Forumleden,
Ik probeer in voor velen begrijpelijk Nederlands wat technische onderwerpen op deze site te zetten. Dat kan voor menigeen heel anders overkomen als dat ik ben. Ik vele collega's opgeleid en praktische zaken bijgebracht. Heb 7 jaar parttime les gegeven in verkeersrecht en andere bijzondere wetten. Nooit geïrriteerd geraakt, boos geworden of verontwaardig geweest. Ga blij door het leven en zeker niet nurks. Maar mijn uitleg moet zin hebben. Als de lol eraf is, dan stop ik met een blij gevoel.
Deze site https://www.velomobiel.nl/quest/wielophanging.php heb ik zeker twee keer eerder vermeld. Ook over alternatieve wielspoormetingen. Stelbok, vierkantprofielen langs de velgen en de nauwkeurige lasermeting. De laatstgenoemde meting kun je onbelast en belast doen. Kun je zittend in je VM het verschil zien. Ik weet dat herhalen de beste reclame is en meten is weten. Net als gissen is missen.
Elke automerk geeft de afstelwaarden van de stuurgeometrie van zijn modellen aan. Voor statische meting en afstelling. Met enige tolerantie. Daar is niets geheim aan. Rijdend klopt de zaak en je kunt redelijk lange tijd rechtuit de handen van het stuur houden.
Dat moet met een VM ook kunnen. Het verhaal van Velomobile ken ik al jaren. Elke spoed op een 6 mm draad geeft 1 mm op de spoorstang en circa 2 mm verschil vóór en 2 mm verschil achter op de velg. Dat is 4 mm totaal.
Daarom één spoorstang met links- en rechtse draad en voor mijn Alleweder statisch belast maximaal 1mm toespoor. Dat kan soms maar met één kwart draai op de spoorstang. Anders moet je gaan spelen met de dwarse wieldraagarmen.
Beter remmen met je remmen, dan voortdurend remmend rijden met je banden.
Ik probeer in voor velen begrijpelijk Nederlands wat technische onderwerpen op deze site te zetten. Dat kan voor menigeen heel anders overkomen als dat ik ben. Ik vele collega's opgeleid en praktische zaken bijgebracht. Heb 7 jaar parttime les gegeven in verkeersrecht en andere bijzondere wetten. Nooit geïrriteerd geraakt, boos geworden of verontwaardig geweest. Ga blij door het leven en zeker niet nurks. Maar mijn uitleg moet zin hebben. Als de lol eraf is, dan stop ik met een blij gevoel.
Deze site https://www.velomobiel.nl/quest/wielophanging.php heb ik zeker twee keer eerder vermeld. Ook over alternatieve wielspoormetingen. Stelbok, vierkantprofielen langs de velgen en de nauwkeurige lasermeting. De laatstgenoemde meting kun je onbelast en belast doen. Kun je zittend in je VM het verschil zien. Ik weet dat herhalen de beste reclame is en meten is weten. Net als gissen is missen.
Elke automerk geeft de afstelwaarden van de stuurgeometrie van zijn modellen aan. Voor statische meting en afstelling. Met enige tolerantie. Daar is niets geheim aan. Rijdend klopt de zaak en je kunt redelijk lange tijd rechtuit de handen van het stuur houden.
Dat moet met een VM ook kunnen. Het verhaal van Velomobile ken ik al jaren. Elke spoed op een 6 mm draad geeft 1 mm op de spoorstang en circa 2 mm verschil vóór en 2 mm verschil achter op de velg. Dat is 4 mm totaal.
Daarom één spoorstang met links- en rechtse draad en voor mijn Alleweder statisch belast maximaal 1mm toespoor. Dat kan soms maar met één kwart draai op de spoorstang. Anders moet je gaan spelen met de dwarse wieldraagarmen.
Beter remmen met je remmen, dan voortdurend remmend rijden met je banden.