23-Dec-2020, 12:43 PM
“Gezellig hier”
Als ik simpel bij mijn DFXL naar de verbeterde wielophanging kijk dan zie ik een aluminiumstrip. Aan de voorzijde van de aluminiumstrip zit een “trekstang” die (2x) schuin naar de wielkast loopt. Schuin naar boven en schuin richting de wielkast. Ga ik fietsen, dan worden er verschillende krachten op deze “trekstang” uitgeoefend. Door de weerstand van het wiel/band tijdens het fietsen wordt er aan de “trekstang” getrokken met als reactie dat de aluminiumstrip aan de voorzijde naar de wielkast wordt getrokken (toespoor). Als de schokbreker wordt ingedrukt, drukt de “trekstang” die nu een “drukstang” wordt de aluminiumstrip naar buiten dus weg van de wielkast (uitspoor). Of je nu een DFXL met uitspoor of toespoor moet afstellen laat ik in het midden. Ik heb ze vrijwel parallel afgesteld. Ik rij voor met Continental contact speed 28-406 en daar zit na >11000 km nog rubber op.
Als ik simpel bij mijn DFXL naar de verbeterde wielophanging kijk dan zie ik een aluminiumstrip. Aan de voorzijde van de aluminiumstrip zit een “trekstang” die (2x) schuin naar de wielkast loopt. Schuin naar boven en schuin richting de wielkast. Ga ik fietsen, dan worden er verschillende krachten op deze “trekstang” uitgeoefend. Door de weerstand van het wiel/band tijdens het fietsen wordt er aan de “trekstang” getrokken met als reactie dat de aluminiumstrip aan de voorzijde naar de wielkast wordt getrokken (toespoor). Als de schokbreker wordt ingedrukt, drukt de “trekstang” die nu een “drukstang” wordt de aluminiumstrip naar buiten dus weg van de wielkast (uitspoor). Of je nu een DFXL met uitspoor of toespoor moet afstellen laat ik in het midden. Ik heb ze vrijwel parallel afgesteld. Ik rij voor met Continental contact speed 28-406 en daar zit na >11000 km nog rubber op.