20-Dec-2020, 08:27 PM
Vanuit mijn basiskennis voertuigtechniek het volgende. Afhankelijk van de fusee-dwarshelling (Camber) en de wielvlucht, dus schuurstraal en rolweerstand is de algemene regel bij achterwiel aangedreven voertuigen:
positieve schuurstraal = toespoor
negatieve schuurstraal = uitspoor
Bij voorwiel aangedreven voertuigen:
positieve schuurstraal = uitspoor
negatieve schuurstraal = toespoor
Wanneer het voertuig wordt aangedreven, zal een (zeer) geringe speling op alle draaipunten worden opgeheven door druk- of trekkrachten op die draaipunten.
Wanneer het verschil in massa (gewicht) tussen ledig voertuig en beladen voertuig groot is, kan voor een grotere nauwkeurigheid van de sporing het voertuig het beste beladen worden afgesteld. Dat is bij en VM altijd het geval. De spoorstangen en de wieldraagarmen vormen namelijk geen parallelogram. Bij het belast inveren ontstaat een klein verschil in sporing.
Aangezien bij gespaakte wielen een negatieve schuurstraal nagenoeg onmogelijk is, stel ik de sporing voor elke VM met een licht toespoor af. Dat geldt dus niet alleen voor de Alleweder, maar voor alle VM's.
Om welke voertuigtechnische redenen VM bouwers een andere mening hebben blijft voor mij onduidelijk en dus erg vaag. Ik heb zonder technische redenen geen vertrouwen in hun advies.
positieve schuurstraal = toespoor
negatieve schuurstraal = uitspoor
Bij voorwiel aangedreven voertuigen:
positieve schuurstraal = uitspoor
negatieve schuurstraal = toespoor
Wanneer het voertuig wordt aangedreven, zal een (zeer) geringe speling op alle draaipunten worden opgeheven door druk- of trekkrachten op die draaipunten.
Wanneer het verschil in massa (gewicht) tussen ledig voertuig en beladen voertuig groot is, kan voor een grotere nauwkeurigheid van de sporing het voertuig het beste beladen worden afgesteld. Dat is bij en VM altijd het geval. De spoorstangen en de wieldraagarmen vormen namelijk geen parallelogram. Bij het belast inveren ontstaat een klein verschil in sporing.
Aangezien bij gespaakte wielen een negatieve schuurstraal nagenoeg onmogelijk is, stel ik de sporing voor elke VM met een licht toespoor af. Dat geldt dus niet alleen voor de Alleweder, maar voor alle VM's.
Om welke voertuigtechnische redenen VM bouwers een andere mening hebben blijft voor mij onduidelijk en dus erg vaag. Ik heb zonder technische redenen geen vertrouwen in hun advies.