29-May-2017, 08:51 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-May-2017, 09:11 AM door ErikvanD.)
@Pieter: Ik heb zelf onlangs een nieuwe 9 speed Shimano Deore M592 Shadow derailleur op mijn Shockproof gezet. Helaas geen Shadow plus zoals jouw XT 786, die zijn er niet in 9 speed. De veer is bij mijn derailleur helaas toch nog behoorlijk slap en achteraf had ik misschien toch beter voor de 10 speed conversie kunnen gaan, de ketting klappert nog steeds als een gek op klinker wegdek. Maar dan moet ik ook de shifter vervangen en 10 speed Shimano compatible twist shifters zijn er volgens mij niet..? Hoe heb jij dat gedaan?
Mijn Kona racefiets heb ik omgebouwd naar 1x10 en dat bevalt me uitstekend, lekker licht en in NL heb je niet meer nodig.
Hieronder wat fotootjes van het uitgaanspunt voor mijn projectje.
Een M5 City Cruiser uit ongeveer 2006. Gekocht in een opwelling, eigenlijk alleen maar omdat de fiets op 1,5 km van onze camping te koop stond, niet duur was en er een aantal onderdelen op zitten die kunnen dienen als reserve voor mijn Shockproof. O.a. de standaard wilde ik graag hebben (niet meer leverbaar bij M5) en er zaten ook twee M5 tassen bij (die dus niet passen zonder drager). De fiets was enorm geroest, hetgeen ik vreemd vond omdat M5 fietsen gepoedercoat zijn en dat meestal erg vast erop zit. Bij deze fiets was blijkbaar wat mis gegaan.
De fiets was niet rijdend maar met wat kunst en vliegwerk hebben we hem toch zover aan de gang gekregen dat ik ermee naar de camping kon rijden. Onderweg heeft het carbon achterspatbord aangelopen en een diepe groef in de achterband gesneden. Ook is het achterwiel twee keer uit het frame gesprongen doordat de snelspanner defect was. Maar ik ben desondanks goed aangekomen. Daar de fiets deels gedemonteerd en op de dak fietsendrager meegekregen naar huis.
Na demontage bleek, zoals gehoopt, de roest alleen oppervlakkig te zijn. Dat staal kan wel wat hebben . Na stralen en opnieuw coaten zal het weer als nieuw zijn. Hieronder een plaatje van het frame dat ik gemaakt had om prijsopgaves op te vragen voor het stralen en coaten.
Gaandeweg ontstond het idee om de fiets toch weer op te gaan bouwen... Als long time steutelaar (ik heb een kleine 20 jaar enthousiast gesleuteld aan o.a. oude Vespa scooters en motoren uit de jaren 20 van de vorige eeuw) begon het weer te kriebelen. Dus nu ben ik vooral veel research aan het doen naar onderdelen en (on)mogelijkheden. Bedoeling is om de fiets eerst helemaal op te bouwen zonder het frame te laten coaten. Als alles dan in orde is en de fiets goed rijdt, gaat hij naar de coater.
Het eerste wat besteld gaat worden is een 26 inch vork zodat ik de geometrie kan gaan beoordelen. Ik kan er dan zolang de wielen van de fiets van mijn dochter in zetten (sst, niet tegen haar zeggen). Wordt vervolgd dus!
Mijn Kona racefiets heb ik omgebouwd naar 1x10 en dat bevalt me uitstekend, lekker licht en in NL heb je niet meer nodig.
Hieronder wat fotootjes van het uitgaanspunt voor mijn projectje.
Een M5 City Cruiser uit ongeveer 2006. Gekocht in een opwelling, eigenlijk alleen maar omdat de fiets op 1,5 km van onze camping te koop stond, niet duur was en er een aantal onderdelen op zitten die kunnen dienen als reserve voor mijn Shockproof. O.a. de standaard wilde ik graag hebben (niet meer leverbaar bij M5) en er zaten ook twee M5 tassen bij (die dus niet passen zonder drager). De fiets was enorm geroest, hetgeen ik vreemd vond omdat M5 fietsen gepoedercoat zijn en dat meestal erg vast erop zit. Bij deze fiets was blijkbaar wat mis gegaan.
De fiets was niet rijdend maar met wat kunst en vliegwerk hebben we hem toch zover aan de gang gekregen dat ik ermee naar de camping kon rijden. Onderweg heeft het carbon achterspatbord aangelopen en een diepe groef in de achterband gesneden. Ook is het achterwiel twee keer uit het frame gesprongen doordat de snelspanner defect was. Maar ik ben desondanks goed aangekomen. Daar de fiets deels gedemonteerd en op de dak fietsendrager meegekregen naar huis.
Na demontage bleek, zoals gehoopt, de roest alleen oppervlakkig te zijn. Dat staal kan wel wat hebben . Na stralen en opnieuw coaten zal het weer als nieuw zijn. Hieronder een plaatje van het frame dat ik gemaakt had om prijsopgaves op te vragen voor het stralen en coaten.
Gaandeweg ontstond het idee om de fiets toch weer op te gaan bouwen... Als long time steutelaar (ik heb een kleine 20 jaar enthousiast gesleuteld aan o.a. oude Vespa scooters en motoren uit de jaren 20 van de vorige eeuw) begon het weer te kriebelen. Dus nu ben ik vooral veel research aan het doen naar onderdelen en (on)mogelijkheden. Bedoeling is om de fiets eerst helemaal op te bouwen zonder het frame te laten coaten. Als alles dan in orde is en de fiets goed rijdt, gaat hij naar de coater.
Het eerste wat besteld gaat worden is een 26 inch vork zodat ik de geometrie kan gaan beoordelen. Ik kan er dan zolang de wielen van de fiets van mijn dochter in zetten (sst, niet tegen haar zeggen). Wordt vervolgd dus!