02-Oct-2020, 04:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Oct-2020, 04:03 PM door 365cycle.)
(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: De praktijk is anders als de theorie. Helaas wil Wim Schermer niet van weten.Tenzij je van mening bent dat Wim echt zou moeten stoppen met z'n testen om de velomobielwereld geen geweld aan te doen, vind ik dat je 'm hier een beetje tekort doet.
Een band die met loopsnelheid word getest zal zich anders verhouden dan een band die met 40 km/h word bereden. Hetzelfde kan je op YouTube zien bij een formule 1 band waar een go pro in zit.
Bikerollingresistance test op een andere manier die veel meer bij de werkelijkheid komt.
Hij is zich niet alleen bewust van het feit dat z'n testen zeker niet alle variabelen op de juiste manier registreren, maar geeft dat ook ruiterlijk toe. Ja, op andere momenten brengt hij het weer wat stelliger dan mijns inziens zou moeten, maar ik gun 'm het voordeel van de twijfel, en ben 'm dankbaar voor alle moeite die hij steekt in het maken van een reproduceerbare testcyclus van 20 inch banden; zoals je een band eigenlijk niet met loopsnelheid zou moeten testen, kan je er ook niet klakkeloos vanuit gaan dat een band in 584 of 622 hetzelfde gedrag vertoont als diezelfde band in 406. Uitroltests zijn alleen nauwkeuriger mits je ze allemaal op hetzelfde stukje asfalt onder exact dezelfde weersomstandigheden kan doen.
Voor vergelijkbare testresultaten van 20 inch banden is er voor zover ik weet heel weinig, en (helaas?) heeft Wim tot nu toe een redelijk tot goede indicatie kunnen bieden van de banden waar ik op gereden heb.