22-Sep-2020, 03:27 PM
(22-Sep-2020, 01:43 PM)365cycle schreef:Voor duurvermogen van de doorsnee fietsers ligt het maximum koppel bij een trapfrequentie tussen de 65 en 85. Je spieren werken efficiënter. Een hogere trapfrequentie wordt minder efficiënt.(22-Sep-2020, 10:35 AM)PietV* schreef:Koppel en toerental zijn - net als bij verbrandingsmotoren - niet omgekeerd evenredig verbonden, fietsers hebben inderdaad een "powerband". Er is een laag toerental waarop je benen niet meer méér koppel kunnen leveren en je vermogen dus inzakt (bergop betekent dat dat je de trappers niet meer rond krijgt, ook al is de vermogensvraag minder). Er is ook een hoog toerental waarbij je geen koppel meer kan leveren, en dus niet kan versnellen. Daartussen zitten gebieden waarin je toerental wel toeneemt maar het koppel nauwelijks daalt, en gebieden waarin het toerental wel verder oploopt maar het koppel zo snel daalt dat het vermogen inzakt.(21-Sep-2020, 09:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je met een iets hogere cadans rijdt, verlies je echt geen koppel.Elke verhoging van de trapfrequentie levert verlies aan koppel op. Ieder type fietser heeft zijn eigen "powerband". Het gebied waar trapkracht (koppel) en trapfrequentie (cadans) een breed (trap)vermogen oplevert. Al naar gelang gewenst.
https://www.marmottecyclo.nl/wat-is-de-i...requentie/
(22-Sep-2020, 01:43 PM)365cycle schreef:(22-Sep-2020, 10:35 AM)PietV* schreef: Verhoging van cadans levert automatisch energieverlies op, omdat voor elke omwenteling de knieën 4 op gang worden gebracht en worden stilgezet. Biomechanische wetten.Ik heb even geen tijd om het in een modelletje te gooien (en daarmee je stelling te bevestigen of te ontkrachten), maar vergeet je hierbij niet dat de energie waarmee die knieën bewegen bij kortere cranks ook kleiner is?
Ik schrijf ook over cadans of trapfrequentie. Hoe hoger die cadans hoe meer bewegingsenergie verloren gaat.
Bij kortere cranks zijn die bewegingen beperkter en langzamer, omdat de draaicirkel kleiner is bij gelijke cadans. Bovendien heb je bij kleine cranks het voordeel dat je minder kniebuiging hebt en met een "gestrekter been" kracht zet. Kortere cranks zijn beter voor je "gevoelige" knieën dan het verhogen van je cadans.
(22-Sep-2020, 01:43 PM)365cycle schreef: Daarnaast neemt de benodigde energie ook nog eens toe naarmate je je been verder moet buigen.Dat heeft alles te maken met de factor cranklengte en daarover gaat dit onderwerp. Zoals ik eerder schreef. Beter een wat kortere crank dan een wat langere.
https://www.cyclingutah.com/tech/crank-l...ll-circle/