28-Dec-2020, 11:31 PM
Vind de benadering van wielspoor opmeten met de rolmaat en dan via uitrolproeven kijken met welke instelling ik het verste kom, wel erg omslachtig en onbetrouwbaar.
Als je dan de instelling pakt waarmee je het verste komt, weet je nog niet of dat de beste afstelling is, hij kan dan nog tussen 0 en 2mm met toe of uitspoor.
Daarbij komt dat de fiets tijdens uitrollen geen aandrijving heeft, waardoor de voorwielen aan de voorkant, niet naar buiten gedwongen worden door de aandrijving.
Al met al een methode met veel open eindjes.
De DF met oude stuurinrichting was behoorlijk windgevoelig, zelf ook meegemaakt, je schrikt ervan, als je erin zit.
De nieuwe stuurinrichting is een afgeleide van de Alpha 7, die erg koersvast is en uit zichzelf rechtuit wilt, ik ervaar hetzelfde als met de Quest bij windkracht 7 en 8 op de zijkant.
Van het weekend als proef de sporing opgemeten van de Alpha 7, in onbelast en belaste toestand, bij belasting heeft hij 0,4mm minder toespoor als bij onbelaste toestand.
Bij de Quest maakt het niet uit, of je dit belast of onbelast doet.
Al met al is mijn ervaring met sporing, dat er een heleboel velomobielrijders rondrijden met een denkbeeldige remparachute.
Nostalgie's verhaaltje.
Toen we nog in Friesland woonde, kwam er op een avond een Orca langs rijden, 1 jonge erin en eentje fietste ernaast, ik liep in de tuin en was nieuwsgierig en riep hun aan, zodat ik even kon kijken, Tja een Orca die langsfietst, dat zie je niet vaak.
De jongen die erin zat vertelde dat het de fiets van zijn vader is en ik keurde ondertussen de fiets en keek wat er op en aan zat.
Ik zag het loopvlak van de voorbanden, en OMG dacht ik, niet best, de rulen/repen rubber zag ik krullend op het loopvlak liggen.
Ik zei, kom ff mee naar de garage, dan zal ik de fiets even afstellen voor je vader.
De jonge zei "oke" en terwijl hij erin zat heb ik de sporing zo goed mogelijk afgesteld. In ieder geval met toespoor.
Met de mededeling en uitleg waarom en hoe en wat, zijn ze naar huis gefietst.
Tot mijn verbazing stopt er de volgende avond een auto op de oprit, en de bestuurder kwam een taart brengen, en vertelde met een glimlach dat de Orca als een speer reedt.
Nou, die taart was erg lekker.
Saluut.
Als je dan de instelling pakt waarmee je het verste komt, weet je nog niet of dat de beste afstelling is, hij kan dan nog tussen 0 en 2mm met toe of uitspoor.
Daarbij komt dat de fiets tijdens uitrollen geen aandrijving heeft, waardoor de voorwielen aan de voorkant, niet naar buiten gedwongen worden door de aandrijving.
Al met al een methode met veel open eindjes.
De DF met oude stuurinrichting was behoorlijk windgevoelig, zelf ook meegemaakt, je schrikt ervan, als je erin zit.
De nieuwe stuurinrichting is een afgeleide van de Alpha 7, die erg koersvast is en uit zichzelf rechtuit wilt, ik ervaar hetzelfde als met de Quest bij windkracht 7 en 8 op de zijkant.
Van het weekend als proef de sporing opgemeten van de Alpha 7, in onbelast en belaste toestand, bij belasting heeft hij 0,4mm minder toespoor als bij onbelaste toestand.
Bij de Quest maakt het niet uit, of je dit belast of onbelast doet.
Al met al is mijn ervaring met sporing, dat er een heleboel velomobielrijders rondrijden met een denkbeeldige remparachute.
Nostalgie's verhaaltje.
Toen we nog in Friesland woonde, kwam er op een avond een Orca langs rijden, 1 jonge erin en eentje fietste ernaast, ik liep in de tuin en was nieuwsgierig en riep hun aan, zodat ik even kon kijken, Tja een Orca die langsfietst, dat zie je niet vaak.
De jongen die erin zat vertelde dat het de fiets van zijn vader is en ik keurde ondertussen de fiets en keek wat er op en aan zat.
Ik zag het loopvlak van de voorbanden, en OMG dacht ik, niet best, de rulen/repen rubber zag ik krullend op het loopvlak liggen.
Ik zei, kom ff mee naar de garage, dan zal ik de fiets even afstellen voor je vader.
De jonge zei "oke" en terwijl hij erin zat heb ik de sporing zo goed mogelijk afgesteld. In ieder geval met toespoor.
Met de mededeling en uitleg waarom en hoe en wat, zijn ze naar huis gefietst.
Tot mijn verbazing stopt er de volgende avond een auto op de oprit, en de bestuurder kwam een taart brengen, en vertelde met een glimlach dat de Orca als een speer reedt.
Nou, die taart was erg lekker.
Saluut.