29-Dec-2020, 12:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Dec-2020, 12:46 AM door 365cycle.)
(28-Dec-2020, 03:17 PM)PietV* schreef: Ik zou niet blij zijn met 20 kg ballast bij de voorwielen en helemaal niet blij met 5 kg ballast in de neus. Die 5 kg in de neus werkt als een slinger. Te ver vóór de draaipunten van de voorwielen.Ik heb 'm niet meer, maar de DF was (volgens ICB) prima in orde. Hij had nog wel de oorspronkelijke besturing, dus zijwindgevoeliger dan de huidige modellen. Met droog en windstil weer reed hij prima rechtdoor en stuurde lekker, ik ga met de QV zeker niet harder door de bocht dan destijds met de DF.
Als de reden de koersvastheid is, zou ik eerst naar de sporing gaan kijken. Uitspoor is vaak een grote oorzaak. Als extra ballast verbetering brengt heb je vaak te veel uitspoor.
Een DF met 2 mm toespoor is al een wereld van verschil.
Overigens was grip aan de voorzijde was op de standaard banden nogal een dingetje met nat wegdek. Het was soms gewoon alsof ik aan de voorkant losgetild werd en opzij gezet. Het gewicht in de neus leek dat op te lossen, ik kon er harder mee rijden dan zonder.
(28-Dec-2020, 04:03 PM)Roepers schreef: Met die windvlagen gisteren had ik ook wel moeite om mijn tweewieler op koers te houden en die heeft geen toe- of uitspoorprobleem. Soms fietste ik in de luwte van een boerderij of bosje en als ik dan weer in de wind kwam en er gelijk een windvlaag was dan raakte ik maar zo uit koers. Ik kan mij voorstellen dat dit probleem ook bij velomobielen optreedt met toe of uitspoor. De oplossing bleek rustig aan fietsen max. 20 km/h.Ik vind het op een tweewieler sowieso moeilijker dan in een velomobiel.