Ook de stelbok of wielspoormeter is een grove benadering en wat amateuristisch. Bij geen auto wordt de sporing zo meer gemeten.
Velomobiel gaf ook een betere meting aan onder 8.3.:
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/q...eiding.pdf
Deze meting doe ik ook met lange aluminium vierkant profielen. Dat kun je perfectioneren met twee laser lijngeneratoren. Kun je met rechte wielen een meting over 20 meter doen. Uiteraard belast. Kun je zien wast het verschil in sporing is belast en onbelast.
Bij achterwielaangedreven voertuigen is de standaard. Toepoor geeft meer koervastheid.
Uitspoor geeft meer stuurrespons en meer kans op overstuur. Merk je ook bij veel zijwind. Anders gebruik je extra ballast in je VM op koers te houden.
De beste afstelling statisch blijft circa 1 a 2 mm toespoor en dynamisch 0 mm of parallel. Dat blijkt ook uit rolproeven.
Simpel grof meten zoals Daniel Fenn is gewoon dom.
Velomobiel gaf ook een betere meting aan onder 8.3.:
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/q...eiding.pdf
Deze meting doe ik ook met lange aluminium vierkant profielen. Dat kun je perfectioneren met twee laser lijngeneratoren. Kun je met rechte wielen een meting over 20 meter doen. Uiteraard belast. Kun je zien wast het verschil in sporing is belast en onbelast.
Bij achterwielaangedreven voertuigen is de standaard. Toepoor geeft meer koervastheid.
Uitspoor geeft meer stuurrespons en meer kans op overstuur. Merk je ook bij veel zijwind. Anders gebruik je extra ballast in je VM op koers te houden.
De beste afstelling statisch blijft circa 1 a 2 mm toespoor en dynamisch 0 mm of parallel. Dat blijkt ook uit rolproeven.
Simpel grof meten zoals Daniel Fenn is gewoon dom.