24-Sep-2020, 02:53 PM
Het ligt maar net aan de fiets waar je op rijd.
Ik heb een lowracer gehad met 125 mm cranks. Reed snel, wel omwentelingen maar had niet het gevoel dat ik er lekker op reed. Er was altijd een soort vorm van jagen.
Het knie verhaal klopt, dat als je verzet heel groot is je meer kracht kan zetten en soms ook knie problemen kan krijgen.
Ik denk zelf dat dit te maken heeft met hoe hoog je knie te opzichte van je pedaal zit. De hoogte van de trapas zal bepalen hoe lang of kort je crank moet zijn.
Dit is voor iedereen verschillend.
Als je crank verticaal staat met je voet omhoog dan moet je knie loodrecht op je as staan. Dan kan je de meeste kracht zetten en word je knie niet overbelast.
Zomaar zeggen dat kinder cranks niet werken of wat dan ook zonder verdere echte onderbouwing is ook niet heel netjes.
Korte cranks op racefietsen worden vooral gebruikt op tijdrit fietsen en die worden vaak gebruikt voor relatief kleine afstanden. Op de racefiets zelf is het vaak 170-174/5 mm.
Ik heb een lowracer gehad met 125 mm cranks. Reed snel, wel omwentelingen maar had niet het gevoel dat ik er lekker op reed. Er was altijd een soort vorm van jagen.
Het knie verhaal klopt, dat als je verzet heel groot is je meer kracht kan zetten en soms ook knie problemen kan krijgen.
Ik denk zelf dat dit te maken heeft met hoe hoog je knie te opzichte van je pedaal zit. De hoogte van de trapas zal bepalen hoe lang of kort je crank moet zijn.
Dit is voor iedereen verschillend.
Als je crank verticaal staat met je voet omhoog dan moet je knie loodrecht op je as staan. Dan kan je de meeste kracht zetten en word je knie niet overbelast.
Zomaar zeggen dat kinder cranks niet werken of wat dan ook zonder verdere echte onderbouwing is ook niet heel netjes.
Korte cranks op racefietsen worden vooral gebruikt op tijdrit fietsen en die worden vaak gebruikt voor relatief kleine afstanden. Op de racefiets zelf is het vaak 170-174/5 mm.