12-Jan-2021, 09:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jan-2021, 11:16 PM door Wim -de roetsende.)
(Onderstaande alinea a.u.b. met een flinke knipoog lezen.)
Ondanks dat ik de straal flink bij- en afgeschuurd heb en van ieder wiel de negatieve vlucht heb gecontroleerd, blijk ik nog steeds weinig te begrijpen van alle duw- en trekkrachten.
Daarom heb ik besloten mijn DF met 2mm toespoor af te stellen.
Aangezien ik geen gedeelde spoorstang met linkse en rechts draad heb, moet het maar op de manier die de fabrikant van de vm adviseert.
Er zijn nu 1716 vm-en door velomobiel.nl afgeleverd en 552 door intercitybike.nl.
Mijn inschatting is dat er maximaal 100 een gedeelde spoorstang hebben, maar daar kan Peter uitsluitsel over geven.
Er zijn sowieso heel veel vm-en die allemaal op een manier worden afgesteld die door de bedenkers en bouwers blijkbaar als acceptabel wordt gezien. Ook zij zullen op de hoogte zijn van de gedeelde spoorstang. De reden dat ze deze niet toepassen lijkt mij niet zo ingewikkeld om te bedenken, maar dat laat ik graag aan anderen over.
Ik rijd nu ondertussen al 2 weken rond met toespoor.
De verandering t.o.v. de afstelling met 2mm uitspoor is echt onbeschrijflijk.
Even voor de duidelijkheid: Ik kan het letterlijk niet beschrijven.
Ik merk namelijk geen enkel verschil.
Soms denk ik dat de DF nu beter rolt en op een ander moment vind ik dat de DF echt moeilijker op snelheid te krijgen is. Ik rijd precies dezelfde route die ik al 2 jaar lang met 2mm uitspoor heb gereden.
Ondanks dat ik de straal flink bij- en afgeschuurd heb en van ieder wiel de negatieve vlucht heb gecontroleerd, blijk ik nog steeds weinig te begrijpen van alle duw- en trekkrachten.
Daarom heb ik besloten mijn DF met 2mm toespoor af te stellen.
Aangezien ik geen gedeelde spoorstang met linkse en rechts draad heb, moet het maar op de manier die de fabrikant van de vm adviseert.
Er zijn nu 1716 vm-en door velomobiel.nl afgeleverd en 552 door intercitybike.nl.
Mijn inschatting is dat er maximaal 100 een gedeelde spoorstang hebben, maar daar kan Peter uitsluitsel over geven.
Er zijn sowieso heel veel vm-en die allemaal op een manier worden afgesteld die door de bedenkers en bouwers blijkbaar als acceptabel wordt gezien. Ook zij zullen op de hoogte zijn van de gedeelde spoorstang. De reden dat ze deze niet toepassen lijkt mij niet zo ingewikkeld om te bedenken, maar dat laat ik graag aan anderen over.
Ik rijd nu ondertussen al 2 weken rond met toespoor.
De verandering t.o.v. de afstelling met 2mm uitspoor is echt onbeschrijflijk.
Even voor de duidelijkheid: Ik kan het letterlijk niet beschrijven.
Ik merk namelijk geen enkel verschil.
Soms denk ik dat de DF nu beter rolt en op een ander moment vind ik dat de DF echt moeilijker op snelheid te krijgen is. Ik rijd precies dezelfde route die ik al 2 jaar lang met 2mm uitspoor heb gereden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler