30-Oct-2020, 03:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Oct-2020, 03:05 PM door Burley1979.)
(30-Oct-2020, 02:41 PM)365cycle schreef:(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.Dit zijn zaken die vooral gebeuren bij open fietsen. Mij lukt het niet omdat ik vrij veel koppel lever, maar er zijn mensen die 25 a 30.000 km doen met ketting en tandwielen op een velomobiel. Zonder racekap (zodat het zweet verdampt ipv in de fiets blijft) en met een laag gewicht + dito piekvermogen is een velomobiel (zeker met een gesloten bodem zoals bij de DF) extreem onderhoudsarm. Er komt geen zand en nauwelijks stof/vocht op die spullen. Je bent dan dus vooral bezig met geld uitgeven aan banden.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers.
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is
Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.
Ik reageerde op Wim, en benadrukte al dat ik niet weet hoe het met een velomobiel zit. Echter heeft Wim ook nog een boel open fietsen. Want ook al fiets je er weinig op, vet droogt uit en lagers gaan vast zitten. Vandaar dat ik over periodiek onderhoud begon aan de hand van een bepaalde tijd of aantal gereden kilometers.
Mijn ketting vervang ik bij 3 a 4.000 km. Na 3 x een nieuwe casette erop. Kettingen zijn ook niet heel duur. Ik vervang dan weer niet totdat alles op de draad versleten is want dan zijn de kosten veel duurder en eerlijk is eerlijk versleten meuk fietst gewoon niet lekker.
Maar zoals eerder gezegd ieder is vrij om zijn fiets te onderhouden zoals een ieder dat wil. Ik doe het op deze manier.
(30-Oct-2020, 02:31 PM)Wim -de roetsende schreef:(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan.
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien.
Deze werkzaamheden vallen wat mij betreft onder de Grote Beurten.
Aangezien ik daar zelf niet handig genoeg voor ben en mij er ook geen tijd voor gun, laat ik dit over aan de professionals. Oftewel: de DF bij InterCityBike in Dronten en de 209 bij Derk Thijs is Middelburg.
De DF en de 209 gebruik ik het meeste en die krijgen dus keurig hun beurten.
Wiellagers worden vervangen als ze niet meer goed zijn.
Nogmaals de Aero is nieuw en de Taifun gebruik ik heel weinig.
Ik las in jouw verhaal niet terug dat je met de Thys naar Middelburg gaat voor een grote beurt. Alleen dat je eens een wiel had opgestuurd.
Zeker cup en conus moet je elk jaar schoonmaken en voorzien van nieuw vet dan gaat zo'n makkelijk 60.000 km mee zonder problemen soms zelfs nog langer.
Ook al gebruik ik een boel fietsen niet dan nog geef ik periodiek onderhoud.
Ik moet wel bekennen dat ik als werk altijd in het onderhoud /technische kant heb gewerkt en dat speelt misschien ook wel mee.