-Sep-2020, 10:47 PM
Cranks! Leuk onderwerp.
Ik heb van vroeger uit altijd al wat knie-issues gehad, overigens niet direct gerelateerd aan op koppel rijden. Is wel de reden dat ik sinds m'n Quest verslingerd ben geraakt aan korte cranks - ik kan er voor m'n gevoel iets meer "gek" mee doen zonder dat m'n knieën gevoelig worden.
Wat ik tot nu toe uit de data lijk te peuteren is dat m'n gemiddelde cadans nu zo'n 10-15% hoger ligt (en dat voelt niet zo). Momenteel twijfel ik of het een idee is om eens 140mm te proberen ipv 155; Als ik dan nóg makkelijker hoge toerentallen draai ga ik erop vooruit, want ik moet me nu qua koppel bij lagere toerentallen vaak inhouden omdat de boel anders stuk gaat.
Qua vermogen heb ik van "vroeger" geen metingen, en ook qua snelheid kan ik het niet goed vergelijken: In de Quest raakte ik de bovenkant soms met m'n schoenen met 175mm cranks, met 152 was dat opgelost, maar dan trap je dus ook "vrijer" en dus mogelijk harder.
Ik durf er wel een conclusie aan te verbinden: Voor een fietsers met een sprintlijf zijn kortere cranks tot op zekere hoogte een voordeel (en dan heb ik het nog niet over het aerodynamisch voordeel - misschien had ik met 140mm wél in een gewone QV gepast?).
Ik heb van vroeger uit altijd al wat knie-issues gehad, overigens niet direct gerelateerd aan op koppel rijden. Is wel de reden dat ik sinds m'n Quest verslingerd ben geraakt aan korte cranks - ik kan er voor m'n gevoel iets meer "gek" mee doen zonder dat m'n knieën gevoelig worden.
Wat ik tot nu toe uit de data lijk te peuteren is dat m'n gemiddelde cadans nu zo'n 10-15% hoger ligt (en dat voelt niet zo). Momenteel twijfel ik of het een idee is om eens 140mm te proberen ipv 155; Als ik dan nóg makkelijker hoge toerentallen draai ga ik erop vooruit, want ik moet me nu qua koppel bij lagere toerentallen vaak inhouden omdat de boel anders stuk gaat.
Qua vermogen heb ik van "vroeger" geen metingen, en ook qua snelheid kan ik het niet goed vergelijken: In de Quest raakte ik de bovenkant soms met m'n schoenen met 175mm cranks, met 152 was dat opgelost, maar dan trap je dus ook "vrijer" en dus mogelijk harder.
Ik durf er wel een conclusie aan te verbinden: Voor een fietsers met een sprintlijf zijn kortere cranks tot op zekere hoogte een voordeel (en dan heb ik het nog niet over het aerodynamisch voordeel - misschien had ik met 140mm wél in een gewone QV gepast?).