22-Jan-2021, 12:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Jan-2021, 02:39 PM door Wim -de roetsende.)
En ik kreeg een mailtje terug
Mijn vragen en de antwoorden van Allert. Uiteraard met zijn toestemming hier geplaatst.
Mijn vraag: Klopt het dat je de sporing (toe- en uitspoor) nauwkeuriger kunt afstellen met de verstelling met linkse en rechtse draad?
Klopt, je kunt het nauwkeuriger afstellen. Alleen hoe weet je wat de beste afstelling is?
Piet heeft gelijk als hij zegt dat achterwiel aangedreven auto's op toespoor afgesteld worden (en voorwiel aandrijvers omgekeerd). De wielen worden immers naar uitspoor gedrukt door de aandrijfkrachten en de rolweerstand van de voorwielen.
Maarrr......... hoeveel is dat bij een velo? Je moet eigenlijk meten tijdens het rijden (dynamisch dus) om te kunnen weten hoeveel de wielen naar uitspoor gedrukt worden, pas dan kun je zeggen hoe je zou moeten afstellen.
Zolang je dat niet doet gaat het alleen om ervaring en gevoel.
De voorwielen hebben bij vrijwel alle velo's negatief camber. Als de achterkant meer in de veren zakt dan de voorkant bij het instappen gaat hij daardoor naar uitspoor toe, wij stellen wegens mogelijke speling op kogels en het laatst genoemde effect af met een voorkeur voor licht toespoor; maximaal 2 mm.
Mijn vraag: Is het nodig om de sporing op minder dan 1mm af te stellen?
Bij auto's wordt de sporing gemeten in graden en minuten (is een 60e deel van 1 graad). Als je het in mm uitdrukt moet je de plek waar je meet op de wiel diameter opgeven.
Auto toleranties worden per wiel (kant) opgegeven.
Dus is 2 mm tussen beide velgen van een velomobiel is 1 mm per kant.
Bovendien meet je het verschil tussen voor en achter. Als je 1 mm per kant meet is dat aan de voorkant van dat wiel 0,5 mm en aan de achterkant 0,5 mm uit de 0 graden positie.
Ga je vergelijken met graden dan moet je die als eerste gemeten 2 mm dus door 4 delen.
En 0,5 mm op de grootste diameter van een 406 velg is 1/7e van een graad, ofwel minder dan 0"09, (een graad is 406 mm x 3,14 / 360 = 3.54 mm).
Als je binnen 2 mm tussen de velgen gemeten kunt blijven, zit je binnen de gebruikelijke auto toleranties.
Auto toleranties spreken meestal van ongeveer een 1/4 graad (0"15)
Extra opmerking van Allert over de rolweerstand:
Rolweerstand moet je juist bij lage snelheid testen.
Bij hoge snelheid is de luchtweerstand allesoverheersend en valt een verschil in rolweerstand daarin weg.
Even in https://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html kijken voor de lucht en rol weerstanden bij 100 km/u
Wind Resistance 46.6 kg m/s2
Rolling Resistance 7.1 kg m/s2
Mijn vraag: Waarom wordt er geen enkele vm nieuw afgeleverd met Peter zijn systeem?
(Aanvulling van mij. De Orca wordt niet meer geproduceerd.)
Omdat het ruimte vraagt, je kunt er slecht bij zonder een gat of luik te maken in de bodem en het voegt weinig of niets toe.
Auto's hebben wel altijd linkse en rechtse draad omdat het daar niet handig is een kogel los te maken en omdat je er goed bij kunt.
Nou, ik vind het wel een interessant verhaal. Ik begrijp het nu ook echt. Ik heb Allert heel hartelijk bedankt.
Hij is geen lid van dit forum, maar leest zo nu en dan wel mee.
Mijn vragen en de antwoorden van Allert. Uiteraard met zijn toestemming hier geplaatst.
Mijn vraag: Klopt het dat je de sporing (toe- en uitspoor) nauwkeuriger kunt afstellen met de verstelling met linkse en rechtse draad?
Klopt, je kunt het nauwkeuriger afstellen. Alleen hoe weet je wat de beste afstelling is?
Piet heeft gelijk als hij zegt dat achterwiel aangedreven auto's op toespoor afgesteld worden (en voorwiel aandrijvers omgekeerd). De wielen worden immers naar uitspoor gedrukt door de aandrijfkrachten en de rolweerstand van de voorwielen.
Maarrr......... hoeveel is dat bij een velo? Je moet eigenlijk meten tijdens het rijden (dynamisch dus) om te kunnen weten hoeveel de wielen naar uitspoor gedrukt worden, pas dan kun je zeggen hoe je zou moeten afstellen.
Zolang je dat niet doet gaat het alleen om ervaring en gevoel.
De voorwielen hebben bij vrijwel alle velo's negatief camber. Als de achterkant meer in de veren zakt dan de voorkant bij het instappen gaat hij daardoor naar uitspoor toe, wij stellen wegens mogelijke speling op kogels en het laatst genoemde effect af met een voorkeur voor licht toespoor; maximaal 2 mm.
Mijn vraag: Is het nodig om de sporing op minder dan 1mm af te stellen?
Bij auto's wordt de sporing gemeten in graden en minuten (is een 60e deel van 1 graad). Als je het in mm uitdrukt moet je de plek waar je meet op de wiel diameter opgeven.
Auto toleranties worden per wiel (kant) opgegeven.
Dus is 2 mm tussen beide velgen van een velomobiel is 1 mm per kant.
Bovendien meet je het verschil tussen voor en achter. Als je 1 mm per kant meet is dat aan de voorkant van dat wiel 0,5 mm en aan de achterkant 0,5 mm uit de 0 graden positie.
Ga je vergelijken met graden dan moet je die als eerste gemeten 2 mm dus door 4 delen.
En 0,5 mm op de grootste diameter van een 406 velg is 1/7e van een graad, ofwel minder dan 0"09, (een graad is 406 mm x 3,14 / 360 = 3.54 mm).
Als je binnen 2 mm tussen de velgen gemeten kunt blijven, zit je binnen de gebruikelijke auto toleranties.
Auto toleranties spreken meestal van ongeveer een 1/4 graad (0"15)
Extra opmerking van Allert over de rolweerstand:
Rolweerstand moet je juist bij lage snelheid testen.
Bij hoge snelheid is de luchtweerstand allesoverheersend en valt een verschil in rolweerstand daarin weg.
Even in https://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html kijken voor de lucht en rol weerstanden bij 100 km/u
Wind Resistance 46.6 kg m/s2
Rolling Resistance 7.1 kg m/s2
Mijn vraag: Waarom wordt er geen enkele vm nieuw afgeleverd met Peter zijn systeem?
(Aanvulling van mij. De Orca wordt niet meer geproduceerd.)
Omdat het ruimte vraagt, je kunt er slecht bij zonder een gat of luik te maken in de bodem en het voegt weinig of niets toe.
Auto's hebben wel altijd linkse en rechtse draad omdat het daar niet handig is een kogel los te maken en omdat je er goed bij kunt.
Nou, ik vind het wel een interessant verhaal. Ik begrijp het nu ook echt. Ik heb Allert heel hartelijk bedankt.
Hij is geen lid van dit forum, maar leest zo nu en dan wel mee.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler