21-Dec-2020, 12:14 PM
Het is niet heel erg moeilijk om zelf een aantal uitrol proeven te doen met je velomobiel. Het is alleen wel even wat werk. Uitrollen en meten, de spoorstang kop 1 draai verstellen en weer meten enzovoorts. Die instelling waarbij je het verste rolt is de beste. Eigenlijk heel simpel. De fabrieksinstelling of een neutrale instelling zal er al redelijk dicht in de buurt zitten, waardoor je met 1 of 2 draaitjes mogelijk de juiste al te pakken hebt. Echt mensen, het is de moeite waard.
Ik vermoed dat de negatieve wielvlucht en het toespoor elkaar compenseren. De fractie toespoor wordt gecompenseerd door het naar binnen drukken van de negatieve wielvlucht en is dan weer ongeveer 0.
Ik vermoed dat de beide heren die enige honderden velomobielen door hun handen hebben laten gaan op basis van die ervaring wel kunnen inschatten waar ongeveer het optimum ligt. Daarbij zal dan worden uitgegaan van een gemiddelde rijder van normaal postuur. Misschien maakt 10 kg meer of minder niet zo heel veel uit.
Ik ben er wel zeker van dat de heren, er veel tijd aan spenderen om hun eigen velomobiel optimaal te tunen en af te stellen. Een net iets beter kettingbuisje, een andere kettingrol, de juiste banden, en inderdaad het afstellen van de sporing.
Groeten, Jeroen
Overigens kun je ook nog met de middelste stangen invloed uitoefenen op de sporing. Bij Peter de Rond een setje kopen waarmee je het nog preciezer af kan stellen is ook een optie.
Ik vermoed dat de negatieve wielvlucht en het toespoor elkaar compenseren. De fractie toespoor wordt gecompenseerd door het naar binnen drukken van de negatieve wielvlucht en is dan weer ongeveer 0.
Ik vermoed dat de beide heren die enige honderden velomobielen door hun handen hebben laten gaan op basis van die ervaring wel kunnen inschatten waar ongeveer het optimum ligt. Daarbij zal dan worden uitgegaan van een gemiddelde rijder van normaal postuur. Misschien maakt 10 kg meer of minder niet zo heel veel uit.
Ik ben er wel zeker van dat de heren, er veel tijd aan spenderen om hun eigen velomobiel optimaal te tunen en af te stellen. Een net iets beter kettingbuisje, een andere kettingrol, de juiste banden, en inderdaad het afstellen van de sporing.
Groeten, Jeroen
Overigens kun je ook nog met de middelste stangen invloed uitoefenen op de sporing. Bij Peter de Rond een setje kopen waarmee je het nog preciezer af kan stellen is ook een optie.