02-Oct-2020, 09:34 PM
Maar weer even terug naar het eigenlijke onderwerp; ik rij al jaren met de standaard 170 mm chranks, dat gaat prima. Ik heb ook wel 175 en 172,5 gehad op de ligfiets. Ik heb ook meerdere ligfietsen tegelijk gehad en toen merkte ik ineens die futiele 2,5 mm verschil op. Ik kon verschil voelen, maar of het nu beter of slechter werd. ik heb geen idee.
Met name in een velomobiel kunnen kortere chranks net het verschil maken of je in een velomobiel past of niet. Zeker voor de wat langere fietsers, mensen die tegen de maximale lengte voor een velomobiel aan zitten, lange benen en of grote voeten hebben kan het dus het verschil tussen passen en niet passen zijn.
Op een openligfiets maken die paar mm niet zo heel veel uit omdat je voeten maar kort in de hoogste en laagste positie zitten. Bij een volledig gesloten velomobiel ( zonder voetgaten) sleep je die extra mm altijd mee. De stroomlijn moet immers om de uiterste posities van de voeten passen. Even rekenend met de 1,5 cm tussen 170 en 155 komt er boven en onder 1,5 hoog maal de breedte van de van de fiets aan oppervlak bij.
Als je dus met korte chranks net in een DF of Milan SL past en met 170 mm niet, dan blijken veel mensen die prima met die kortere chranks te kunnen leven.
Ik ben net overgeschakeld naar andere schoenen die helaas aan de hak net een paar mm groter blijken, waardoor ze af en toe op de onderzijde van mijn velomobiel blijven hangen. Ik heb nog een paar 155 chranks liggen en overweeg dus de overstap van 170 naar 155.
Groeten, Jeroen
Met name in een velomobiel kunnen kortere chranks net het verschil maken of je in een velomobiel past of niet. Zeker voor de wat langere fietsers, mensen die tegen de maximale lengte voor een velomobiel aan zitten, lange benen en of grote voeten hebben kan het dus het verschil tussen passen en niet passen zijn.
Op een openligfiets maken die paar mm niet zo heel veel uit omdat je voeten maar kort in de hoogste en laagste positie zitten. Bij een volledig gesloten velomobiel ( zonder voetgaten) sleep je die extra mm altijd mee. De stroomlijn moet immers om de uiterste posities van de voeten passen. Even rekenend met de 1,5 cm tussen 170 en 155 komt er boven en onder 1,5 hoog maal de breedte van de van de fiets aan oppervlak bij.
Als je dus met korte chranks net in een DF of Milan SL past en met 170 mm niet, dan blijken veel mensen die prima met die kortere chranks te kunnen leven.
Ik ben net overgeschakeld naar andere schoenen die helaas aan de hak net een paar mm groter blijken, waardoor ze af en toe op de onderzijde van mijn velomobiel blijven hangen. Ik heb nog een paar 155 chranks liggen en overweeg dus de overstap van 170 naar 155.
Groeten, Jeroen