Geadviseerde cranklengte:
Binnenbeenlengte Cranklengte
van 74 tot 77 cm 170 mm
van 78 tot 81 cm 172,5 mm
van 82 tot 85 cm 175 mm
van 86 tot 89 cm 177,5 mm
van 90 tot 93 cm 180 mm
van 94 tot 99 cm 185 mm
Deze tabel is gebaseerd op de formule binnenbeenlengte (in cm) x 2,16 = cranklengte in mm.
Niemand weet hoe men aan die geadviseerde cranklengte is gekomen. In de biomechanica wordt deze geadviseerde lengte in twijfel getrokken. Ik weet niet welke cranklengte de bikefitters adviseren, maar ben er van overtuigd dan korter beter is dan langer op deze geadviseerde lengte.
Op deze site staat het netjes uitgelegd waarom.
https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
Voordelen zijn gebaseerd op de houding van racefietsers. Als die "diep zitten" dan is de heuphoek zo klein, dat de bloedtoevoer wordt beperkt door de knik in de liesslagaders etc. Ook de kniehoek wordt kleiner, waardoor je met een meer gestrekt been trapt. Biomechanisch heeft dat ook voordelen, omdat bij kortere cranks de hoeksnelheid afneemt en de spieren minder snel bewegen. Bovendien gaat bij een kortere crank het zadel omhoog, wat op een racefiets een betere aerodynamische houding oplevert.
Voor ATB's is de cranklengte mede bepalend voor de bodemvrijheid.
Niet iedere fietser is hetzelfde van bouw en voor elke fietser afzonderlijk geldt een optimale cranklengte. Ook voor een ovaal kettingblad zal een specifieke cranklengte het meest efficiënt zijn. Bij een ovaal kettingblad neemt de spierbeweging af in het meest effectieve beweging van de omwenteling.
Dan de open vraag wat voor een ligfiets de beste cranklengte is? Korte cranks in een VM vraagt minder ruimte voorin, zowel in de pedaalruimte als voor de knieën. Het frontale oppervlak kan kleiner en wat verlies aan trapvermogen wordt ruimschoots goedgemaakt door verminderde luchtweerstand bij hogere snelheden.
Zijn er nadelen aan kortere cranks? De kuit- en de achillespeesbelasting neemt toe. Men is eerder geneigt de schoenplaatjes te verzetten onder de middenvoet en met minder souplesse te trappen. Ik ben een fietser die van soepel bewegen houd en kan urenlang fietsen zonder pijntjes of klachten. Ik rij nu met 177,5 mm cranks tot volle tevredenheid.
Vroeger in de wielersport was lange tijd de 170 mm crank min of meer de standaard. Passend bij de lengte van de renners in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Maar grote renners als Jacques Anquetil en Eddy Merckx reden met langere cranks. Anquetil in tijdtitten met 180 mm cranks. Beiden gingen bergop op het grote kettingblad naar boven.
Wie het weet mag er over schrijven.
Binnenbeenlengte Cranklengte
van 74 tot 77 cm 170 mm
van 78 tot 81 cm 172,5 mm
van 82 tot 85 cm 175 mm
van 86 tot 89 cm 177,5 mm
van 90 tot 93 cm 180 mm
van 94 tot 99 cm 185 mm
Deze tabel is gebaseerd op de formule binnenbeenlengte (in cm) x 2,16 = cranklengte in mm.
Niemand weet hoe men aan die geadviseerde cranklengte is gekomen. In de biomechanica wordt deze geadviseerde lengte in twijfel getrokken. Ik weet niet welke cranklengte de bikefitters adviseren, maar ben er van overtuigd dan korter beter is dan langer op deze geadviseerde lengte.
Op deze site staat het netjes uitgelegd waarom.
https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
Voordelen zijn gebaseerd op de houding van racefietsers. Als die "diep zitten" dan is de heuphoek zo klein, dat de bloedtoevoer wordt beperkt door de knik in de liesslagaders etc. Ook de kniehoek wordt kleiner, waardoor je met een meer gestrekt been trapt. Biomechanisch heeft dat ook voordelen, omdat bij kortere cranks de hoeksnelheid afneemt en de spieren minder snel bewegen. Bovendien gaat bij een kortere crank het zadel omhoog, wat op een racefiets een betere aerodynamische houding oplevert.
Voor ATB's is de cranklengte mede bepalend voor de bodemvrijheid.
Niet iedere fietser is hetzelfde van bouw en voor elke fietser afzonderlijk geldt een optimale cranklengte. Ook voor een ovaal kettingblad zal een specifieke cranklengte het meest efficiënt zijn. Bij een ovaal kettingblad neemt de spierbeweging af in het meest effectieve beweging van de omwenteling.
Dan de open vraag wat voor een ligfiets de beste cranklengte is? Korte cranks in een VM vraagt minder ruimte voorin, zowel in de pedaalruimte als voor de knieën. Het frontale oppervlak kan kleiner en wat verlies aan trapvermogen wordt ruimschoots goedgemaakt door verminderde luchtweerstand bij hogere snelheden.
Zijn er nadelen aan kortere cranks? De kuit- en de achillespeesbelasting neemt toe. Men is eerder geneigt de schoenplaatjes te verzetten onder de middenvoet en met minder souplesse te trappen. Ik ben een fietser die van soepel bewegen houd en kan urenlang fietsen zonder pijntjes of klachten. Ik rij nu met 177,5 mm cranks tot volle tevredenheid.
Vroeger in de wielersport was lange tijd de 170 mm crank min of meer de standaard. Passend bij de lengte van de renners in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Maar grote renners als Jacques Anquetil en Eddy Merckx reden met langere cranks. Anquetil in tijdtitten met 180 mm cranks. Beiden gingen bergop op het grote kettingblad naar boven.
Wie het weet mag er over schrijven.