02-Oct-2020, 10:16 AM
Schade aan de banden is vooral door hard remmen ontstaan.
Bij een velomobiel zijn de zijkanten van een band kwetsbaar. Je kantelt nl. niet. Hierdoor snijdt iets hards, zoals een stoeprand, door de zijkant heen. Ik heb dit 2 dit 2 keer gehad met vouwbanden; het loopvlak was prima; er zat een scheur in de wang. Voor mij sindsdien geen vouwbanden meer. (Vouwbanden hebben een te zwakke wang, draadbanden zijn sterk genoeg).
Schade door hard remmen ontstaat alleen als de wielen blokkeren; het rubber slijt dan weg op het asfalt. Dit gebeurd bij een noodrem. Het blokkeren is echter niet de meest efficiënte manier van remmen, omdat de wielen gaan glijden en er hierdoor minder weerstand is. Het meest efficiënt is de wielen laten draaien maar op de trommelremmen afremmen. (En je kan ook niet meer sturen met glijdende banden.)
Niels, fiets op 2 of 3 banden, van der Wal
Bij een velomobiel zijn de zijkanten van een band kwetsbaar. Je kantelt nl. niet. Hierdoor snijdt iets hards, zoals een stoeprand, door de zijkant heen. Ik heb dit 2 dit 2 keer gehad met vouwbanden; het loopvlak was prima; er zat een scheur in de wang. Voor mij sindsdien geen vouwbanden meer. (Vouwbanden hebben een te zwakke wang, draadbanden zijn sterk genoeg).
Schade door hard remmen ontstaat alleen als de wielen blokkeren; het rubber slijt dan weg op het asfalt. Dit gebeurd bij een noodrem. Het blokkeren is echter niet de meest efficiënte manier van remmen, omdat de wielen gaan glijden en er hierdoor minder weerstand is. Het meest efficiënt is de wielen laten draaien maar op de trommelremmen afremmen. (En je kan ook niet meer sturen met glijdende banden.)
Niels, fiets op 2 of 3 banden, van der Wal