20-Dec-2020, 09:13 AM
(19-Dec-2020, 11:44 PM)365cycle schreef: Wat betreft de natuurkundige verschillen: Die ken ik, in de winter gaat het nu eenmaal wat langzamer. De QV lijkt er echter meer last van te hebben dan de DF en Quest hadden. Misschien toch iets te maken met het "vierde wiel aan de wagen"? En anders gewoon met de banden.
Verschil in massa tussen de ledige velomobielen, de banden en het aantal wielen maken uiteraard wat uit. Maar het grote verschil zit hem in de stroomlijn. En dat verschil merk in de winter meer op.
Kleiner frontaal oppervlak en een goede stroomlijn zorgen voor een lager luchtdrukverschil tussen front en achterzijde. Vooral de stroomlijn. Hoe mooier de staart en de eventuele racekap is gevormd, hoe minder zuiging.
Over sporing is veel geschreven. Van licht toespoor tot licht uitspoor. Van belast tot leeg voertuig meten. Scheel zo een paar kilometers per uur en 2 tot 5 keer de levensduur van de banden, plus minder lek rijden.
Koop één (gedeelde) spoorstang met linkse en rechtse draad en stel de sporing optimaal af. Staat als stuurstang in de prijslijst. Peter kan daar veel over vertellen.
https://velomobielservice.nl/prijslijst/