21-Jan-2021, 10:59 AM
Een klein likje taai vet dat gebruikt wordt voor open tandwielkasten en de stalen traploze afstelling met linkse- en rechtse draad is pekelbestendig.
Dat 2 mm toe- of uitspoor nauwelijks verschil in rolweerstand laat meten, betekent niet dat er geen verschil is. Ik kan nu op 2 manieren meten, zonder aan de wielen te komen, en het verschil in sporing vaststellen onbelast en belast door eenvoudig in te stappen.
https://wimschermer.blogspot.com/search?q=sporing
Een tolerantie van 2 mm toe- of uitspoor maakt wel degelijk verschil in stuurkarakter. Met 2 mm uitspoor is de koersvastheid minder en de gevoeligheid voor zijwind neemt toe.
Bij mijn personenauto werd de sporing links en recht op de mm nauwkeurig afgesteld. Bij personenauto's zijn beide spoorstangen uitgerust met linkse- en rechtse draad. Die perfecte afstelling volgen fabrieksgegevens merk je direct bij het wegrijden.
Ik mis die gegevens bij de bouwers van VM. Het komt er op neer dat dynamisch, rijdend, parallel sporing het beste is. Dat betekend statisch licht toespoor.
Dat 2 mm toe- of uitspoor nauwelijks verschil in rolweerstand laat meten, betekent niet dat er geen verschil is. Ik kan nu op 2 manieren meten, zonder aan de wielen te komen, en het verschil in sporing vaststellen onbelast en belast door eenvoudig in te stappen.
https://wimschermer.blogspot.com/search?q=sporing
Een tolerantie van 2 mm toe- of uitspoor maakt wel degelijk verschil in stuurkarakter. Met 2 mm uitspoor is de koersvastheid minder en de gevoeligheid voor zijwind neemt toe.
Bij mijn personenauto werd de sporing links en recht op de mm nauwkeurig afgesteld. Bij personenauto's zijn beide spoorstangen uitgerust met linkse- en rechtse draad. Die perfecte afstelling volgen fabrieksgegevens merk je direct bij het wegrijden.
Ik mis die gegevens bij de bouwers van VM. Het komt er op neer dat dynamisch, rijdend, parallel sporing het beste is. Dat betekend statisch licht toespoor.