23-Dec-2020, 12:36 PM
De positie van het dwarse deel van het stuurtje is belangrijk. Naast het stangetje zelf komen daar ook de shifters en je handen nog bij, er hangen nog een paar kleine knopjes aan. Als dat te dicht bij je benen komt is dat erg irritant en mogelijk zelfs gevaarlijk. Je moet er niet aan denken als je been ineens je stuur een zwieper geeft.
Doordat de stuurstang onderaan een kruiskoppeling heeft kun je de stang op allerlei manieren positioneren. Sommigen rijden met 1 hand en het stuur losjes op de buik, anderen hebben het iets meer rechtop. dat heeft ook gevolgen voor de positie van je armen. Zelf vind ik bij Lowracers( die een vast smal stuurtje hebben) het erg vervelend als de ellebogen onder/achter de rug uit komen. Dat is voor mij een zeer vervelende houding, levert pijn aan de schouders op. Bij de DF kun je die positie varieren door het stuurtje meer naar de rand van het instapgat te duwen of juist meer op je buik, of het met een touwtje of elastiekje daar naar toe te trekken/te laten vieren.
Ook een knik van duidelijk meer dan 90 graden in de elleboog is niet fijn, vind ik. Zeg maar dat het stuurtje iets te veel richting kin zit.
De stang is ook een veiligheids deel, het is behoorlijk dunwandig, zodat het bij een ongeval meegeeft. Doorzagen en er een iets groter buisje omheen maken kan werken, maar daar moet je dus wel even over nadenken. Ik weet niet of ICB bij de XL een langere stang gebruikt dan bij de gewone DF.
Groeten, Jeroen
Doordat de stuurstang onderaan een kruiskoppeling heeft kun je de stang op allerlei manieren positioneren. Sommigen rijden met 1 hand en het stuur losjes op de buik, anderen hebben het iets meer rechtop. dat heeft ook gevolgen voor de positie van je armen. Zelf vind ik bij Lowracers( die een vast smal stuurtje hebben) het erg vervelend als de ellebogen onder/achter de rug uit komen. Dat is voor mij een zeer vervelende houding, levert pijn aan de schouders op. Bij de DF kun je die positie varieren door het stuurtje meer naar de rand van het instapgat te duwen of juist meer op je buik, of het met een touwtje of elastiekje daar naar toe te trekken/te laten vieren.
Ook een knik van duidelijk meer dan 90 graden in de elleboog is niet fijn, vind ik. Zeg maar dat het stuurtje iets te veel richting kin zit.
De stang is ook een veiligheids deel, het is behoorlijk dunwandig, zodat het bij een ongeval meegeeft. Doorzagen en er een iets groter buisje omheen maken kan werken, maar daar moet je dus wel even over nadenken. Ik weet niet of ICB bij de XL een langere stang gebruikt dan bij de gewone DF.
Groeten, Jeroen