21-Jan-2021, 12:22 AM
Mijn artikel wordt vermoedelijk geplaatst in blad 2021-1 van Ligfiets&. Ik heb om info gevraagd aan drie VM bouwers. Om uiteenlopende redenen vinden zij de verstelling van de M6 spoorstangen voldoende voor de afstelling van de sporing. Afhankelijk van de lengte van de spoorstangarmen is bij de ene VM een volle draai 4 mm verschil vóór en achter. Bij langere spoorstangarmen maar 3 mm. Dan is een stelbok een prima meetapparaat. Als je de keus hebt op maximaal 2 mm toe- of uitspoor. Volgens de VM bouwers geeft bij meting 2mm toe- of uitspoor nauwelijks verschil in rolweerstand. Ik kan dat niet meten.
Mogelijk gaan de VM bouwers de tolerantie van de sporing nog herzien. Ander argument was dat de traploze verstelling met links- en rechtse draad van staal is en geen RVS en kan roesten. En dat de ruimte voor verstellen beperkt is. Over de ruimte kan ik niet oordelen. Bij de Alleweder kun je overal bij.
Lasermeting kent ook een maximale afwijking van 0,5 mm/m. Ook de laserpunt is kort bij 3 mm en veraf circa 6 mm. De maximale afstand bij puntmeting is 20 meter. Dat is dan wel 50x de diameter van de velgen. Kun je goed controleren of de sporing belast of onbelast verschil oplevert.
Met profielen van 2 meter langs de velgen kan ook prima. Kun je zowel met laser als met de rolmaat meten. Met de rolmaat voor als achter de wielen. Met korte profielen kan dat ook, maar dan is rolmaat meting minder nauwkeurig.
Mogelijk gaan de VM bouwers de tolerantie van de sporing nog herzien. Ander argument was dat de traploze verstelling met links- en rechtse draad van staal is en geen RVS en kan roesten. En dat de ruimte voor verstellen beperkt is. Over de ruimte kan ik niet oordelen. Bij de Alleweder kun je overal bij.
Lasermeting kent ook een maximale afwijking van 0,5 mm/m. Ook de laserpunt is kort bij 3 mm en veraf circa 6 mm. De maximale afstand bij puntmeting is 20 meter. Dat is dan wel 50x de diameter van de velgen. Kun je goed controleren of de sporing belast of onbelast verschil oplevert.
Met profielen van 2 meter langs de velgen kan ook prima. Kun je zowel met laser als met de rolmaat meten. Met de rolmaat voor als achter de wielen. Met korte profielen kan dat ook, maar dan is rolmaat meting minder nauwkeurig.