21-Dec-2020, 10:31 AM
Wat ik nog niet heb benoemd is de negatieve wielvlucht bij vele velomobielen. Een negatieve wielvlucht zorgt voor verbetering van wegligging en bochtstabiliteit. Wielen met een negatieve wielvlucht hebben de eigenschap om naar binnen toe te lopen en duwen die wielen naar elkaar toe.
Bij (sport)auto's verhoogt een negatieve wielvlucht de bandenslijtage aan de binnenzijde. Daar heeft een fietsband minder last van.
Weet dus niet welke kracht groter is. Die van de negatieve wielvlucht of de positieve schuurstraal en de dynamische krachten op het stuurmechanisme. Een compromis en een wetenschap op zich.
Bij grote verschillen tussen het afgeveerde voertuig, tussen de 20 en 35 kg, en de belading, tussen de 65 en 120 kg, blijft het belangrijk om de sporing belast te meten.
Moet niet, maar dat mag ieder voor zich weten. Een beetje meer wrijving en rolweerstand is een goede training voor de beenspieren. De banden warmen vanzelf op voor een betere grip in de bochten. Ook geen risico dat je banden door ouderdom verharden. Regelmatig nieuwe rubbers.
Ik doe het wel en dat heeft niets met de Alleweder te maken.
Bij (sport)auto's verhoogt een negatieve wielvlucht de bandenslijtage aan de binnenzijde. Daar heeft een fietsband minder last van.
Weet dus niet welke kracht groter is. Die van de negatieve wielvlucht of de positieve schuurstraal en de dynamische krachten op het stuurmechanisme. Een compromis en een wetenschap op zich.
Bij grote verschillen tussen het afgeveerde voertuig, tussen de 20 en 35 kg, en de belading, tussen de 65 en 120 kg, blijft het belangrijk om de sporing belast te meten.
Moet niet, maar dat mag ieder voor zich weten. Een beetje meer wrijving en rolweerstand is een goede training voor de beenspieren. De banden warmen vanzelf op voor een betere grip in de bochten. Ook geen risico dat je banden door ouderdom verharden. Regelmatig nieuwe rubbers.
Ik doe het wel en dat heeft niets met de Alleweder te maken.