22-Dec-2020, 09:07 PM
Wim,
Ik vind het niet fair om op de man te spelen. Ik schiet niet op de boodschapper. Allert en Theo beweren dat de wielen van de voorwielen parallel moeten rollen met de rijder er in. Dus zonder uitspoor of toespoor. Hoe dat wordt gemeten is voertuig afhankelijk.
Citaat: "Zeer belangrijk voor de levensduur van de voorbanden (en het licht lopen van de fiets) is de uitlijning van de voorwielen. De voorwielen dienen precies parallel te lopen. Het meten van de sporing moet nauwkeurig en op een vlakke ondergrond gebeuren."
Zie onder 8.3 http://www.velomobiel.nl/handleidingen/G...ng2013.pdf
Ik zal Ymte persoonlijk benaderen hoe dat gedaan wordt met de DF. Jij geeft mij en jammer genoeg ook de forumleden geen helder beeld waarom de DF met uitspoor moet rijden. Jammer.
Zelfs een "correct" ontworpen stuurgeometrie geeft onder belasting bij het rechtuitrijden een geringe afwijking in de sporing. Dat heb je bij een onafhankelijk wielophanging. Bij personeauto's wordt die afwijking zo klein mogelijk gehouden door de gedeelde spoorstangen even lang te maken als de draagarmen en onder dezelfde hoek te monteren. Ruimte vaak in overvloed.
Bij een velomobiel is die ruimte beperkt. Frontaal oppervlak zo klein mogelijk. De ruimte tussen de voorwielen zo ruim mogelijk, met een voldoende lange veerweg
http://www.velomobiel.nl/quest/wielophanging.php
Ik krijg nu sterk de indruk dat mijn bijdrage niet op prijs wordt gesteld en dat onjuiste info op dit form gewoon welkom is.
Ik stop met schrijven en lezen. Vind het zonde van de tijd. Heb de info op dit forum echt niet nodig.
Het gaat jullie goed.
Succes, Piet.
Ik vind het niet fair om op de man te spelen. Ik schiet niet op de boodschapper. Allert en Theo beweren dat de wielen van de voorwielen parallel moeten rollen met de rijder er in. Dus zonder uitspoor of toespoor. Hoe dat wordt gemeten is voertuig afhankelijk.
Citaat: "Zeer belangrijk voor de levensduur van de voorbanden (en het licht lopen van de fiets) is de uitlijning van de voorwielen. De voorwielen dienen precies parallel te lopen. Het meten van de sporing moet nauwkeurig en op een vlakke ondergrond gebeuren."
Zie onder 8.3 http://www.velomobiel.nl/handleidingen/G...ng2013.pdf
Ik zal Ymte persoonlijk benaderen hoe dat gedaan wordt met de DF. Jij geeft mij en jammer genoeg ook de forumleden geen helder beeld waarom de DF met uitspoor moet rijden. Jammer.
Zelfs een "correct" ontworpen stuurgeometrie geeft onder belasting bij het rechtuitrijden een geringe afwijking in de sporing. Dat heb je bij een onafhankelijk wielophanging. Bij personeauto's wordt die afwijking zo klein mogelijk gehouden door de gedeelde spoorstangen even lang te maken als de draagarmen en onder dezelfde hoek te monteren. Ruimte vaak in overvloed.
Bij een velomobiel is die ruimte beperkt. Frontaal oppervlak zo klein mogelijk. De ruimte tussen de voorwielen zo ruim mogelijk, met een voldoende lange veerweg
http://www.velomobiel.nl/quest/wielophanging.php
Ik krijg nu sterk de indruk dat mijn bijdrage niet op prijs wordt gesteld en dat onjuiste info op dit form gewoon welkom is.
Ik stop met schrijven en lezen. Vind het zonde van de tijd. Heb de info op dit forum echt niet nodig.
Het gaat jullie goed.
Succes, Piet.