Wim, Ben het met je eens. Niet alle blessures kunnen aan de fiets worden toegeschreven. Kor van Hulten, arts, sportarts en enthousiast toerfietser heeft daar een boekje vol over geschreven. Natuurlijk Fietsen - Een harmonie van Mens en Machine.
Alle klachten zijn onderverdeeld:
- M in de mens zelf;
- F in het materiaal (fiets, inclusief schoeisel en kleding)
- O in omstandigheden (inclusief de wijze van fietsen)
Maar voor een optimale afstelling tussen Mens en Machine kun je zelf veel doen als je kennis van zaken hebt en een redelijk normaal lijf. Soms zijn aanpassingen nodig, b.v.bij beenlengteverschil of revalidatie etc.
Bij bikefitting wordt ook veel aandacht besteed aan cranklengte en de Q-factor. Dat is ook mogelijk voor ligfietsen. Het vooraanzicht wordt bovenaanzicht.
Dat forumleden dit in twijfel trekken en er knettergek of crank-jorum van worden verbaasd me.
Ik heb een M5 Blue Glide van 1997 met een Q-factor van maar 142 mm en dat fietst heerlijk. M5 maakt zeer doordachte fietsen.
Alle klachten zijn onderverdeeld:
- M in de mens zelf;
- F in het materiaal (fiets, inclusief schoeisel en kleding)
- O in omstandigheden (inclusief de wijze van fietsen)
Maar voor een optimale afstelling tussen Mens en Machine kun je zelf veel doen als je kennis van zaken hebt en een redelijk normaal lijf. Soms zijn aanpassingen nodig, b.v.bij beenlengteverschil of revalidatie etc.
Bij bikefitting wordt ook veel aandacht besteed aan cranklengte en de Q-factor. Dat is ook mogelijk voor ligfietsen. Het vooraanzicht wordt bovenaanzicht.
Dat forumleden dit in twijfel trekken en er knettergek of crank-jorum van worden verbaasd me.
Ik heb een M5 Blue Glide van 1997 met een Q-factor van maar 142 mm en dat fietst heerlijk. M5 maakt zeer doordachte fietsen.