Beste Wim,
Mijn citaat over de lasermeting: "De laatstgenoemde meting kun je onbelast en belast doen. Kun je zittend in je VM het verschil zien." is geheel juist en geeft het nauwkeurigste resultaat.
Citaat Velomobiel: "Wanneer de punten goed gekozen worden blijven de wielen parallel ongeacht de belasting van de vering." is ook juist. Of die punten inderdaad goed gekozen zijn, zie bij een lasermeting.
Beide citaten spreken elkaar niet tegen. Maar wel toespoor voor achterwiel aangedreven VM's
Citaat Peter de Rond:
"Nu mijn ervaring, tijdens deze tochten deden we vaak welke Quest rolt het hardst de bult af, naar Kallenhart was een lange rechte afdaling naar de camping, en daar kon je ongelimiteerd je velomobiel laten gaan, de jongens van velomobiel vonden/vinden de afstelling niet nodig, maar ondanks het lagere lichaamsgewicht was ik het eerste beneden, waarna ik altijd een brede glimlach liet zien.
Voor mij een teken dat een juiste afstelling met toespoor de beste is, en door de automotive industrie ook al tot vandaag toegepast is/wordt.
Zou niet best zijn dat auto's met achterwiel aandrijving met uitspoor afgeleverd worden, dan wordt het milieu wel erg belast met rubber.
Geen auto is hetzelfde, daarom kun je sporing afstellen, zeker geen velomobiel is hetzelfde, dus een juiste afstelling is daar nog meer nodig. millimeters teveel uit- of toespoor kost veel energie, waar we als fietser geen overschot aan hebben."
Dus gewoon toespoor. Ook voor de DF belast gemeten. Hoe zich dat verhoudt tot onbelast meten van de DF met uitspoor, blijft zonder jouw technische uitleg een raadsel. Mogelijk zijn de "punten" niet goed gekozen.
Hoeveel toespoor zal in de praktijk met de rolproeven moeten uitwijzen. Dat zijn moeilijk gaan met stuurstangen met 6 mm draad. Eén spoed geeft 1 mm op de spoorstangarm, circa 2 mm de voorzijde en circa 2 mm aan de achterzijde van het wiel. Totaal circa 4 mm verschil op de stelbok. Gewoon teveel. Tenzij je gaat "pielen" met de dwarse draagarmen.
Waarom de betere VM's geen gedeelde stuurstang hebben met linkse- en rechtse draad blijft de vraag. Maakt die dure VM's nauwelijks duurder. Of die Daniël F snapt het niet.
Piet.
Mijn citaat over de lasermeting: "De laatstgenoemde meting kun je onbelast en belast doen. Kun je zittend in je VM het verschil zien." is geheel juist en geeft het nauwkeurigste resultaat.
Citaat Velomobiel: "Wanneer de punten goed gekozen worden blijven de wielen parallel ongeacht de belasting van de vering." is ook juist. Of die punten inderdaad goed gekozen zijn, zie bij een lasermeting.
Beide citaten spreken elkaar niet tegen. Maar wel toespoor voor achterwiel aangedreven VM's
Citaat Peter de Rond:
"Nu mijn ervaring, tijdens deze tochten deden we vaak welke Quest rolt het hardst de bult af, naar Kallenhart was een lange rechte afdaling naar de camping, en daar kon je ongelimiteerd je velomobiel laten gaan, de jongens van velomobiel vonden/vinden de afstelling niet nodig, maar ondanks het lagere lichaamsgewicht was ik het eerste beneden, waarna ik altijd een brede glimlach liet zien.
Voor mij een teken dat een juiste afstelling met toespoor de beste is, en door de automotive industrie ook al tot vandaag toegepast is/wordt.
Zou niet best zijn dat auto's met achterwiel aandrijving met uitspoor afgeleverd worden, dan wordt het milieu wel erg belast met rubber.
Geen auto is hetzelfde, daarom kun je sporing afstellen, zeker geen velomobiel is hetzelfde, dus een juiste afstelling is daar nog meer nodig. millimeters teveel uit- of toespoor kost veel energie, waar we als fietser geen overschot aan hebben."
Dus gewoon toespoor. Ook voor de DF belast gemeten. Hoe zich dat verhoudt tot onbelast meten van de DF met uitspoor, blijft zonder jouw technische uitleg een raadsel. Mogelijk zijn de "punten" niet goed gekozen.
Hoeveel toespoor zal in de praktijk met de rolproeven moeten uitwijzen. Dat zijn moeilijk gaan met stuurstangen met 6 mm draad. Eén spoed geeft 1 mm op de spoorstangarm, circa 2 mm de voorzijde en circa 2 mm aan de achterzijde van het wiel. Totaal circa 4 mm verschil op de stelbok. Gewoon teveel. Tenzij je gaat "pielen" met de dwarse draagarmen.
Waarom de betere VM's geen gedeelde stuurstang hebben met linkse- en rechtse draad blijft de vraag. Maakt die dure VM's nauwelijks duurder. Of die Daniël F snapt het niet.
Piet.