22-Dec-2020, 05:04 PM
(21-Dec-2020, 12:14 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed dat de beide heren die enige honderden velomobielen door hun handen hebben laten gaan op basis van die ervaring wel kunnen inschatten waar ongeveer het optimum ligt. Daarbij zal dan worden uitgegaan van een gemiddelde rijder van normaal postuur. Misschien maakt 10 kg meer of minder niet zo heel veel uit.Dat zal bij een QV dan wel weer behoorlijk wat invloed hebben. De druk op de voorwielen kan daar best behoorlijk gevarieerd worden door of je alleen rijdt met bagage in de neus, of juist met een lege neus, en een berg bagage in de kofferruimte.
Heb me in het begin weleens vergist in hoeveel invloed dat heeft ("het zijn maar twee tassen") - waar ik hooguit overstuur verwachtte kreeg ik heftig onderstuur op nat wegdek.
Overigens is het bij een neutraal ("correct") ontworpen vijfpunts ophanging toch zo dat meer gewicht geen toespoor/uitspoor meer veroorzaakt?