02-Oct-2020, 06:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Oct-2020, 08:26 PM door Burley1979.)
(02-Oct-2020, 04:01 PM)365cycle schreef:(02-Oct-2020, 02:16 PM)Burley1979 schreef: De praktijk is anders als de theorie. Helaas wil Wim Schermer niet van weten.Tenzij je van mening bent dat Wim Schermer echt zou moeten stoppen met z'n testen om de velomobielwereld geen geweld aan te doen, vind ik dat je 'm hier een beetje tekort doet.
Een band die met loopsnelheid word getest zal zich anders verhouden dan een band die met 40 km/h word bereden. Hetzelfde kan je op YouTube zien bij een formule 1 band waar een go pro in zit.
Bikerollingresistance test op een andere manier die veel meer bij de werkelijkheid komt.
Hij is zich niet alleen bewust van het feit dat z'n testen zeker niet alle variabelen op de juiste manier registreren, maar geeft dat ook ruiterlijk toe. Ja, op andere momenten brengt hij het weer wat stelliger dan mijns inziens zou moeten, maar ik gun 'm het voordeel van de twijfel, en ben 'm dankbaar voor alle moeite die hij steekt in het maken van een reproduceerbare testcyclus van 20 inch banden; zoals je een band eigenlijk niet met loopsnelheid zou moeten testen, kan je er ook niet klakkeloos vanuit gaan dat een band in 584 of 622 hetzelfde gedrag vertoont als diezelfde band in 406. Uitroltests zijn alleen nauwkeuriger mits je ze allemaal op hetzelfde stukje asfalt onder exact dezelfde weersomstandigheden kan doen.
Voor vergelijkbare testresultaten van 20 inch banden is er voor zover ik weet heel weinig, en (helaas?) heeft Wim tot nu toe een redelijk tot goede indicatie kunnen bieden van de banden waar ik op gereden heb.
Tuurlijk begrijp ik dat een band van 599, 584 of 622 anders zich anders zal gedragen. Het heeft ook met de velgbreedte te maken hoe een band zich gedraagt.
Ik zeg niet dat Wim Schermer moet stoppen met testen, ik en ook een aantal anderen die reageren op de blog van hem en de reacties op ligfiets.net hebben twijfels over de manier van testen .
Hij reageert ook vaak niet als mensen er op reageren omdat hij vind dat je vanuit gevoel reageert.
Ik werd er een aantal jaar geleden op gewezen door Piet Andringa (welke ik erg bewonder qua prestaties) dat een vouwband van de schwalbe schredda een heel andere band is dan de draadbandversie.
Het lijkt me dan toch dat Wim Schermer die moeite kan nemen om dit te onderzoeken.
Maar als het om reproduceerbaar gaat, het starten en stoppen handmatig van de stopwatch geeft afwijking want de menselijke reactie zit op een variabele vertraging in.
Ook in fietswereld zijn er veranderingen, velgen worden steeds breder en ook in een 406 maar heb je velgen met een binnenbreedte van 25 mm.
Het lijkt me interessant om te kijken hoe een brede band zich hier op bewijst.
Maar als ik dan lees dat de beste man testen uitvoert anders dan hoe het daadwerkelijk bedoeld is, (een tube op een clincher velg) een tubeless band met binnenband ) en daaruit concludeerd dat het niks is , is erg kort door de bocht.
Dat een uitroltest ook afwijking heeft daar ben ik mij van bewust, echter heb je daar ook apparaten voor , zoals ook te vinden is. Kijk zoals ook al eerder aangegeven is op bikerollingresistance. Je kan evt de rol met traanplaat vervangen door een rol met asfalt.
Meerdere mensen hebben aangegeven dat banden die getest zijn door Wim Schermer totaal anders uitpakken.
Dan is het toch de moeite waard als er diverse mensen zijn die dit constateren het verder te onderzoeken en evt de test methode aan te passen of evt te behouden?